Scaderi accentuate in industria hoteliera
CRIZA AFECTEAZA HOTELURILE ROMANESTI
In cadrul hotelului Crowne Plaza inca din prima parte a anului s-a resimtit un grad de ocupare scazut, mai mic cu 10% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
La fel stau lucrurile si in cazul hotelului Howard Johnson. Primele doua luni ale acestui an au continuat trendul ultimelor trei luni ale anului 2008 inregistrandu-se castiguri de 15%, sub asteptari.
Comparativ cu anul trecut, inca de la inceputul anului 2009 gradul de ocupare al hotelului InterContinental Bucuresti urmeaza trendul descendent al pietei.
Criza afecteaza, asadar, hotelurile romanesti, in mare masura pentru ca Bucurestiul este, potrivit lui Marten Schoenrock, General Manager in cadrul InterContinental Bucuresti, o destinatie de business in proportie de 85-90%, iar situatia economica determina companiile sa isi reduca sau chiar sa inghete bugetele de calatorie.
EUROPA, AMERICA SI ORIENTUL MIJLOCIU
Potrivit Organizatiei Mondiale a Turismului, in prima jumatate a anului trecut, numarul turistilor care au calatorit in strainatate a crescut cu 5%. Situatia insa, s-a rasturnat in a doua parte a anului cand a scazut cu un procent, ceea ce a dus la o crestere anuala totala de 2%. Chiar daca acest procent s-a situat sub cresterea de 7% inregistrata in 2007, numarul turistilor care au calatorit in strainatate a crescut cu 16 milioane, stabilindu-se astfel un nou record de 924 milioane de turisti la nivel global.
In prima jumatate a anului 2008, majoritatea regiunilor au raportat cresteri de doua cifre procentuale, hotelurile parand sa supravietuiasca crizei economice globale. Cu toate acestea, incepand din vara increderea consumatorilor s-a deteriorat si criza in turism a inceput sa se resimta. In ultimul trimestru al anului, indicatorul revPAR (veniturile pe camera disponibila) a intrat pe o traiectorie descendenta.
La sfarsitul anului, America Centrala si de Sud si Orientul Mijlociu erau singurele regiuni care raportau o crestere revPAR de doua cifre (14,5%, respectiv 18,3%), in timp ce regiunea Asia Pacific si Europa raportau o crestere mai mica de 2% in dolari. America de Nord s-a plasat ultima, cu un declin de 1,6%. In SUA, hotelurile vor intra intr-un declin global de 2,5% la nivelul lui 2009, iar rata de ocupare va ajunge la 59,1%, cel mai mic nivel inregistrat din 2003. Insa, majoritatea analistilor se asteapta ca sectorul hotelier sa-si revina la finalul lui 2010.
VENITURI
Europa si-a adjudecat zece pozitii in topul 20 al tarifelor medii pe camera si sapte pozitii in topul 20 al veniturilor medii pe camera disponibila. In ciuda prezentei solide in aceste clasamente, performanta hoteliera in Europa a incetinit pe masura ce criza economica s-a inrautatit, indicatorul revPAR coborand la sfarsitul anului cu 5,1%, la 70 euro. In privinta Bucurestiului, raportul arata ca, in timp ce oferta hoteliera din Capitala a crescut semnificativ prin inaugurarea unor unitati precum Ramada Plaza si Radisson SAS sau extinderea Rin Grand Hotel, veniturile pe camera disponibila au coborat cu 12,7%, la 76 de euro, potrivit studiului.
Orientul Mijlociu a avut, de asemenea, o pozitie de frunte la nivel global, ocupand sapte pozitii in topul 20 revPAR. Totodata, sase orase au fost prezente in toate cele trei topuri 20 (rata de ocupare, tarif pe camera si revPAR) – New York, Abu Dhabi, Londra, Dubai, Paris si Tel Aviv.
Perspectivele economice din majoritatea statelor din Asia se arata mai optimiste decat in alte parti. Previziunile chiar arata ca numarul vizitatorilor straini care vor ajunge in aceasta regiune se va dubla pana la finalul anului 2010. India si China isi vor mentine trendul ascendent in regiune chiar la nivel global, in timp ce alte economii emergente vor deveni mai puternice.
Potrivit raportului Deloitte, anul 2008 a fost un an greu pentru Europa, numarul turistilor a crescut cu doar 0,1%, ajungand la 489 de milioane, ceea ce reprezinta 53% din totalul vizitatorilor din toata lumea.
Orasele care utilizeaza moneda euro au observat ca rata medie pe camera a crescut usor, in timp ce gradul de ocupare a cunoscut o usoara scadere. Avand in vedere economia intunecata si taria monedei euro, nu este de mirare faptul ca lucrurile care pareau a fi accesibile acum par a fi un lux.
SCADERE IN UE
Potrivit Eurostat, noptile petrecute in hoteluri si moteluri au scazut usor in Uniunea Europeana la finalul anului 2008. Asadar, in cele 27 de state ale UE, aproape 1.578 de milioane de nopti au fost petrecute in unitatile hoteliere. Cifra este in scadere cu 0,5% comparativ cu 2007, cand s-a inregistrat o crestere de 3,4%.
Anul trecut, numarul innoptarilor petrecute la hotel de catre rezidenti a fost stabil, in timp ce noptile petrecute de catre non-rezidenti a scazut cu 1,2%.
Cu toate acestea, conform Eurostat,
in Romania anului 2008, numarul noptilor petrecute in hoteluri si moteluri a urcat cu 1% comparativ cu 2007, ajungand la 19,9 milioane, din care 16,7 milioane de nopti au fost consumate de rezidenti. Astfel, numarul innoptarilor petrecute de catre rezidenti in unitatile hoteliere romanesti, folosite atat in interes de afaceri, cat si pentru relaxare, a crescut anul trecut cu 2,6% fata de 2007. In cazul nerezidentilor s-a inregistrat o scadere cu 6,2% a noptilor petrecute la hotel in Romania.
Eurostat mai arata ca la nivelul UE, numarul noptilor petrecute la hotel a crescut cu 1,6% in perioada ianuarie-aprilie 2008, a scazut cu 0,5% in mai-august, iar in septembrie-decembrie scaderea a fost mai accentuata (3,2%), comparativ cu perioadele similare ale anului trecut.
Printre statele membre cu cel mai mare numar de nopti petrecute in hoteluri in 2008 se numara Spania (270 de milioane de nopti), Italia (247 milioane de nopti), Germania (219 milioane), Franta (204 milioane) si Marea Britanie (173 milioane). Aceste cinci tari au insumat mai mult de 70% din totalul noptilor petrecute in hoteluri din intreaga UE. Numarul innoptarilor a cunoscut o crestere in 14 state membre si a scazut in restul de 12 tari.
Cea mai mare crestere s-a inregistrat in Slovacia (7,7%), Polonia (4,7%) si Letonia (4,6%), iar cea mai seminificativa scadere s-a produs in Cipru (4,8%), Grecia (4,6%) si Tarile de Jos (4,1%).
Anul trecut, numarul noptilor petrecute in hotelurile din statele UE a fost impartit intre non-rezidenti (46%) si rezidenti (54%).
PIATA HOTELIERA ROMANEASCA
Care vor fi efectele pe care criza le va avea asupra industriei hoteliere din Romania in perioada urmatoare este greu de anticipat. Cert este ca piata va deveni mult mai competitiva. Cu toate acestea, se preconizeaza o incetinire a gradului de ocupare a hotelurilor, ceea ce va influenta negativ veniturile. Totusi, tocmai in astfel de vremuri, Pierre Boissel, General Manager la Crowne Plaza, recomanda reprezentantilor hotelieri sa aiba grija de angajatii lor, sa mentina nivelurile de servicii la cel mai ridicat nivel, sa fie flexibili si cat mai originali.
Si Peter Martin, General Manager la Howard Johnson, considera ca anul 2009 va fi unul dificil, insa este optimist in privinta semnelor de redresare care se vor resimti incepand cu lunile octombrie-decembrie 2009.
Nu la fel de optimist, Marten Schoenrock, General Manager la InterContinental Bucuresti, spune ca efectele crizei vor fi resimtite la capitolul tarife. Unii hotelieri vor opta pentru scaderea costurilor, practicand chiar preturi de dumping. "Aceasta strategie", spune Marten Schoenrock, "nu poate fi sustinuta de un volum mai mare, pentru ca oricum oamenii nu mai calatoresc ca inainte. In plus, produce pierderi pentru hoteluri, fiind nevoite sa scada calitatea serviciilor oferite".
Ca urmare, mai spune acesta, pentru un pret aparent mai mic, oaspetele ar putea avea surprize neplacute legate de calitatea serviciilor. Este un bumerang care se va intoarce asupra hotelierilor, a brandurilor pe care le reprezinta, chiar pe termen scurt si, cu siguranta, pe termen mediu si lung.
Desi finalul anului 2008 a fost unul mai putin productiv pentru hoteluri, studiul arata ca exista o speranta de redresare. Solutia vine de la Ministerul Turismului care este dispus sa investeasca in jur de 75 de milioane de euro intr-un exercitiu de imagine pentru a aduce in tara noastra cat mai multi turisti pana in anul 2012.
SERVICII IMBUNATATITE
In ciuda crizei, hotelurile nu intentioneaza sa-si reduca tarifele de cazare, in schimb, opteaza pentru imbunatatirea serviciilor. Aceeasi masura se aplica si in cadrul hotelului Crowne Plaza, unde nu se pune problema reducerii tarifelor de cazare. Pierre Boissel, General Manager al hotelului, spune ca acest lucru se traduce prin dorinta de a mentine serviciile la un nivel inalt, in cel mai bun raport calitate/pret.
"Ne mentinem nivelul de calitate a serviciilor si, de asemenea, pastram serviciile personalizate pentru fiecare oaspete in parte. Ne vom concentra, ca si pana acum, pe mentinerea noastra in piata cu serviciile si facilitatile importante pe care le avem, cautand sa depasim asteptarile clientilor nostri si, prin urmare, generand noi venituri", mai spune acesta.
In ton cu criza, Peter Martin, General Manager, Howard Johnson, a observat ca, in prezent, se inregistreaza o scadere a inchirierii apartamentelor si o cerere mai mare pentru camere.
"Pentru a mentine fidelitatea, am imbunatatit serviciile si produsele oferite in cadrul hotelului, cu scopul de a trimite semnale clare clientilor ca, in ciuda crizei, nu va exista nici o scadere a calitatii serviciilor", subliniaza Peter Martin.
Tot ca o masura anti-criza, micul dejun a fost imbunatatit si au fost introduse o serie de facilitati suplimentare de bun venit. Si reprezentantii InterContinental Bucuresti vor pune accent pe serviciile de calitate, dar vor fi atenti si la costuri. Printre masurile pe care hotelul le va lua in 2009 se numara redeschiderea in luna iunie a etajului 21, renovarea si reamenajarea in stil contemporan a 100 de camere de hotel si oferta de servicii personalizate in functie de client.