Portretul sefului din Romania
Principalul atu al managerului roman este capacitatea de concentrare pe atingerea rezultatelor. In ceea ce priveste punctele slabe ale acestuia, 57% dintre participantii la studiul „Profilul managerului roman”, realizat de compania Result Development, au indicat lipsa de motivare a subordonatilor
Intrebati care sunt asteptarile manageriale de la superior, peste 42% dintre respondenti au declarat ca isi doresc comunicare si cooperare, 40% au indicat „integritate, corectitudine si sinceritate”, iar 30,9% au raspuns ca au nevoie de suport, sprijin si implicare. La polul opus, doar 5,5% au declarat ca au nevoie de coaching de la superior.
De cealalta parte a baricadei, respectiv asteptarile manageriale de la subordonati, majoritatea managerilor (42,7%) isi doresc ca echipele lor sa lucreze impreuna, 29,1% sa comunice si 27,3% sa dea dovada de integritate si corectitudine.
In ceea ce priveste managerul roman si trasaturile caracteristice, un procent important, 65,50%, considera ca este orientat spre rezultate. 39% sustin ca pricipalele atuu-uri ale acestuia sunt inspiratia si intuitia, iar 38% stabilirea planurilor. Doar 18% sunt de parere ca o calitate a managerului roman este capacitatea de asumare a riscului si 15%, anticiparea problemelor. Cel mai slab punct al managerului roman, indicat de 57% dintre participantii la sondaj este lipsa de motivare a subordonatilor. De asemenea, 45% au indicat controlul excesiv, iar 42% leadershipul scazut.
O alta tema abordata in cadrul studiului a fost implicare legata de caracteristicile culturale la angajatii romani, din perspectiva manageriala. Astfel, 66% sustin ca lipsa de implicare este o dominanta, 64% neasumarea responsabilitatilor si 48% barfele si „scenaristica”. Doar 8% considera ca toleranta scazuta resprezinta o caracteristica culturala, iar 9% perfectionismul.
Seful tipic din Romania, iesit de curand din adolescenta prelungita
„Managerul roman este de regula barbat (in proportie de peste 70%), nu demult iesit din adolescenta prelungita (peste 50% au varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani). Munceste intre 45 si 50 de ore saptamanal si este preponderent implicat in activitati operationale. Acesta asteapta de la propriii subordonati lucru in echipa si comunicare si mai putin orientare catre rezultate. In plus, managerul roman ii percepe pe angajati astfel: lipsiti de implicare si responsabilitate, cu tendinta spre barfe si jocuri politice si cu teama de a intreba pentru a nu fi luati de prosti”, spune Dorin Bodea, Senior Consultant, Result Development.
Potrivit lui Bodea, o alta caracteristica a managerului roman este centrarea pe zona cu probleme, pe rezolvarea de probleme in defavoarea performantei inalte si predictibile pe termen lung. „Cred ca managementul romanesc se aseamana foarte mult cu un management de proiect. Managerul se simte atras si provocat mai cu seama de probleme si de crize, decat de dezvoltarea asezata, caracterizata de predictibilitate si cresteri mici. Cred ca aceasta recesiune va aduce multe invataminte pentru noi, managerii romani, in ceea ce priveste managementul asezat, rabdarea si intelepciunea de care are mare nevoie un people manager eficient.”
Vezi in pagina 2 profilul managerului ideal
Ce e de facut?
Strategia coerenta de dezvoltare a managementului romanesc trebuie sa urmeze cu prioritate urmatoarele doua directii, sustine Dorin Bodea:
1. Schimbarea perspectivei managerului roman de pe emotional si satisfactie la o orientare preponderent rationala, la o gandire a rezultatelor, centrata pe realizare profesionala
2. Trecerea de la un management centrat pe probleme la un management asezat, centrat pe predictibilitatea performantei pe termen lung si pe people management.
Profilul managerului ideal
31,7% considera ca trebuie sa fie un bun comunicator, 22,7% au facut referire la abilitatea acestuia de organizare, iar 21,8% sustin ca trebuie sa fie strategic si vizionar. Cele mai putin indicate trasaturi ale managerului ideal au fost: lucrul in echipa (6,4%), sinceritatea (6,4%) si responsabilitatea (6,4%). Potrivit cercetarii, valorile managerului ar trebuie sa fie: integritate si corectitudine (42,7%), sinceritate si onestitate (27,3%) si respect fata de oameni (25,5%). Un numar redus de participanti (doar 4,5%) considera ca un manager trebuie sa se ghideze dupa valori precum transparenta sau optimism.
Cercetarea „Profilul managerului roman” a fost realizata de compania Result Development pe un esantion format din 110 manageri romani, dintre care 47,3% detin functii de top management. Circa 64,50% dintre respondenti lucreaza in multinationale, restul de 35,50%, in companii nationale.
"Managerul roman se defineste pe sine ca un manager intuitiv, emotional, insa managementul intuitiv poate fi atat o resursa, cat si o mare capcana. Poate fi o resursa prin intelegerea umana a subordonatilor, prin consideratia individuala a acestora si poate fi de mare ajutor in situatii limita sau in procesul de luare a deciziilor. Poate fi o capcana prin centrarea mai degraba pe satisfactie, pe relatie si mai putin pe rezultate. Peste 50% dintre managerii romani ar sacrifica un angajat cu rezultate excelente, dar cu care se relationeaza dificil, in favoarea unuia mediocru, dar cu care are placere in relationare" – Dorin Bodea