Promovarea la job poate fi distructivă. Când să spui NU unui post de conducere
Din păcate, nu toate promovările sunt echitabile și, suprinzător, nu toate sunt benefice celui promovat și colegilor cu care lucrează. Ultimul studiu al Universității de stat din Ohio și citat de Fast Company, a avut în vedere o companie din Tokyo cu cifra de afaceri de miliarde de dolari care a anunțat că limba engleză va deveni cea oficială în interiorul companiei și că cei pentru care aceasta reprezenta limba nativă vor fi promovați în funcție. Astfel, vorbirea limbii engleze la nivel avansat a devenit un criteriu de promovare o valoare importantă în companie și a urcat în funcție oameni care nu erau pregătiți profesional suficient pe toate domeniile. Mai mult, schimbarea a zguduit încrederea de sine a angajaților și a instalat un puternic sentiment de incertitudine în rândul angajaților.
În situația de mai sus, promovarea a fost una impusă și nu câștigată pe bază de competențe
”Haosul și paranoia au fost declanșate instant din momentul promovării. Oamenii nu mai erau concentrați pe ceea ce avea de făcut, ci panicați că nu se vor ridica la înălțimea cerințelor postului, lucru distrugător pentru companie”, a declarat Tsedal Neeley, profesor la Harvard Business School și coordonator ar studiului.
Modul GREȘIT de a promova pe cineva
Una dintre cele mai distrugătoare greșeli care se fac la nivel de management sunt promovările inopinante sau ”făcute pe genunchi”. O promovare care nu e bine gândită trezește sentimente de vină și de nesiguranță. Dacă angajații știu exact ceea ce au de făcut ca să fie promovați, iar managerul face o promovare care nu respectă criteriile stabilite, întreaga echipa se destabilizează și productivitatea scade considerabil.
Când ar trebui să refuzi o promovare
Dar chiar dacă promovarea este făcută respectând standardele impuse, poate că ea nu ar trebui acceptată în orice condiții. Cum ne dăm seama că este cazul să spunem NU promovării, chiar dacă ea ne aduce mai multă autoritatea și mai mulți bani.
1. Nu vrei să ”conduci” oameni
De cele mai multe ori, promovarea vine la pachet cu mai multe responsabilități, cu obligativitatea conducerii unui grup de oameni. Totuși, nu orice om are abilități de conducere și acest lucru nu este îngrijorător sau ieșit din comun. Ceea ce contează este să ne dăm seama de acest lucru și să acționăm în consecință.
În momentul în care ești promovat, responsabilitatea nu se mai apleacă doar asupra propriei persoane, ci și asupra oamenilor pe care îi ai în subordine. Trebuie să cântărești foarte bine dacă ești capabil și dispus să faci acest lucru.
2. Îți iubești jobul actual
Dacă poziția pe care te afli în acest moment te face să te simți împlinit și îți asigură confortul profesional de care ai nevoie, nu trebuie să renunți la el pentru o poziție superioară neapărat. E o dovadă de maturitate și înțelepciune să recunoști că nu ești potrivit pentru un post de conducere și că ar trebui să rămâi pe poziția actuală.
3. Promovarea nu vine și cu o creștere salarială
Este destul de neobișnuit să primești o promovare fără o mărire de salariu la pachet, deși unii angajați acceptă și aceste condiții pentru că sunt atât de încântați de autoritatea care li se oferă și prestanța postului, încât nu își dau seama de importanța unei creșteri salariale care să corespundă unei creșteri de responsabilități.