Soluţiile Business Intelligence – un instrument încă tabu pentru companiile româneşti
Ce este soluția de Business Intelligence și cum este aceasta percepută
Potrivit studiului, noțiunea de Business Intelligence este percepută corect de majoritatea respondenților (76,9%) ca fiind un sistem de analiză și raportare, utilizat în procesul decizional, însă există și 23.1% persoane care confundă soluțiile Business Intelligence cu soluțiile de Enterprise Resource Planning – ERP – sau Customer Relationship Management – CRM- (sau „gestionarea resurselor companiei” și „gestionarea relațiilor cu clienții”).
Calitatea principală pentru o soluție de Business Intelligence, în accepțiunea respondenților, este o interfață ușor de utilizat, considerată foarte importantă de către 64,5% dintre aceștia. Suportul tehnic (60.6%) și trainingul pentru utilizarea platformei de Business Intelligence (58.9%) sunt considerate de asemenea importante. Posibilitatea de testare înainte de achiziție este un criteriu important menționat de către 55% dintre respondenți, vizavi de deschiderea pentru utilizarea unei soluții de Business Intelligence. Flexibilitatea (43.9%), costurile reduse (47%) și analiza și raportarea self-service și ad-hoc (54.4%) sunt și ele calități prioritare ale unei soluții de Business Intelligence.
Pe de altă parte, nu mai puțin important este ca furnizorul de Business Intelligence să dovedească profesionalism (78.4% dintre respondenți menționează această calitate), buna cunoaștere a produsului (74.5%), precum și înțelegerea exactă a afacerii clientului (69.3%).
Potrivit sondajului doar 38% dintre angajații din companiile românești folosesc astfel de soluții, ceea ce demonstrează atât potențialul pieței de profil, cât mai ales necesitatea instruirii și educației managerilor în accesarea acestor soluții.
Cele mai utilizate instrumente de tip Business Intelligence
Principalele obiective ale companiilor sunt: creșterea profitabilității, a productivității și a vânzărilor și eficientizarea proceselor de business, astfel că, pentru a-și monitoriza activitatea în comparație cu obiectivele propuse, utilizatorii apelează la raportări departamentale periodice (19%), la rapoarte în Excel (17%), la rapoarte financiare și de vânzări și altele. Iar când vine vorba de analiză și raportare, principalele provocări cu care se confruntă companiile sunt: volumul mare de date, consumul mare de resurse (umane, timp, bani), lipsă de predictibilitate și un proces decizional incoerent și greoi.
Conform studiului, cele mai utilizate instrumente sunt Microsoft Excel, SAP, Oracle, IBM. Cât privește accesarea soluțiilor dedicate de tip Business Intelligence, conform aceluiași sondaj, cele mai folosite de către companii sunt, în ordine: Microsoft Excel și Microsoft BI (36,9%), SAP (16.9%), Oracle (15%), IBM (8,1%) și QlikView (5%).
Orice soluție Business Intelligence – ca proces complex de colectare, prelucrare a datelor, respectiv de generare a rapoartelor pe baza cărora se realizează analiza și decizia finală de business, își dovedește eficiența atât prin rapiditatea procesului, cât și prin forma finală, clară și concisă, a acestora. Din păcate, doar 19.5% dintre respondenți au declarat că au acces ad-hoc la informațiile utile, iar 46.3% au acces la informații în câteva ore, pentru restul respondenților (34,2%) timpul fiind mai mult de o zi!
Accesul utilizatorilor, ca număr și niveluri de management este de asemenea un indicator de performanță important. Astfel, în 39% dintre companii numărul acestora este peste 100, în 31.6% dintre acestea, numărul este cuprins între 11 și 50 de persoane, iar în 21.1%, maxim 10 persoane pot accesa platforma de Business Intelligence, relevă studiul menționat.
De ce sunt benefice soluţiile Business Intelligence
Peste două treimi dintre utilizatorii soluțiilor de Business Intelligence (65,2%) declară că sunt mulțumiți vizavi de facilitățile acestora, criteriile de apreciere fiind accesibilitatea și posibilitățile de personalizare în manevrarea informațiilor pentru raportare, organizarea volumelor de date și eficiență de lucru.
Conform estimărilor respondenților, pentru acest an, circa o treime (29,3%) dintre respondenții care utilizează soluții de acest tip au declarat că vizează testarea unor soluții de Business Intelligence în companiile lor, în timp ce 22% dintre aceștia se gândesc la creșterea numărului de rapoarte și analize cuprinse în soluțiile existente. Un procent de circa 18% analizează posibilitatea accesării soluțiilor de Business Intelligence existente în companie de către mai mulți utilizatori.
Dintre cei care nu lucrează în compania lor pe baza unei soluții de acest tip, aproape 18% spun că au în plan implementarea unei asemenea soluții, iar 10% dintre aceștia intenționează să înlocuiască total sau parțial soluția utilizată în prezent.
Studiul a fost realizat în perioada noiembrie 2014 – aprilie 2015, pe un eșantion de 287 de respondenți din mediul urban, aflați în poziții de management, coordonare sau derulare de proiecte în cadrul companiilor active din România, utilizatori de internet, cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani. 53,6% dintre respondenți sunt bărbați și respectiv 46,4% femei.