Indexul de optimism al managerilor a crescut
Barometrul Industrial prezintă activitatea din industrie în decembrie 2017 şi apare în circa 20 de zile de la încheierea lunii analizate. Barometrul este realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eşantion de 344 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale din România, cu peste 9 angajaţi, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie. Datele au fost culese prin interviuri directe cu managerii firmelor în intervalul 17-19 ianuarie 2018.
"În luna decembrie, activitatea din industrie a căzut puternic. Creşterea s-a oprit şi activitatea a intrat în zona de contracţie. S-a întâmplat la fel ca la sfârşitul anului 2015 şi 2016. Dacă modelul se păstrează, în lunile ianuarie şi februarie 2018 industria va rămâne în faza de contracţie, urmând probabil să recupereze ulterior. Totuşi, managerii sunt optimişti, iar aşteptările pentru următoarele 6 luni au crescut, în pofida activităţii slabe", arată realizatorii Barometrului, potrivit Agerpres.
Numărul angajaţilor a rămas în echilibru la un index de 48 de puncte, în apropierea pragului de 50 care separă creşterea de contracţie. Oscilaţiile sunt mici, ceea ce înseamnă că industria nu angajează, dar nici nu disponibilizează în proporţii semnificative. Preţurile încasate de firme au crescut de la 56 la 60, probabil pe fondul ajustărilor operate pentru acoperirea costurilor de producţie. Această creştere reprezintă un semn bun pentru firme.
"Indexul de optimism al managerilor a crescut semnificativ de la 63 în noiembrie la 67 în decembrie. Valoarea indexului rezultă din agregarea aşteptărilor distincte ale managerilor privind cererea, producţia şi încasările viitoare. La prima vedere ar putea să pară bizar. Activitatea scade dramatic, în schimb, creşte încrederea managerilor în performanţa viitoare. Totuşi, pentru noi care măsurăm aceşti indicatori de 3 ani, corelaţia nu e o surpriză. De fiecare dată când performanţa scade, încrederea managerilor tinde să crească. Există două explicaţii probabile. Pe de o parte încrederea se bazează pe informaţiile şi certitudinile pe care la au managerii în legătură cu nivelul comenzilor şi al activităţii în lunile viitoare. Pe de altă parte, creşterea încrederii când lucrurile merg prost poate fi şi o reacţie psihologică de anulare mentală a dificultăţilor, pentru restabilirea confortului subiectiv. Poate că ambele procese acţionează concomitent", se mai arată în Barometrul Industrial.