Promovare Online – top metode eficiente 2022
Modalități de promovare online – top 2022
Top realizat în funcție de eficiența promovării
“Dacă aș avea șase ore pentru a tăia un pom, primele patru le-aș petrece ascuțind toporul”
– Abraham Lincoln –
Înainte de toate, să enumăr principalele lucruri pe care le văd anul ăsta.
Nu mai e o noutate pentru nimeni că în pandemie toată lumea a “descoperit” online-ul și promovarea online. În sfârșit s-a înțeles că, dacă nu ești online, nu exiști.
Efectul îl simte însă toată lumea. Cererea de reclamă s-a dublat (în anumite domenii s-a triplat sau chiar mai mult).
Ce înseamnă asta? Prețuri duble sau triple la reclamă, pentru aceleași rezultate. Pur și simplu competiția a explodat.
Care sunt, la modul general, efectele pentru promovarea online?
- O specializare a promovării online. Nu mai există canal bun la toate. Fiecare canal de promovare online merge bine la ceva și mai puțin bine la altceva + nu îți mai permiți să faci reclamă acolo unde nu e foarte eficient
- Interes în creștere pentru canale noi – Competiția pe “clasicele” Google și Facebook a adus prețuri foarte mari. Acum e șansa canalelor alternative.
- O diferențiere foarte mare între firme cunoscute și firme necunoscute. Brand-ul vinde. Fie că e al tău, fie că e al produsului. Dacă vrei să vinzi, ori vii cu un produs complet original și viabil, ori vinzi un brand consacrat.
Top Promovare Online – Clasament 2022 – în funcție de eficiența costurilor
Top realizat de SEOmark.ro în funcție de raportul cost/beneficiu și mărimea audienței potențiale
Mențiuni » Canale de promovare online care nu au intrat în top dar pot fi ok
Promovarea online prin afiliere și site-urile de afiliere
Trebuie să precizez că, în cazul afilierii, nu vorbesc din cunoștințe proprii pentru că nu am implementat campanii de genul ăsta. Tot ce știu e din surse indirecte.
Și aici piața s-a mai maturizat și s-a scumpit.
Nu prea funcționează decât pentru produse – și alea în principal cunoscute și de la brand-uri mari. Cei care vând reclama, au înțeles că dacă promovează brand-uri/produse puțin cunoscute, șansa să vândă e foarte mică și pentru că sunt plătiți la conversie (la vânzare) aleg doar pe cine plătește foarte bine sau doar pe cei cu care au cât de cât siguranța că vor vinde.
Din experiența mea (limitată, recunosc), firmele mici/puțin cunoscute, care au încercat această modalitate de promovare online, nu au avut succes.
Pentru firmele mari/cunoscute, din ce aud, funcționează bine. 2performant e listată la bursă și, din ce văd, cifra de afaceri este în creștere vizibilă în 2021 față de 2020, la fel și primul trimestru din 2022 față de primul trimestru din 2021.
Dacă firmele cumpără promovare mai mult, probabil o fac pentru că funcționează.
Promovare online prin Site-uri de anunțuri (OLX, Publi24, LaJumate.ro, etc…)
Pe anumite nișe, primele rezultate în Google sunt de la site-uri de anunțuri. Imobiliare, job-uri, vânzări/cumpărări, etc…
Funcționează? DA, dar sunt și probleme.
Avantajele și dezavantajele promovării online prin site-uri de anunțuri:
În general cost mic, însă, OLX s-a scumpit și nu prea mai dă rezultate dacă nu plătești multe anunțuri. S-a aglomerat peste tot…
NU funcționează pentru toate nișele. Ca o regula generală – fă căutarea pentru produsele tale în Google. Dacă Olx sau alte site-uri de produse sunt în prima pagină, atunci funcționează. Dacă nu… pas.
Calitate în general slabă a publicului adus. Din păcate, ăsta e adevărul. Promovarea online pe site-uri de anunțuri aduce oameni mai modești… ca să zic așa. Dacă business-ul tău nu acoperă și zona asta, atunci dă skip.
Funcționează destul de bine pentru firme mici și prețuri mici.
Promovare online prin Spotify
Concurența este bună peste tot. Pe video, YouTube a fost cam un monopol. Încă domină piața, dar, vin puternic din urmă alte firme.
Spotify este una din firmele acestea. Spotify vrea să devină una din cele mai importante platforme de podcast-uri din lume.
DACĂ investești în video și dacă afacerea ta se pretează pentru podcast-uri, atunci e bine să fii și aici. Canalul este clar în creștere rapidă și în România.
Promovare online Reddit
Reddit este cel mai mare forum din lume și cel mai accesat site din SUA.
Există subreddituri și în România (subforumuri) însă, impactul e destul de limitat.
La noi, Facebook și grupurile de Facebook au omorât forumurile în anii precedenți.
Din fericire, lucrurile se schimbă.
De ce?
Datorită presiunilor legislative și datorită scandalurilor, Facebook a devenit un mediu în care libera exprimare (free speech) e destul de puternic limitată.
Foarte mulți au avut experiențe cu postări banate pentru că se menționa ceva despre covid, iar mai recent, Ucraina și războiul din Est.
Multă lume vrea mai multă libertate de exprimare.
Și aici intervine Reddit.
Funcționează?
Da, însă din ce văd, nu ca un canal de vânzare directă.
Este mai curând un canal de expunere, de conversații și unde îți expui produsul/serviciul comunității.
Cel mai bine funcționează ca forum/canal de discuții unde spui o problemă, propui o soluție și încerci să generezi o dezbatere în comunitate.
Locul 9 »
Promovare Online prin LinkedIn
Promovarea online pe LinkedIn a fost în anii trecuți în zona mențiuni. Azi e un canal care trebuie abordat separat.
LinkedIn este în continuare un canal de promovare foarte scump. A fost și a rămas.
De ce a crescut ca eficiență? Părerea mea e că, nu LinkedIn a crescut, ceilalți au scăzut ca eficiență.
PRIN COMPARAȚIE – având în vedere că prețurile pe Facebook, Google s-au dublat sau triplat – LinkedIn a devenit mai eficient.
Pentru cine este promovarea pe LinkedIn?
LinkedIn nu e pentru orice. Este PREPONDERENT un canal de promovare pentru servicii B2B + recrutare personal și parteneri de business.
Atât.
Doar servicii B2B.
Dacă vinzi ceva către publicul larg, promovarea online pe LinkedIn nu te ajută și nu merită să investești.
Ăsta este motivul pentru care LinkedIn nu e mai sus în topul nostru.
Este o unealtă bună, dar foarte specializată.
Locul 8»
Promovare Online prin Ziare + reviste + blog-uri din România
online media
Este o modalitate de promovare care a funcționat și, cred, care va funcționa atâta vreme cât vor fi și site-uri de conținut.
Un aspect IMPORTANT este că aici gama de prețuri și oferte este foarte foarte diversă. Și, dacă ești dispus să cauți și să negociezi, se pot obține prețuri foarte bune. La fel de ușor se pot obține campanii care să nu aducă rezultate. Aici experiența și cunoștințele chiar contează. Enorm.
Sunt în principal două abordări ale promovării online în mass media din România. (Evident ultra generalizez)
Abordarea firmelor mari, care vor expunere mare și care, în general, au bugete mari și care lucrează cu agenții și ziare mari.
Strict ca expunere – adică dacă vrei să știe toată țara de oferta ta – funcționează.
Abordarea pentru firme mici – în esență, trebuie făcută o listă de site-uri medii, care să aibă audiență foarte potrivită pentru ce vrei tu să vinzi, și să negociezi prețuri bune cu ei.
În general, aici se merge foarte mult pe agenții de marketing online pentru simplul motiv că au putere de negociere mult mai mare. E mult mai ușor să cumperi ceva la un preț bun, dacă achiziționezi en-gros, decât dacă iei la bucată.
Este pe locul 8 pentru că, dacă nu știi ce faci, sau dacă nu colaborezi cu cineva care știe ce face, probabilitatea e mare să arunci cu banii pe fereastră.
Locul 7 »
Promovare Online prin Google Ads (fost adwords)
Sunt convins că, dacă văd topul ăsta colegi de breaslă din alte agenții de promovare online, o să-mi sară în cap.
Până la urmă, Google Ads este una dintre cele mai populare modalități de promovare online din România, plus că nu plătești decât pentru cei care caută ce vrei tu să vinzi … nu?
Da, 100% adevărat. Există însă un proverb românesc:
“la pomu’ lăudat să nu te duci cu sacu’”
Google Ads ESTE O LICITAȚIE.
La orice licitație, dacă vin foarte mulți care licitează, prețul se duce în sus rău de tot.
Și, o reclamă care e foarte scumpă, nu prea mai e eficientă.
Față de prețurile pre-pandemie, costul mediu pe click în google a crescut de CEL PUȚIN 2-3 ori.
Știu nișe de activitate unde prețul a crescut de 5-6-7 ori, ajungând la sume care mi se par ridicole pentru România – 30-40 lei per click.
Există însă unii care dau banii ăia… altfel nu ar fi prețurile alea.
EXISTĂ strategii care pot reduce costul per click.
vezi video»
Însă, acum, față de alți ani, Google ads e mult mai puțin profitabil. Și de asta e destul de jos în clasamentul nostru de promovare online.
Locul 6»
Promovarea Online prin Tik-Tok
Promovarea online pe Tik-Tok. New kid on the block.
Am testat promovarea prin canalul ăsta.
La momentul de față (2022) are și avantaje și dezavantaje.
Avantajul foarte mare – e ieftin.
E în medie de 2-4 ori mai ieftin decât Facebook/Instagram.
Dacă vrei expunere mare – și la un preț relativ ieftin – go go go.
Există însă și dezavantaje:
- Momentan, nu se poate targeta mai în amănunt de întreaga Românie. Nu poți să targetezi la nivel de oraș de exemplu.
Lipsa geo-targetării este principalul motiv pentru care Tik Tok nu e mai sus. Sunt multe firme care au doar interes local.
- Audiența preponderent tânără.
– Vinzi îmbrăcăminte cool, accesorii, cosmetice, etc… Perfect – promovarea prin TikTok e ok
– DAR, dacă vrei să vinzi produse mai scumpe, sau servicii sau ceva mai complex atunci nu prea ai șanse să vinzi prin TikTok. Posibil să funcționeze ca expunere, însă, poate da… poate nu…
– Iarăși, dacă afacerea ta se axează pe promovare online B2B – TikTok nu e pentru tine.
Locul 5»
Promovarea online prin listarea în marketplace-uri sau comparatoare preț (Emag, price.ro, etc…)
Din discuțiile cu clienții noștrii, care sunt listați în marketplace-uri (în principal Emag) sau pe comparatoare de preț, extrag câteva idei principale care se repeta mai tot timpul:
DA, funcționează și aduc vânzări, uneori chiar semnificative.
Este o bătaie acerbă a celui mai mic preț – chiar și cu câțiva lei.
Comisionul per vânzare e destul de mare și, combinat cu nevoia de a ține prețuri sub ceilalți, duce la o marjă de profit ridicol de mică.
Toată lumea speră să crească măcar ca volum, în câțiva ani să mute traficul și vânzările pe site-ul propriu și să plece de pe marketplace/comparator.
Deci:
– e o modalitate eficientă de a aduce vânzări? DA.
– e o modalitate eficientă de a face profit? Da, dar mult mai puțin.
Care e tendința aici:
Există o strategie cu marketplace-urile și e cam următoarea (are legătură cu modalitățile de promovare online de pe locul 2 și 3)
Din ce în ce mai mulți, listează produsele dar comisionul marketplace-ului îl adaugă pur și simplu față de prețul de pe site-ul lor.
Da, mulți clienți s-au prins că dacă dau căutare în Google, șansa e mare să găsească fix același produs la un preț mai mic cu 10-15%
DECI:
Lupta a devenit mai curând cum poți fi găsit în Google ușor cu produsele tale.
Cum setezi retenția astfel încât să câștigi PE TERMEN LUNG de la clienții aduși din marketplace.
În general, e foarte greu să mai câștigi efectiv ceva la prima vânzare adusă din marketplace. “Bătălia” e acum pe termen lung.
Locul 4»
Promovarea Online – FACEBOOK / INSTAGRAM
Cea mai mare scădere din topul nostru în ultimii ani.
Înainte de pandemie, Facebook/Instagram era pe poziția 1.
easy come, easy go
Și Facebook e victima propriului succes. După pandemie, cererea de reclamă a crescut enorm.
Plus o grămadă mare de probleme legislative și reglementări.
Toate au dus într-o singură direcție – eficiența promovării pe Facebook a picat drastic.
La fel și poziția în clasamentul nostru.
Acum, ca să fiu fair, încă se pot face reclame eficiente pe Facebook. Însă, nu prea mai merge să promovezi orice.
Cred că cel mai mult a pierdut promovarea B2B.
Costul per lead a crescut de 5-6-7 ori.
Merge în continuare ca platformă pentru B2C – chestii ieftine pentru publicul larg.
Locul 3»
promovarea online prin optimizarea site-ului (SEO)
Traficul natural din Google (SEO) este principala modalitate de promovare a agenției noastre.
Dacă noi – ca agenție – alegem să ne promovăm în principal prin modalitatea asta, cred eu că ar trebui să spună multe despre eficiența canalului.
În esență, post pandemie, toată lumea s-a bulucit pe canalele care sunt cel mai ușor de administrat și de înțeles.
E simplu să te promovezi în Facebook. Dai boost post și bagi cardul.
Ghici ce? Promovarea online e o competiție. O “bătaie” pe clienți. Cu cât sunt mai mulți care se bat pentru clienți, cu atât revin mai puțini clienți per cap de advertiser.
Reguli economice de școală generală.
SEO însă nu e așa de simplu de făcut. Nici de înțeles.
Da, se știe că trebuie să ai niște cuvinte cheie, că trebuie să strângi link-uri, să ai conținut bun.
În mare, toată lumea știe. În practică, tot românul se pricepe la politică, fotbal și SEO. Știm…
Atâta vreme cât criteriile exacte nu sunt publice (și nici nu vor fi) nu e așa ușor să fii eficient aici.
Și, pentru că există o barieră la intrare, competiția pe canalul ăsta de promovare nu a crescut la fel de mult ca Facebook/Google plătit.
Da, prețurile au crescut, dar mult mai puțin ca în alte părți.
Și, raportat la alte canale de promovare, eficiența a crescut.
Însă, lumea SEO nu e un paradis.
Costurile au fost măricele și sunt în continuare măricele în sumă absolută.
NU e un canal de promovare online pe termen scurt. SEO a rămas și este o investiție pe termen lung. Din start asta descurajează pe mulți care vor să devină milionari până joia viitoare.
Rezultatele sunt imposibil de prezis exact. Se poate face o estimare – însă nu e cert. Pentru cei care vor să știe exact “cât bag și cât scot” metoda asta nu e atractivă deloc…
Locul 2»
promovarea online prin retenție – Email / push Notifications / remarketing
În anii precedenți, modalitatea asta de promovare online era undeva în jurul poziției 5-6.
Acum e pe locul 2.
De ce?
Pentru că este singura modalitate de promovare online unde costurile nu au crescut și care poate crește semnificativ profitul în online al unei companii.
Retenția este acum câmpul de luptă al companiilor mari, care fac promovare la nivel profesionist
De ce?
Pentru că ORICE ai face, costul de achiziție al unui client nou a crescut. Și nu o să scadă.
Exceptând apocalipsa, lumea va deveni mai mult online, nu mai puțin.
Deci, costurile reclamelor vor continua să crească. Costul de achiziție al unui client nou va continua să crească.
Ce NU crește, sau crește foarte puțin, este costul retenției.
Email, notificări, etc…
În esență, este MULT mai ieftin să vinzi din nou unui client existent, care te știe și care a mai lucrat cu tine, decât să cumperi un client complet nou care nu știe cine ești.
Conceptul se cheamă “life time value of client”.
Avem un articol pe tema asta – merită citit aici»
Retenția este și va fi în viitorul previzibil cheia profitabilității în online.
Ca eficiență per oră de muncă ar merită să fie pe locul 1.
Nu este pe prima poziție pentru un singur motiv: ca să faci retenție la un client, îți trebuie cel puțin un canal primar care să îți aducă acel client.
Retenția este o modalitate de promovare tip suport. Foarte eficientă, dar, nu aduce clienți noi. Crește valoarea celor existenți.
Locul 1»
YouTube și video marketing – Modalitatea #1 de promovare online
Și anul ăsta, YouTube este câștigătorul topului nostru de promovare online.
Se poate folosi și pentru vânzări directe însă, punctul forte este expunere și câștigare de autoritate.
De ce e YT pe locul 1?
Costuri mai mici
Da, și promovarea pe YT s-a scumpit. Ce nu s-a scumpit anul ăsta? Însă, raportat la alte canale de promovare online (Google Ads, de ex.), costurile nu au crescut la fel de mult.
Promovarea online prin video (video marketing) începe să devină aproape obligatorie – se spunea că dacă nu ai un site, nu exiști. Nu ai pagină de Facebook, nu exiști. Canalul de YouTube e next.
Potrivit și pentru jucătorii mici și pentru jucătorii mari.
Cine e mic și nu are bugete mari trebuie să își facă un canal de tutoriale, prezentări, etc… și să câștige la capitolul încredere și autoritate.
Cine e mare și are bugete pe măsură, poate investi în reclama plătită sau poate merge cu parteneriate cu vloggeri cunoscuți. Indiferent de alegere, poate obține expunere și engagement la un cost excelent față de alte modalități de promovare online.
Și multe altele …
Sunt convins că există MULTE alte modalități eficiente și puțin explorate de promovare online. Până la urmă, dacă ar fi foarte cunoscute, nu ar mai fi foarte eficiente; toată lumea le-ar folosi.
Ești de acord cu topul nostru?
Dacă nu, de ce?
Reține! – nu e un top de popularitate sau cotă de piață, ci de eficiență.