Intentia de cumparare online s-a dublat fata de 2011 pentru produse ca e-books si jucarii – studiu
Studiul mai arata ca aproape jumatate dintre respondentii la nivel global intentioneaza sa faca o achizitie online in urmatoarele sase luni, din categorii precum imbracaminte (46%), rezervari la companii aeriene (48%) si hoteluri (48%).
Intre barierele din calea succesului comertului online se afla accesul limitat la Internet, costuri de transport, taxe mari si logistica. Asia inregistreaza cel mai mare avans pe curba maturitatii comertului online, iar in regiunea Asia-Pacific consumatorii de tehnologie experimentati au adoptat deja confortul cumparaturilor online.
Comertul online in Romania
In Romania se observa, cel putin la nivel declarativ, o intentie de cumparare online, in urmatoarele 6 luni, pentru haine, echipamente electronice si telefoane mobile la aproximativ 50% din respondenti. Cel mai folosit dispozitiv pentru realizarea cumparaturilor online este, si in Romania, calculatorul.
Un procent de 40% din respondentii din Romania recunosc ca este mai convenabil sa isi faca online cumparaturile si o treime din ei declara ca se documenteazaa inainte de a cumpara din magazin, citind recenzii sau doar vizualizandu-le.
Comertul online, pe categorii de produse
O alta piata care incepe sa fie promitatoare in ceea ce priveste comertul online este cea pentru achizitia de alimente si alte produse consumabile. Produsele consumabile au rate mai mici de intentie de cautare/cumparare decat produsele non-consumabile, dar rata lor de corelare cautare-achizitie este la fel de puternica. De exemplu, pentru cosmetice, 33% dintre respondentii la nivel global spun ca navigheaza si cauta, iar 31% declara ca achizitioneaza.
In mod similar, aproximativ o treime dintre respondentii la nivel global spun ca navigheaza in procesul de cautare si achizitioneaza produse de ingrijire personala(31%/29%) si alimente (30%/27%). Aproximativ un sfert cauta si cumpara produse pentru animale de companie(24%/21%) si produse consumabile pentru copii (23%/20%), iar aproximativ o cincime cauta/cumpara flori (20%/18%) si bauturi alcoolice (20%/17%).
Din 2011, intentia de achizitie din mediul online pentru categoria produse cosmetice a crescut cu 6 puncte procentuale, la 31%, pentru alimente cu 5 puncte, la 27%, iar consumabilele pentru copii au avansat cu 12 puncte, la 20%. Categoria produselor pentru animale de companie s-a dublat in doi ani, de la 9% in 2012 la 21% in 2014.
Cand vine vorba de cumparaturi de haine, bilete la evenimente, carti sau jucarii, sau de a face rezervari pentru excursii si hoteluri, exista o corelatie directa intre cautarile si achizitiile online, respectiv cei care navigheaza in mediul online fac si cumparaturi online.
Produsele favorabile mai degraba cautarilor online decat achizitiei includ echipamente electronice, telefoane mobile, hardware, software, articole sportive, filme, DVD-uri, jocuri si masini sau motociclete. Aceste produse pot avea un nivel de pret ridicat si necesita de multe ori testarea inainte de achizitie. Diferenta intre rata cautarilor si cea de achizitie pentru aceste produse este in medie de 7 puncte procentuale.
Potrivit studiului Nielsen, apetitul consumatorilor pentru navigare online este cel mai puternic in regiunile in curs de dezvoltare din America Latina si Asia-Pacific, ambele regiuni depasind media globala pentru toate cele 22 de categorii incluse in studiu. Cu toate acestea, in timp ce ratele de navigare online sunt cele mai inalte pentru America Latina, ratele de achizitie online pentru regiune sunt cele mai scazute in cazul tuturor categoriilor din studiu. In schimb, ratele de achizitie online in Asia-Pacific sunt cele mai inalte din toate regiunile. Astfel, ratele de achizitie din aceasta regiune depasesc ratele de cautare pentru mai mult de jumatate (14) dintre categorii.
Sondajul Global Nielsen Privind Comertul Online a fost realizat in perioada 17 februarie-7 martie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari, din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord.