PROVOCARI PE PIATA TELECOM IN 2009
Piata telecom
Potrivit datelor statistice ale Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC) privind piata de comunicatii electronice din Romania, in prima jumatate a anului 2008, existau peste 1,2 milioane de conexiuni la puncte mobile pentru care au fost tarifate servicii de acces la internet, in crestere cu aproximativ 80% fata de situatia din iunie 2007. Piata telecom romaneasca a fost estimata in 2008 la 4,41 miliarde de euro.
Asadar, piata locala de broadband mobil ofera un potential de crestere foarte bun, iar pentru principalii furnizori de telefonie mobila o oportunitate reala de dezvoltare.
Orange are o pozitionare clara pe piata internetului mobil si a inregistrat o crestere puternica in furnizarea serviciilor de date. De exemplu, vanzarile de abonamente Internet Unlimited au crescut cu aproximativ 150% in decembrie 2008, comparativ cu aceeasi luna a anului precedent. Potrivit lui Richard Moat, CEO la Orange Romania, compania "va investi masiv in 2009, in special in extinderea retelei de broadband mobil si in lansarea unor servicii de voce si date".
Pentru a satisface nevoile tuturor tipurilor de clienti, industria telecom trebuie sa investeasca in tehnologie. Pe aceasta linie merge si Vodafone. Liliana Solomon, CEO-ul companiei spune ca furnizorul de servicii de telefonie "continua sa aloce resurse masive pentru dezvoltarea retelei, pentru lansarea de noi servicii si produse, atat pentru utilizatorii individuali, cat si pentru segmentul de business".
Solomon considera ca in acest an sarcina prioritara a companiei o reprezinta dezvoltarea serviciilor de date mobile si a celor de Internet mobil, precum si calitatea de furnizor de servicii totale de telecomunicatii (telefonie si mobila, date mobile si, pentru companii, date fixe).
Impartirea pietei telecom
Potrivit unui raport al ANC privind piata de comunicatii electronice pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2008, rata de penetrare a telefoniei mobile a ajuns la 123%. In primele sase luni din 2008, traficul de voce originat din retelele publice mobile a inregistrat o crestere de 50,3%, fata de aceeasi perioada a anului 2007, din care peste 80% a fost realizat in interiorul aceleiasi retele.
Potrivit statisticilor, piata telecomunicatiilor din Romania este impartita intre cinci operatori. Cel mai mare operator de telecomunicatii mobile de pe piata locala, Orange Romania, avea 10,2 milioane de clienti la sfarsitul lunii septembrie 2008, in crestere cu 10% fata de perioada similara a anului 2007.
Vodafone Romania, al doilea mare operator, a anuntat la finalul lunii septembrie 9,5 milioane de clienti, iar Cosmote Romania a ajuns la un numar total de 5,2 milioane de clienti in luna septembrie 2008.
RCS&RDS are peste 1,2 milioane de clienti de telefonie mobila (cifra valabila in luna octombrie 2008), iar Zapp – aproximativ 500.000 (cifra valabila la sfarsitul lunii iunie 2007).
Portabilitatea in Romania
Pe 21 octombrie, in Romania a fost lansat serviciul de portabilitate a numerelor. Acesta este destinat utilizatorilor de telefonie fixa si mobila si permite abonatilor sa pastreze numarul de telefon atunci cand isi schimba furnizorul de servicii de telefonie. Portabilitatea se aplica numerelor fixe, mobile si numerelor non-geografice altele decat cele mobile (numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit).
Portabilitatea in Europa
In prezent, majoritatea statelor europene au implementat portabilitatea numerelor geografice si a numerelor non-geografice. Potrivit raportului de activitate al Comisiei Europene privind piata unica europeana a comunicatiilor electronice in 2007, aproximativ 47 de milioane de utilizatori de telefonie mobila isi portasera numarul. Cel mai mare procent de numere mobile portate se inregistreaza in Finlanda (68,18%), Danemarca (42,06%), Spania (27,3%) si Italia (16%).
Migratia utilizatorilor in cifre
Cel mai avantajat operator de telefonie mobila din punctul de vedere al numarului de clienti portati este Cosmote. Operatorul a castigat aproape 6.000 de clienti de la lansarea serviciului.
In primele doua luni de la lansarea portabilitatii numerelor au fost inregistrate aproape 25.000 de cereri de portare, peste 21.000 pentru numerele de mobil si peste 3.000 pentru cele de fix.
In ceea ce priveste telefonia mobila, au fost consemnate aproximativ 14.000 de portari: Orange – 4.167, Vodafone – 3.778, Telemobil (Zapp) – 41 si RCS&RDS – 38.
"Pana acum, numarul maxim de portari permise fiecarui operator pe zi era de 300. De aceea vom majora aceasta limita progresiv, atat cat va fi necesar, in functie de numarul de solicitari care vor fi inregistrate", a precizat presedintele ANC Liviu Nistoran.
Asadar, se pare ca serviciul de portabilitate al numerelor inteteste competitia intre principalii operatori de telefonie mobila. Este de asteptat ca presiunea concurentiala sa determine furnizorii sa includa programe de fidelizare a clientilor sau sa introduca noi servicii pentru atragerea de noi clienti.
Pe termen lung, ANC anunta ca portabilitatea ar putea conduce la micsorarea diferentelor dintre tarifele pentru convorbirile in retea si cele pentru convorbirile in afara retelei.
Previziuni
Pentru ca piata telecom se afla la inceputul unui an care se anunta dificil, operatorii de telefonie mobila trebuie sa isi regandeasca strategiile. O mai mare orientare catre client, explorarea de noi oportunitati de piata sau, renuntarea la proiecte neperformante sunt cateva dintre tendintele enumerate intr-un raport realizat de Deloitte despre piata de telecomunicatii pe anul 2009. Pentru ca societatea este intr-o continua dinamica, informatia necesita zilnic metode mai rapide si mai inovative de comunicare.
"In 2009 vom asista la intensificarea competitiei intre operatorii de tele-comunicatii si vom remarca un mai mare accent pe retentia clientilor. Operatorii mai mici (second tier) vor incerca sa beneficieze de conditiile actuale si sa atraga clienti de la competitie", considera Andrei Ionescu, Senior Manager Enterprise Risk Services la Deloitte Romania, referindu-se la piata locala. "Companiile care vor impacheta cat mai multe servicii de calitate la preturi atractive vor castiga cota de piata".
Specialistii nu anticipeaza o modificare semnificativa a ratei de penetrare a serviciilor de telefonie mobila, care a urcat la 123% la mijlocul lui 2008, indicand printre factorii cauzatori maturizarea pietei si criza economica.
Legea controversata
Din 20 ianuarie, in baza Legii 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, toti operatorii de telefonie fixa si mobila vor fi obligati sa stocheze timp de sase luni numarul de telefon al apelantului si apelatului, mesajele scrise, locatia celui care este apelat, adresa abonatului si durata convorbirii telefonice.
In cazul unor infractiuni grave, articolul 15 din lege arata ca toate informatiile inregistrate in perioada mentionata trebuie sa fie puse la dispozitia procurorilor in urma unei cereri aprobate de presedintele instantei de judecata.
La numai cateva zile de la aparitia ei, legea a nascut controverse. Presedintele ANC, Liviu Nistoran, crede ca articolul 20 al actului normativ ar trebui modificat, deoarece prin expresia "date retinute" se poate intelege de fapt continutul convorbirii.
Totodata, societatea civila considera legea ca fiind neconstitutionala. Liga Pro-Europa si Centrul pentru Resurse Juridice avertizeaza ca legea violeaza drepturile fundamentale garantate de Constitutia Romaniei in articolele 26, 27 si 28, referitoare la dreptul de protejare a vietii intime si la inviolabilitatea corespondentei.
Pe internet circula o petitie prin care semnatarii cer Guvernului sa anuleze legea. Acestia considera ca legea "sfideaza libertatile si drepturile democratice si incalca articolul 28 din Constitutie".
Pe de alta parte, operatorii de telefonie asigura utilizatorii ca nu vor fi afectati de respectivul act normativ. Richard Moat, subliniaza ca operatorii vor continua sa respecte clauzele de confidentialitate asumate prin contract. "Este important de retinut ca legea interzice in mod expres inregistrarea si stocarea continutului comunicarilor", spune CEO-ul Orange.
Liliana Solomon, sefa Vodafone Romania, considera ca aspectul cel mai important este ca legea "se refera la stocarea informatiilor folosite la facturare si in nici un caz la continutul convorbirilor".
Trebuie spus ca legea este o transpunere in legislatia nationala a directivei europene 2006/24/CE. In 2006, directiva a nascut controverse si in UE. Irlanda, de exemplu, a atacat directiva la Curtea Europeana de Justitie, iar in Germania si Bulgaria legile care o transpuneau in plan national au fost contestate la Curtea Constitutionala.
Deoarece comunicatiile electronice permit diversificarea activitatii infractionale, aceasta lege vrea de fapt sa contribuie la perfectionarea actiunilor de combatere a sferei infractionale.