Peste trei sferturi dintre liderii de afaceri europeni sunt încrezători în capacitatea lor de a accelera creșterea într-o perioadă de recesiune economică
Deși 65% dintre liderii de afaceri europeni sunt de acord cu faptul că se confruntă cu cel mai provocator mediu de afaceri din toate timpurile, o proporție și mai mare, 77%, sunt încrezători în capacitatea organizațiilor lor de a accelera creșterea într-o perioadă de recesiune economică, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN).
Potrivit studiului, creșterea costurilor cu energia este principala problemă care afectează marjele companiilor europene, menționată de 19% dintre respondenți, urmată de perturbările lanțului de aprovizionare (14%).
În ciuda acestor provocări, 81% dintre liderii de afaceri europeni consideră că organizațiile lor sunt bine poziționate pentru a beneficia de creșteri viitoare, după ce au supraviețuit pandemiei.
“Reziliența de care au dat dovadă liderii de companii ar putea explica încrederea de care dau dovadă pentru a trece peste actualele dificultăți”
Publicat cu ocazia reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, raportul analizează cele mai presante probleme cu care se confruntă companiile europene, punctele forte și punctele slabe ale acestora, precum și modul în care se pot reinventa pentru a se adapta continuu la o lume instabilă, sporind în același timp competitivitatea, accelerând creșterea și îmbunătățind profitabilitatea.
“Reziliența de care au dat dovadă liderii de companii ar putea explica încrederea de care dau dovadă pentru a trece peste actualele dificultăți, inclusiv criza energetică care afectează în mod deosebit Europa”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture pentru Europa. “Cu toate acestea, miza pentru companiile europene este competitivitatea lor pe termen lung. Mediul macroeconomic din ce în ce mai volatil, combinat cu ritmul inovației tehnologice și cu necesitatea de a accelera tranziția energetică, impune companiilor să se angajeze într-o strategie deliberată de reinventare continuă a activității lor. Prin intermediul unei reinventări totale a companiei, firmele europene pot crește competitivitatea și prospera pe termen lung.”
Țările europene rămân în urmă, cu un deficit de investiții în tehnologie
Raportul, care analizează performanța financiară a aproape 3.000 de companii la nivel mondial, a constatat că, deși companiile europene raportează o profitabilitate puternică, acestea înregistrează o creștere mai lentă a veniturilor în comparație cu cele din America de Nord și Asia-Pacific.
Pentru a înțelege mai bine care este situația companiilor europene, raportul analizează, de asemenea, modul în care acestea se comportă în comparație cu cele din America de Nord și Asia-Pacific în șase domenii: talent, tehnologie, lanț de aprovizionare și operațiuni, vânzări și clienți, lichidități și costuri, și sustenabilitate.
Potrivit analizei, companiile europene au performanțe mai bune în ceea ce privește sustenabilitatea, talentul și gestionarea lichidităților și a costurilor. Cu toate acestea, ele sunt semnificativ în urmă în ceea ce privește creșterea vânzărilor și utilizarea tehnologiei pentru a stimula creșterea cifrei de afaceri.
Companiile europene sunt, de asemenea, mai puțin predispuse să inoveze cu ajutorul tehnologiilor emergente, să treacă la un model de afaceri bazat pe tehnologie și să aibă o conducere competentă în domeniul digital, în comparație cu companiile din America de Nord și Asia-Pacific.
“Profitabilitatea puternică a companiilor europene și modelul de creștere mai scăzut sugerează că acestea sunt mai degrabă înclinate să extragă valoare din afacerile existente decât să dezvolte altele noi“, a declarat Michael Brueckner, Chief Strategy Officer al Accenture pentru Europa. “În timp ce optimizarea costurilor și maximizarea profitabilității curente sunt esențiale, trebuie avută în vedere și generarea de lichidități pentru a investi în viitor. De asemenea, ar trebui să valorifice punctele forte în ceea ce privește sustenabilitatea și experiența angajaților, urmărind în același timp oportunitățile de creștere bazate pe tehnologie.”
Provocări extraordinare necesită reacții pe măsură
Potrivit raportului, deși companiile europene au dobândit o rezistență extraordinară în ultimii ani, ele trebuie acum să se reinventeze pentru a face față provocărilor unice cu care se confruntă.
Raportul sugerează pașii strategici pe care companiile europene trebuie să îi urmeze pentru a începe reinventarea lor, concentrându-se pe punctele forte în ceea ce privește sustenabilitatea și talentul, abordând în același timp deficitele lor în ceea ce privește tehnologia și nevoile clienților. Acești pași includ:
Construirea rapidă a unui nucleu digital pentru a permite reinventarea modelului de afaceri: Promovarea unei transformări continue, comprimate și scalate, inclusiv prin stabilirea unei baze digitale care să utilizeze cloud, date și inteligență artificială pentru a scala noi procese, inovații și soluții în întreaga companie. Acesta este un efort continuu pentru a construi o platformă de reinventare prin programe de transformare care se finanțează singure prin valoarea pe care o creează.
Accelerarea tranziției energetice: Colaborarea între ecosisteme pentru a alinia economia europeană în jurul principiilor net zero și a principiilor circulare pentru competitivitate globală. Promovarea unei cooperări puternice între industrie și guverne, a unor politici și stimulente pentru a uniformiza condițiile de concurență la nivel mondial și pentru a accelera execuția. Accelerarea parteneriatelor de decarbonizare transindustriale și promovarea adoptării pe scară largă a soluțiilor aflate la început de drum. Îmbunătățirea eficienței energetice, nu numai pentru a naviga în criza energetică, ci și ca soluție pe termen lung pentru reducerea emisiilor și a costurilor.
Alinierea la noile nevoi ale clienților: Observarea clienților în contextul întregii lor vieți, folosind inteligența umană și artificială pentru a-i înțelege pe aceștia și motivațiile lor într-un mod complet și dinamic. Rezolvarea nevoilor lor în schimbare prin înlocuirea ofertelor universale cu produse și servicii mai personalizate, parteneriate extinse și regândirea talentelor, a tehnologiei și a proceselor pentru a genera valoare și loialitate.
Strategia de talente, esențială pentru strategia de afaceri: Poziționarea oamenilor în centrul reinventării companiei și desemnarea directorilor de resurse umane drept catalizatori ai schimbării. Asigurarea conexiuni și colaborări puternice în cadrul departamentului de conducere (C-suite) și atragerea oamenilor în procesul de reinventare, creând noi modalități de lucru. Accesarea și crearea de talente în moduri inovatoare, utilizând tehnologia și datele pentru a obține o înțelegere profundă și granulară a nevoilor de competențe actuale și de generație viitoare. Transmiterea unei culturi a incluziunii în întreaga organizație, astfel încât oamenii de la toate nivelurile să poată contribui la potențialul lor maxim, susținuți de un sentiment puternic de apartenență și de scop.
“În prezent, majoritatea companiilor își reinventează anumite părți ale organizației”, a adăugat Ollagnier. “Dar, pentru a reuși într-un mediu de afaceri care este în prezent redefinit, vor trebui să schimbe totul, de la modelele lor de operare până la noile modalități de lucru. Aceste vremuri fără precedent necesită un răspuns fără precedent din partea companiilor europene. Acest lucru va necesita o abordare îndrăzneață și vizionară a transformării, care să renunțe la cele mai bune practici pentru a atinge o nouă frontieră a performanței. Este un moment crucial pentru o Europă mai puternică.”