PCM, soluția pentru creșterea satisfacției la locul de muncă prin îmbunătățirea relaționării
Luni dimineața. Ședința de aprobare a bugetului noii campanii de employer branding. La masă stau Alexandru – Directorul Financiar, un analist cerebral, organizat și orientat spre detalii, ale cărui cuvinte sunt precise și calculele fără cusur și Mihaela – Directorul de Marketing, o personalitate joviala, și un adevărat râu de creativitate, neîncorsetat de prea multă structură.
Ședința s-a umplut treptat de tensiune, pe măsură ce Alexandru a disecat meticulos fiecare linie de cost a campaniei, criticând de la selecția de furnizori până la materiale. Mihaela, simțindu-se înăbușită de abordarea rigidă a lui Alexandru, a devenit din ce în ce mai frustrată, mai ales că indiferent ce argumente aducea legate de abordarea creativă și de rezultatele anticipate, erau tratate intransingent doar prin raportare la liniile de costuri.
Vă sună cunoscut o astfel de întâlnire? Ați văzut des astfel de personalități la masa discuțiilor? Cu siguranță. Fiecare din noi am intrat în conflicte ce puteau fi evitate dacă aveam o mai bună înțelegere a stilului propriu de comunicare, a stilului interlocutorului și a elementelor care ne provoacă anxietate sau disconfort.
Dar cum putem dobândi o astfel de înțelegere?
Dezvoltat în anii 1970 de psihologul clinician Taibi Kahler, modelul PCM (Process Communication Model) se bazează pe descoperirea acestuia legată de tiparele de stres pe care le manifestăm fiecare din noi. Cercetările au condus mai departe la evidențierea a 6 tipuri de personalitate care se regăsesc în indivizi, într-o mai mică sau mai mare măsură.
Cercetarea sa a fost rafinată pe perioada în care a asistat NASA în procesul de selecție al astronauților pentru misiunile spațiale. Cu timpul, atât el cât și specialiștii din procesul de recrutare au realizat că 10 minute de observare a anumitor tipare și trăsături din cercetarea sa, permiteau obținerea unui profil la fel de corect și detaliat ca o suită de interviuri și teste psihologice comportamentale care durau ore în șir.
În 1982, dr Kahler a transpus rezultatele cercetărilor în ceea ce numim astăzi PCM, un instrument ce departe de a pune etichete, recunoaște, celebrează și utilizează diferențele dintre indivizi pentru a crea medii de lucru și de viață mai bune, rezultate excepționale în business și în viața personală.
Practic, prin intermediul PCM, comunicarea este îmbunătățită lucrând pe 4 niveluri diferite:
- Conștientizarea propriului stil de comunicare și tipar de stres – înțelegerea lucrurilor de care avem nevoie pentru a ne menține într-o stare de bine și satisfacerea acestor nevoi.
- Recunoașterea stilului de comunicare și a tiparului de stres a celor din jurul nostru – dacă suntem atenți la comportamentele interlocutorilor înțelegem care este cea mai bună modalitate de a îi aborda în comunicare.
- Adaptarea stilului propriu de comunicare – odată ce observăm anumite trăsături comportamentale, vom știi ce să spunem și să facem ca să putem crea o conexiune autentică cu cei cu care comunicăm.
- Construirea unor relații îmbunătățite – prin schimbarea modului de raportare la noi înșine și la cei din jur experimentăm interacțiuni sociale pozitive.
Cele 6 tipare comportamentale evidențiate în PCM sunt Empaticul (Harmonizer), Rebelul, Perseverentul (Persister), Imaginativul (Imaginer), Gânditorul (Thinker), Promotorul (Promoter).
Fiecare din ele are diverse preferințe pentru stilul de comunicare, iar cunoașterea acestora ne poate salva atât timp prețios, cat și sentimente de frustrare în dialog.
- Persoanele din tipologia Empaticului (Harmonizer) sunt pline de compasiune, își doresc în mod autentic ca tuturor să le fie bine în interacțiuni și reacționează pozitiv dacă sunt apreciate pentru felul lor natural de a fi. Un mod bun de a ne conecta cu o astfel de persoană este prin crearea unei atmosfere degajate, informale, și prin arătarea constantă a faptului că îi apreciem.
- Persoanele care acționează din energia Promotorului sunt directe, șarmante și reușesc mereu să obțină ceea ce vor. Pentru o comunicare eficientă e recomandat să trecem peste vorbăria inutilă, să le oferim provocări cu adevărat interesante și să le creăm contexte unde pot străluci.
- Cei care se încadrează în tipologia Rebelului sunt spontani, creativi, au multă energie și vor mereu să încerce ceva nou. Pentru a ne conecta ușor cu ei e util să fim deschiși către reacții spontane, să creăm spațiu pentru idei și experiențe noi și să folosim un stil jucăuș și mult umor.
- Cei din categoria Perseverentului (Persister) sunt foarte atenți și dedicați scopului lor. Pentru o comunicare eficientă e util să le cerem opinia, să le arătăm că punem preț pe contribuția lor.
- Persoanele cu tipologie de Imaginativ (Imaginer) sunt calme, reflexive și contemplative. Au nevoie de timp pentru a reflecta și a cumpăni informația. Comunicarea cu ei este facilitată atunci când le oferim timp și spațiu pentru procesul lor de gândire, când oferim instrucțiuni clare.
- Personalitatea de tip Gânditor (Thinker) are un comportament extrem de responsabil și își folosește foarte mult logica, căutând mereu fapte și date. O comunicare eficientă cu ei furnizează informație detaliată, le oferă dovada că le este prețuită munca și timpul și le solicită ideile și raționamentele.
Înarmați cu toate aceste insight-uri despre cel din fața noastră putem construi medii în care comunicarea este o sursă de bună dispoziție și satisfacție, nu de frustrare și, în unele cazuri mai grave, chiar burnout. Să nu uităm că un studiu al McKinsey a descoperit că satisfacția la locul de muncă depinde în proporție de 39% de calitatea relațiilor personale (adică a comunicarii) din organizație.
Unul din programele flagship pe care le derulăm în mod constant este “Improved communicators through PCM” – o călătorie de învățare ce sprijină conștientizarea stilului propriu de comunicare, identificarea preferințelor de comunicare a celor cu care ne întâlnim și facilitează găsirea punților de discuție între stilurile diferite cu obiectivul de a mări nivelul de implicare și de satisfacție al tuturor angajaților.