Piata locala de media si divertisment va inregistra al treilea cel mai rapid ritm mediu anual de crestere din CEE
Piata locala va fi cea de-a treia cea mai dinamica din regiunea Europei Centrale si de Est, dupa cea a Turciei (cu o rata medie anuala de crestere de 13%) si a Rusiei (9,3%). Cresterea pietei locale de media se va situa peste rata medie anuala de crestere a intregii regiuni (8,3%), avand chiar un ritm dublu de crestere fata de ritmul mediu anual de crestere al regiunii EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) – 4,6%. Cele mai mari trei piete media din Europa Centrala si de Est in 2014, vor fi cele ale Rusiei (25,6 miliarde USD), Poloniei (10,9 miliarde USD) si Turciei (9,7 miliarde USD).
Cel mai dinamic segment de piata va fi cel al accesului la Internet, cheltuielile pentru accesul la Internet in Romania urmand sa se dubleze pana in 2014, de la 810 milioane USD in 2009 la 1,6 miliarde USD.
Cheltuielile de publicitate vor cunoaste de asemenea un avans semnificativ in Romania, ajungand de la 417 milioane USD in 2009 la 747 milioane USD in 2014. In schimb, cheltuielile facute de consumatorii finali pentru servicii de media si divertisment, excluzand cheltuielile pentru accesul la Internet, vor inregistra un ritm lent de crestere in perioada analizata de raportul PwC, acestea avand o rata medie anuala de crestere de 1,9%, ajungand la o valoare de 1,15 miliarde USD, fata de 1,05 miliarde USD in 2009.
In urmatorii cinci ani tehnologiile digitale isi vor face din ce in ce mai tare simtite efectele in industria media si a divertismentului (E&M), pe masura ce revolutia digitala continua sa creasca in anvergura. Nici macar incertitudinile legate de conjunctura economica globala nu au incetinit ritmul de schimbare, care a fost chiar mai rapid decat ceea ce anticipa in precedenta editie a raportului „Entertainment and Media Outlook”. Potrivit raportului PricewaterhouseCoopers, principalul factor care conduce la actualele schimbari este chiar consumatorul.
Dupa un an de declin in 2009, piata globala media si a divertismentului va inregistra o rata anuala medie de crestere de 5% in urmatorii cinci ani, ajungand la orizontul anului 2014 la 1,7 trilioane USD, in crestere fata de valoarea de 1,3 trilioane USD inregistrata in 2009.
Consumatorii se orienteaza catre noile experiente media intr-un ritm uimitor. Revolutia digitala va duce la segmentarea publicului la un nivel nemaiintalnit. Cu toate acestea, actualul val de schimbare are o magnitudine diferita fata de cele anterioare, atat ca si ritm de transformare, cat si in ceea ce priveste impactul simultan asupra tuturor segmentelor pietei media si a divertismentului.
„Unele companii percep fragmentarea continua a pietei ca pe o amenintare, insa aceasta ar trebui privita mai degraba ca o oportunitate. Aceasta ofera companiilor sansa de a-si dovedi creativitatea in ceea ce priveste abordarea clientilor, fie apeland la canalele traditionale, sau, mai important, imbratisand site-urile de socializare. In orice caz, este vital pentru companiile din domeniu sa capteze mintile, sufletele, dar si banii acestor consumatori”, a declarat Dinu Bumbacea (foto), Partener, Lider al Grupului pentru Industria Telecom, Media si a Divertismentului in cadrul PricewaterhouseCoopers Europa Centrala si de Est.
Desi oamenii sunt constienti de migrarea inevitabila catre zona digitala, felul in care se va produce aceasta, precum si ritmul schimbarii variaza in functie de piata. Diferentele intre tari si regiuni atat in ceea ce priveste dimensiunea pietei, cat si a cresterii viitoare, reflecta particularitatile care tin de dezvoltarea infrastructurii, accesul la mediul online si comportamentul consumatorului. Spre exemplu, explozia Internetului mobil a avut deja loc in Japonia, tara care cumuleaza 53% din cheltuielile globale pentru accesul la serviciile de Internet mobil in 2009, in vreme ce alte tari sunt de abia la inceputul dezvoltarii acestui tip de servicii.
PUBLICITATEA ISI REVINE
Incasarile din publicitate au fost afectate puternic de turbulentele pietei si, desi exista semne ale unei reveniri, aceasta este inca fragila. Cheltuielile de publicitate nu se asteapta sa ajunga la nivelurile anterioare crizei. In 2014, cheltuielile de publicitate din Statele Unite se asteapta sa se situeze in continuare cu 9 procente sub nivelul atins in 2006. La nivel global, cheltuielile de publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 4,2% de la 406 miliarde USD in 2009, la 498 de miliarde USD in 2014. Publicitatea online se va alatura publicitatii TV in 2014 ca singurele segmente media in care cheltuielile de publicitate vor depasi 100 de miliarde USD.
Estimarile reflecta fragmentarea pietei si schimbarile comportamentului consumatorilor. Industria publicitatii vine sa raspunda modificarii preferintelor consumatorilor si s-a angajat intr-un efort pe termen lung catre marketingul total si comunicarea de brand totala. Brandurile isi schimba orientarea dinspre publicitatea
intr-un anumit mediu de comunicare, catre marketingul prin si folosind continut.
CONVERSAND CU CONSUMATORII
Raspunsul consumatorilor si datele de utilizare sunt singurele informatii relevante pentru viabilitatea comerciala a unor produse si servicii, iar baza globala de consumatori este folosita drept mediu de testare continua a ofertelor noi si unor noi modele de consum. Cu toate acestea, din moment ce raspunsurile sunt in schimbare, depinde de industrie sa anticipeze si sa identifice incotro se indreapta consumatorii si sa vina in intampinarea nevoilor si dorintelor acestora. PwC este de parere ca aceasta schimbare a comportamentului consumatorului va genera trei mari fenomene:
Influenta sporita a tehnologiei mobile: Perfectionarea tehnologiei va duce la aparitia unor terminale mobile multi-functionale, convergente si inter-operabile care vor functiona ca o platforma de consum pana la sfarsitul lui 2011. Consumatorii cer din ce in ce mai mult „ubicuitate”, continutul regasindu-se in din ce in ce mai multe terminale care permit interactivitate sporita si mai mult confort in utilizare. Acestia folosesc telefoanele mobile in noi moduri, descarcand de pe internet din ce in ce mai multe aplicatii pentru telefoanele mobile („apps”) care sa le usureze viata. Abilitatea de a consuma si de a interactiona cu informatia oricand si oriunde – si de a impartasi si de a discuta aceste experiente cu ceilalti prin intermediul retelelor de socializare – va deveni o parte integranta a vietii oamenilor.
Cresterea importantei Internetului asupra oricaror altor forme de consum de media: Folosirea Internetului este acum o experienta unificatoare pentru consumatorii de pretutindeni – iar asteptarile acestora de a avea o interactivitate de tipul celei oferite de Internet se rasfrang asupra tuturor segmentelor media. Aceasta tendinta este deosebit de clara in televiziune. De asemenea, oamenii cumpara reviste si ziare din ce in ce mai mult in format electronic, capabile de a fi incarcate pe tabletele mobile ce ofera acces la Internet, sau folosesc serviciile muzicale personalizate, de tipul Pandora, pentru a selecta CD-uri pe care le cumpara in format traditional sau chiar in varianta electronica.
Angajamentul in crestere si disponibilitatea din ce in ce mai mare de a plati pentru continut – alimentate de experientele de consum satisfacatoare si de gradul mai ridicat de confort: Fragmentarea continua presupune ca ofertele media vor necesita din ce in ce mai mult angajamentul consumatorilor si continut de calitate pentru a fi urmarite si achizitionate. Consumatorii sunt mai doritori sa plateasca pentru continut atunci cand este insotit de confort si flexibilitate in folosinta, personalizare, precum si experienta unica, imposibil de regasit in alta parte. Relevanta locala va deveni de asemenea importanta din nou pentru consumatori.
„Folosirea Internetului a devenit o experienta unificatoare pentru miliarde de oameni din intreaga lume, iar aceasta duce la o „re-socializare” a experientei de consum media. In mod traditional, lectura cartilor sau a ziarelor a fost o experienta solitara. Combinatia dintre accesul digital, mobilitate si retelele sociale duce la migrarea consumului media de la o activitate individuala la o experienta sociala, consumatorii folosind retelele sociale pentru a discuta si pentru a-si impartasi opiniile si continutul pe care il genereaza”, a adaugat Dinu Bumbacea.
REVOLUTIONAREA AFACERILOR
Migratia digitala si schimbarile in comportamentul de consum au pus o presiune deosebita pe modelele existente de afaceri. A determinat industria media si divertismentului sa-si regandeasca in mod radical abordarea asupra taxarii continutului si sa se straduiasca sa determine noi surse de venit, fie din tranzactii sau din participarea alaturi de alti parteneri implicati in industria digitala.
In mod inevitabil, aceasta duce la repozitionarea diferitelor companii in noua lume digitala. Parteneriatul cu alte organizatii a devenit un imperativ pentru crearea de continut comercial viabil, impartind in acelasi timp costurile si riscurile. Observam din ce in ce mai mult faptul ca acesti potentiali parteneri provin din industrii cat se poate de diverse.
Oricare ar fi forma de parteneriat sau colaborare, observam sapte factori critici pentru operarea cu succes in noul lant valoric:
- Flexibilitatea strategica;
- Obtinerea unui angajament pe termen lung din partea clientului prin oferirea unei experiente de consum unice;
- Economiile de scara;
- Viteza procesului de decizie si de executie, avand apetit pentru experimentare, dar si toleranta la esec;
- Agilitate in managementul talentelor;
- Capacitatea de a monetiza forta brandului sau a drepturilor de autor pe toate platformele;
- Capacitati puternice in structurarea parteneriatelor si in tintirea si integrarea fuziunilor si achizitiilor.
Creativitatea si inovatia au fost intotdeauna asociate cu industriile media si divertismentului, iar acum este timpul ca industria sa se rupa de modelele existente de afaceri si sa imbratiseze noile oportunitati. Oricum
s-ar organiza, fie sub forma unui parteneriat sau unei colaborari, acum este timpul ca societatile din domeniu sa ofere experiente unice consumatorilor si sa fie suficient de flexibile pentru a capta resursele dintr-o piata din ce in ce mai fragmentata. Jucatorii care vor reusi aceasta vor fi excelent plasati pentru a capitaliza de pe urma schimbarilor din aceasta industrie spectaculoasa, dar plina de necunoscute”, a declarat Dinu Bumbacea.
Cifrele
- Au fost 12 tari in 2009 ale caror cheltuieli pentru industriile media si divertismentului au depasit 20 de miliarde USD, incepand cu Statele Unite care au cheltuit 428 de miliarde USD si Japonia cu 164 de miliarde USD. Dintre primele tari, Republica Populara Chineza va fi de departe piata cu cea mai ridicata rata anuala medie de crestere, in jur de 12%, alimentata de o economie vibranta si o crestere spectaculoasa a gradului de penetrare a Internetului broadband care duce la stimularea altor segmente de piata. Japonia va fi piata matura cu cel mai lent ritm anual mediu de crestere, cu aproximativ 2,8% anual;
- Accesul la Internet va fi un factor cheie de consum pentru cele mai multe segmente. Cresterea gradului de penetrare a Internetului broadband va spori accesul prin cablu, in vreme ce sporirea numarului de terminale de tip smartphone si a retelelor wireless va duce la cresterea accesului la Internet mobil. Cheltuielile pe accesul mobil sau prin cablu la Internet vor spori de la 228 miliarde USD in 2009, pana la 351 de miliarde in 2014;
- PwC se asteapta la o piata relativ stagnanta in privinta cheltuielilor globale de publicitate in 2010, o crestere ceva mai buna in 2011 si o revenire la o crestere de aproximativ 5% in 2014. Per total, cheltuielile totale de publicitate vor creste cu o rata anuala medie de 4,2% de la 406 miliarde USD in 2009 la 498 miliarde USD in 2014. De asemenea, consumul final de servicii media si de divertisment va creste de la 688 miliarde USD in 2009 la 842 miliarde USD in 2014, o rata medie anuala de crestere de 4,1%;
- La nivel global, piata jocurilor video va creste de la 52,5 miliarde USD in 2009 la 86.8 miliarde USD in 2014, cu o rata anuala medie de crestere de 10,6%. Aceasta va fi cea de-a doua piata in functie de ritmul de crestere dupa cea a internetului prin cablu sau mobil, dar va fi cea mai rapida piata in ceea ce priveste consumul la utilizatorul final, inaintea abonamentelor TV si a taxelor pentru licentele de emisie;
- Piata abonamentelor TV si a taxelor pentru licentele de emisie va creste de la 185,9 miliarde USD in 2009 la 258,1 miliarde USD in 2014, o rata anuala medie de crestere de 6,8%. Aceasta va depasi ca ritm de crestere publicitatea TV, care va inregistra o rata anuala medie de crestere de doar 5,7%. Cea mai mare componenta a acestei piete este cea de abonamente TV care va creste cu o rata anuala medie de 7,5% pana la 210,8 miliarde USD in 2014. Regiunea Asia-Pacific va fi cea cu cel mai rapid ritm de crestere pe acest segment cu o crestere anuala medie de 10% ajungand la 47,1 miliarde USD in 2014, de la 29,2 miliarde USD in 2009;
- Valoarea globala a segmentului de reviste a scazut cu 10.6% in 2009. Anticipam inca o contractie de 2,7% in 2010, o piata in stagnare in 2011 si o crestere modesta in perioada 2012-2014. Drept rezultat, cheltuielile totale pe acest segment vor insuma 74 miliarde USD in 2014, suma corespondenta unei rate anuale medii de crestere de 0,7% in 2009;
- Cartile educationale in format electronic vor creste cu o rata anuala medie de 36,5% la nivel global pe parcursul intregii perioade analizate, insa vor reprezenta in continuare doar 6% din cheltuielile globale pe carti educationale la nivelul anului 2014.
Despre Raport
Raportul PricewaterhouseCoopers Global Entertainment & Media Outlook 2010-2014, aflat la cea de de-a 11-a editie anuala, contine o analiza detaliata si prognoze pentru 13 segmente majore de piata din patru regiuni de pe glob: America de Nord (SUA, Canada), EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), Asia Pacific si America Latina.