Publicitarii nu-si pun mari sperante in 2010
„Anul 2009 a fost cel mai challenging an din scurta istorie a publicitatii romanesti”, spune Laura Badea, Director de Strategie la Omnicom Media Group Romania. Pe fondul scaderii accentuate a investitiilor evident ca si profitul agentiilor a avut de suferit: comisioane mai mici si munca mai multa pentru diverse scenarii de reducere de buget. „Partea buna este ca am invatat o gramada de lucruri si ca relatiile noastre cu clientii s-au cimentat in astfel de vremuri. Pe de alta parte dintr-o piata dominata de vanzatori (atunci cand cererea este peste oferta, vanzatorii sunt avantajati) ne-am mutat incet spre zona de echilibru intre vanzatori-cumparatori. Pentru 2010, din pacate, nu ne asteptam la o revenire, pe fondul situatiei economice care nu da semne de redresare”, completeaza Laura Badea.
Reducerea consumului
Bogdan Prajisteanu, Director General, MEC Romania, sustine ca anul 2010 a debutat cu investitii la sfarsitul primului trimestru mai mari decat in 2009. El este de parere ca aceasta crestere s-a datorat in primului rand TV-ului si online-ului care au reusit sa fie performante in termeni de audienta/trafic, mai mari decat in T1 2009. „In lumina celor mai recente masuri macroeconomice luate la nivel national, de reducere a veniturilor unui numar mare de potentiali consumatori cred ca este foarte probabil sa apara reduceri ale consumului mai ales in FMCG, care reprezinta 70% din totalul investiilor in publicitate. Acestea vor genera reduceri ale bugetelor anuale de publicitate. Estimarea noastra este o reducere a pietei de media cu inca 10% fata de 2009”, subliniaza Bogdan Prajisteanu.
Ogilvy Romania a urmarit anul trecut strategia de dezvoltare si s-a adaptat conditiilor concrete de piata, investind acolo unde a vazut potentialul si reducand costurile în zonele cu potential mai slab. „La finalul anului, în core business-ul Ogilvy (disciplinele non media) atât veniturile de agentie cât si profitul operational au crescut fata de 2008, reusind sa avem cea mai buna performanta worldwide în cadrul retelei Ogilvy”, declara Manuela Necula, CEO Ogilvy Group Romania. In ceea ce priveste anul 2010, acestia se asteapta sa fie un an dur, in care lupta pentru market share a jucatorilor din piata de comunicare sa fie pe primul plan.
Presiune crescuta din partea clientilor
Potrivit Iuliei Tanase, Managing Partner la Image PR, 2009 a fost un an care a adus multe schimbari. A fost un an al neprevazutului, in care le-a fost greu sa faca previzionari, uneori chiar si pe termen mediu, in care au simtit mai tare ca in ceilalti ani presiunea venita din partea clientilor in ceea ce priveste raportul dintre volumul bugetelor investite vs ROI. “Am simtit mai mult ca de obicei faptul ca ne percep drept consultanti in comunicare, capabili sa gaseasca idei eficiente adaptate timpurilor”. Se pare ca si in cazul lor, 2010 va semana mult cu 2009. Iulia Tanase sustine ca agentiile care si-au concentrat atentia in anii trecuti pe maximizarea numarului de aparitii in urma trimiterii unui comunicat de presa sau pe managementul de evenimente vor avea in continuare de suferit.