Top management vs middle management in companiile romanesti
Prima diferenta se refera la centrarea pe rezultate.
Doar 38,1% din middle managerii romani gandesc in termeni de rezultate si sunt centrati pe realizarea obiectivelor. Ceilalti, in proportie de peste 60% sunt puternic orientati pe obtinerea de satisfactii imediate si pe partea emotionala.
Si top managementul romanesc este deficitar in ceea ce priveste centrarea pe rezultate – doar 48,1% dintre acestia sunt orientati pe obtinerea de rezultate.
O alta diferenta se refera la tipul de management.
Majoritatea top managerilor romani este mai puternic orientata decat middle managerii catre un management inspirational si intuitiv. Este surprinzator sa constatam ca majoritatea top managerilor romani ia decizii in mod intuitiv, emotional si subiectiv, fara sa utilizeze instrumente de analiza manageriala. La acest capitol, managerii de mijloc dovedesc mai multa rigurozitate decat top managerii in aplicarea instrumentelor manageriale.
Din analiza timpului alocat comunicarii, reiese ca middle managerii comunica mai putin decat top managerii cu subordonatii si mai mult cu colegii. Putem sa afirmam cu tarie ca unii dintre middle manageri, in loc sa fie mai aproape de subordonati, prefera sa faca front comun cu ceilalti colegi pe de aceeasi linie ierarhica in fata managementului superior.
Vezi aici rezultatele studiului Results Development
Mai observam ca middle managementul reclama intr-o proportie semnificativa barfele, scenaritele, jocurile politice si boala de a fi sef in comportamentul subordonatilor. Una dintre explicatiile posibile poate fi generata de insusi modelul pe care unii dintre middle managerii il ofera angajatilor, anume, sa-si planga de mila pe umerii colegilor de pe acelasi nivel.
Top managerii asteapta de la subordonati sinceritate si realizarea obiectivelor, in timp ce middle managerii asteapta de la subordonati comunicare si initiativa. De asemenea, top managerii asteapta de la superiori integritate, viziune si comunicare, in timp ce middle managerii asteapta de la top manageri motivare si sprijin.
In ceea ce priveste profilul managerului ideal, top managerii proiecteaza un model prin calitati ce tin de organizare, determinare si integritate, in timp ce middle managerii se refera la comunicare, cooperare, viziune si strategie. Este surprinzator ca doar 2,4% dintre middle managerii vad integritatea si corectitudinea ca facand parte din profilul ideal al managerului. Acest rezultat poate fi corelat cu faptul ca managerii de mijloc reclama dificultati reale in a fi consecventi cu propriile principii si valori.
Motivarea este o lacuna, atat pentru top management, cat si pentru middle management. Este greu de crezut faptul ca aproximativ 70% dintre top manageri si 60% dintre middle manageri nu stiu sa motiveze. Zona de middle management este recomandabil sa exceleze la acest capitol.
O diferenta imbucuratoare priveste first managementul ce pare sa aiba mai multa incredere in instrumentele de motivare si le foloseste intr-un mod mai convingator.
Una dintre concluziile clare ale acestei analize intre nivelurile manageriale este faptul ca middle managerii reclama dificultati in a fi consecventi cu propriile principii si valori. Cunoastem ca pentru un middle manager exista presiuni atat din partea superiorilor, cat si din partea angajatilor si ca uneori este extrem de dificil de a gasi o punte intre aceste perspective. Dar pana la urma, acesta este job-ul unui management de mijloc si integritatea si consecventa sunt cu atat mai importante.
Imi place sa spun ca un middle manager este ca un cavaler, care are rolul foarte delicat de a fi “pumn de otel in manusa de catifea”. Sa retinem “manusa de catifea”, dar si “pumn de otel”, adica sa fii consecvent cu propriile principii si valori. De multe ori este nevoie poate de mai multa negociere cu top managerii si de mai multa transparenta cu subordonatii. Asa este cavaleresc…
Ce e de facut?
Sugerez doua lucruri, ambele importante si urgente:
– Pentru top manageri, sa utilizeze instrumente manageriale de analiza si sa dea dovada de mai multa rigurozitate si obiectivitate in decizii
– Pentru middle manageri, este extrem de important sa-si dezvolte abilitatile manageriale ce tin de motivare, feedback si coaching
Succes!
Dorin Bodea
Senior Consultant, Result Development