Raport global PwC: Impactul în afaceri nu a fost atât de sever pe cât anticipau liderii de business
Peste tot în lume, în toate domeniile au fost multe provocări și companiile au trebuit să facă față schimbărilor urgente din cauza crizei sanitare. Sunt însă și vești bune. Aproape trei sferturi (73%) dintre liderii de business au declarat că afacerea lor a fost afectată de criza sanitară, dar impactul nu a fost atât de sever pe cât anticipau în martie 2020, la începutul lockdown-ului, când 99% dintre companii așteptau un impact negativ, arată raportul PwC Global Crisis Survey 2021. Pentru 20% dintre respondenți implicațiile au fost chiar pozitive, situația firmelor fiind mai bună decât înainte de pandemie.
„În urmă cu doi ani, în primul raport publicat pe această temă, majoritatea (95%) respondenților preconizau că va avea loc o criză în următorii doi ani, însă la momentul respectiv, pe lista posibilelor cauze nu a fost inclusă o pandemie. Deși efectul nu a fost atât de grav pe cât se anticipase, consecințele restricțiilor aduse de pandemie sunt istorice, iar incertitudinea este încă prezentă. Organizațiile au nevoie de o abordare agilă și flexibilă pentru a aborda diverse situații neprevăzute și tipuri de crize”, a declarat Dinu Bumbăcea, Partener și Lider Consultanță pentru afaceri PwC România.
Criza sanitară a avut efecte diferite asupra fiecărei țări și industrii, dar puțini vor ieși nevătămați din această perioadă. Cele mai afectate sectoare au fost turismul, divertismentul și învățământul superior. Efecte negative au raportat, de asemenea, industria prelucrătoare și auto, serviciile publice și guvernamentale, serviciile financiare și sectorul energiei, utilităților și resurselor. La polul opus, s-au situat companiile de tehnologie și sănătate.
Doar 35% dintre respondenți spun că au avut un plan de răspuns la criză „foarte relevant”, de unde rezultă că majoritatea nu au avut planuri concepute în acest sens. Astfel că, în prezent, 95% dintre liderii de afaceri declară că trebuie să-și îmbunătățească planurile de gestionare a crizelor, iar șapte din zece organizații intenționează să-și crească investițiile în această direcție.
Întrebați care a fost cea mai importantă acțiune întreprinsă de organizația lor până acum ca răspuns la COVID-19, 80% dintre liderii de companii din toate sectoarele și teritoriile au răspuns: protejarea angajaților lor, fizic și emoțional.
Ce ar trebui să facă întreprinderile pentru a se pregăti de o eventuală altă perturbare inevitabilă? Iată ce spune studiul:
- Desemnați o echipă care să fie pregătită pentru astfel de situații. Când apare o criză, echipa ta se poate mobiliza și adapta rapid. Elaborați un plan care credeți că funcționează sau l-ați testat deja, adaptându-l în funcție de necesități la momentul respectiv.
- Proiectarea unui plan de răspuns la criză aliniat la strategia, obiectivele și scopul companiei dvs. Cu un plan bine pus la punct angajații tăi nu vor mai pierde timpul și resursele calculând cine ar trebui să facă ce – în special la începutul unei crize, când fiecare moment este prețios.
- Concentrați-vă pe îmbunătățirea continuă. Examinați și rafinați răspunsul la criză în timp real și în evaluările de după fiecare acțiune. Incorporați tot ceea ce învățați și ajustați-vă acțiunile astfel încât să ieșiți mai puternici din fiecare criză – și gata pentru orice ar mai putea urma.
PwC Global Crisis Survey a fost realizat pe baza informațiilor transmise de peste 2.800 de lideri de afaceri, reprezentând organizații de toate dimensiunile, din 29 de industrii și peste 73 de țări.
© 2021 PwC. Toate drepturile rezervate.
*Puteți citi și varianta în limba engleză aici.
**foto: shutterstock.com