Turatie maxima in industria auto
Una dintre tendintele specifice acestei industrii este "relocarea-tintita". Astfel, observam cum pe fostele platforme industriale, situate in orase precum Craiova, Pitesti si Timisoara, industria auto se dezvolta la turatie maxima. Explicatia alegerii acestor locatii este simpla: se prefera fostele fabrici, pentru a evita inceputul unei afaceri de la zero. Pe fostele platforme industriale, investitorului ii sunt asigurate, intr-o mare masura, sediul, utilajele si forta de munca.
Concurenta acerba
O caracteristica a pietei auto a fost semnalata de Maria Gabriela Diaconita, Specialist Marketing PR, Hyundai Auto Romania. Aceasta preconizeaza ca in 2008, piata auto din Romania va fi dominata de o concurenta acerba in toate segmentele, intrucat majoritatea importatorilor si-au extins gamele de modele, acoperind toate clasele auto. "Concurenta pe piata auto va fi determinata in primul rand de faptul ca importatorii care au investit in productia interna de masini vor avea posibilitatea sa scoata pe piata modele la costuri mai mici, datorita costurilor reduse de productie si eliminarii taxelor vamale", sustine reprezentantul Hyundai.
Aceasta concurenta are insa, si o parte pozitiva, aceea ca ii motiveaza pe cei activi in aceasta industrie sa fie mereu pusi in garda si sa isi surprinda consumatorii, din ce in ce mai informati si, implicit, mai pretentiosi.
Taxa, leul si UE
In ceea ce priveste factorii care pot influenta dezvoltarea industriei auto, am ales sa abordam aceasta problema din trei unghiuri: taxa auto de prima inmatriculare, scaderea leului si noile norme impuse de UE in ceea ce priveste adaptarea masinilor la cerintele de protectie a mediului. Intrucat sistemul de taxare nu a fost stabilit, taxa auto de prima inmatriculare nu influenteaza inca in nici un fel aceasta industrie. Chiar si asa, Laura Andreescu, Marketing & Communication Director, Romcar, este de parere ca aceasta amanare a formulei potrivite ii va determina pe investitori sa aiba o atitudine prudenta, ceea ce "se va repercuta cu siguranta in rapiditatea cu care se va dezvolta acest sector". Totodata am aflat si ca o potentiala tinta a taxei pot fi SUV-urile, care potrivit Mariei Gabriela Diaconita, Specialist Marketing PR, Hyundai Auto Romania, ar putea fi afectate la capitolul vanzari, chiar daca in prezent acest segment este in plina crestere pe piata. Bogdan Militaru, Director de Marca – Seat, considera ca mentinerea taxei, intr-un mix de alti factori, poate avea un efect pozitiv asupra pietei auto, imbunatatind totodata si parcul auto romanesc. "Mentinerea taxei, coroborata cu programul de reinnoire a parcului auto si includerea a 30.000 de autovehicule, precum si cresterea primei de casare vor avea efecte pozitive asupra pietei, impulsionand in acealasi timp calitatea parcului auto", declara Directorul de Marca – Seat.
Scade leul, creste rata
Deprecierea leului poate influenta piata auto din mai multe puncte de vedere. Maria Gabriela Diaconita este de parere ca o depreciere a leului trage dupa sine si puterea de cumparare si astfel poate fi determinata scaderea pietei. "In plus majoritatea variantelor de finantare sunt in euro, iar odata cu deprecierea leului cresc si ratele la leasing, ducand la o diminuare a numarului de contracte incheiate", completeaza reprezentantul Hyundai. Laura Andreescu, Marketing & Communication Director, Romcar, crede ca impactul in piata al cresterii cursului monedei europene, in raport cu leul este inca minor si se reflecta in comportamentul comparatorilor, care au tendinta de a amana decizia de cumparare a unui autoturism. "Daca aceasta scadere a leului va persista si va afecta climatul economic general, atunci vom fi nevoiti sa identificam mecanisme pentru a ne adapta la noile realitati ale pietei", sustine Laura Andreescu.
Efort colectiv
In ceea ce priveste normele impuse de UE de adaptare la mediu, interlocutorii au avut pareri impartite, unele avand un iz dramatic. "Daca asteptarile vor fi legate exclusiv de imbunatatirea tehnologiei auto, probabil ca aceasta va conduce la diminuarea nivelului productiei de autovehicule in Europa, cu consecinte economice greu de prevazut. Producatorii se vor orienta catre zone cu costuri reduse ale fortei de munca pentru a contrabalansa cresterea costurilor tehnologice", declara directorul de marketing de la Romcar. Mai mult decat atat, obiectivul Uniunii Europene de a reduce emisiile de CO2 ale autovehiculelor la un nivel mediu de 120 grame/km pana in 2012, poate fi atins doar printr-o abordare ce integreaza atat imbunatatirea tehnologiilor auto, un consum crescut de combustibili alternativi, cat si imbunatatirea infrastructurii si a managementului traficului, un stil economic de condus si un sistem de taxare a emisiilor de CO2. Insa, toate aceste verigi ale lantului presupun "un parteneriat ce implica industia auto, industria combustibililor, autoritatile de reglementare ale tuturor statelor Uniunii Europene si consumatorii".
Rusia – patria industriei auto
Directorul General al Renault-Nissan declara public ca Rusia se preconizeaza a fi cea mai mare piata auto in 2010, devansand Germania si Franta. Laura Andreescu, Marketing & Communication Director Romcar, extinde aria de dezvoltare a acestei industrii si la nivelul sud-estului Europei, gratie investitiilor masive demarate de marii producatori auto in tari precum Cehia, Slovenia, Polonia, Turcia sau Romania. Maria Gabriela Diaconita, Specialist Marketing PR, Hyundai Auto Romania, este de parere ca doar o crestere economica, sustinuta de exporturile de petrol ar putea transforma Rusia in cea mai mare piata auto din Europa. Mai mult decat atat, aceasta sustine ca politica fiscala si sistemul vamal incerte au facut ca producatorii sa trateze cu rezerve o eventuala investitie in Rusia, desi se preconizeaza ca cererea de masini pe aceasta piata va cunoaste o crestere exploziva "In conditiile in care Rusia practica taxe destul de mari pentru modelele importate, iar ca sa ai succes in domeniul auto trebuie sa fii in primul rand competitiv, singura varianta pentru constructori ar fi investitia in productia locala", sustine Maria Gabriela Diaconita.
Perspective de RU in auto
Mai multe informatii despre salarii si bonusuri, despre procedeele de recrutare utilizate in industria auto si despre tendintele observate in comportamentul angajatilor am aflat de la Razvan Soare, Senior Consultant, Stanton Chase. "Din pacate, multe dintre companiile straine de pe piata romaneasca au inteles gresit forta de munca locala si o percep in continuare low cost. Aceasta realitate poate fi intalnita si in procesele de recrutare desfasurate pentru acoperirea unor pozitii-cheie in industria de profil, candidatii identificati pentru aceste pozitii de top si middle management avand asteptari salariale mult peste nivelul initial anticipat de catre angajatori. Aceasta situatie este caracteristica unei piete in care resursele umane specializate sunt limitate, oferind astfel candidatilor o putere de negociere mai mare", sustine Razvan Soare. Potrivit informatiilor furnizate de senior consultantul Stanton Chase, reprezentantii marilor firme auto incearca sa-si dezvolte foarte mult candidatii in interiorul organizatiei si aleg sa investeasca intr-un vanzator, care are potential sa devina in timp un supervizor de echipe de vanzare, ulterior manager. "In principiu se prefera recrutarea interna datorita specificul industiei auto, care cere un anumit tip de personalitate de afaceri. Exista insa si situatii cand companii cu renume pe piata doresc sa-si consolideze pozitia si sa aduca un plus de valoare organizatiei incearcand sa aduca in echipele lor angajati de top ce apartin unor jucatori din aceeasi piata, oameni ce pot influenta pozitiv evolutia afacerilor respectivelor companii. Vorbim in acest caz despre o vanatoare de talente", completeaza Razvan Soare.
In piata auto se castiga si datorita leasing-ului
In materie de salarii, daca se realizeaza o analiza a evolutiilor existente la nivel mondial atat cu privire la retribuirea specialistilor de top, in general, cat si a celor din industria auto, in particular, vom constata ca Romania inca inregistreaza un anumit decalaj. Chiar si asa, pe langa salarii, angajatii din industria auto pot obtine si bonusuri, a caror valoare depinde de clasa masinilor pe care compania le vinde sau de vanzarile inregistrate. "Piata auto continua sa se dezvolte puternic datorita unei capacitati sporite de cumparare a clientilor, determinata printre altele si de existenta pe piata a numeroase scheme de leasing. Acest lucru se reflecta si in schemele de bonusare pe care companiile auto le pun la bataie pentru propriile echipe de vanzari care au sarcina sa atraga cat mai multi dintre acestia. Astfel, salariul unui Director de Vanzari se situeaza intre 4.000 si 7.000 de euro net. Schemele de bonusare sunt construite si in concordanta cu clasa masinilor pe care o anumita companie le vinde. De pilda, in segmentul low-cost al industriei auto, in care pretul reprezinta determinantul de alegere principal in defavoarea factorului uman, schemele de bonusare vor fi construite pornind de la aceasta realitate, in timp ce in cazul segmentului premium sau de lux, unde factorul uman este mai pregnant, schemele de bonusare vor fi mai atractive", declara Razvan Soare.
Specialisti pe cale de disparitie
Intrucat piata este foarte limitata, iar specialistii in vanzari cu adevarat talentati si profesionisti sunt putini, se da o adevarata batalie intre angajatori pentru un astfel de "exemplar". Imediat in minte mi-au venit cei de la Mercedes, care si-au anuntat tumultos intrarea pe piata. Oare vor avea de unde sa aleaga? Sau isi aduc oamenii lor? Razvan Soare este de parere ca acestia vor fi nevoiti sa caute, sa scaneze oferta de personal de top, si ulterior sa declanseze vanatoarea de talente. "Aceasta vanatoare de talente se dovedeste a fi in avantajul ambelor parti. Pe de o parte, specialistilor din domeniu li se asigura accesul la noi oportunitati de cariera precum si un grad de confort financiar favorabil impreuna cu acestea. Pe de alta parte, compania este favorizata la randul ei, caci prin identificarea si recrutarea unui candidat apropiat profilului ideal cautat, va reduce din perioada tranzitionala de adaptare la noul mediu de lucru a persoanei selectate (perioada costisitoare de altfel pentru afacere), si va beneficia de potentialul maxim al acesteia, cu efecte pozitive in atingerea tintelor propuse", declara Senior Consultantul Stanton Chase.
Seniorii se feresc de oportunitati
In activitatea sa profesionala, Razvan Soare a identificat cateva tendinte in comportamentul angajatilor activi in industria auto. Astfel, se pare ca romanii pozitionati la nivel seniorial nu sunt inca pregatiti sa foloseasca la potential maxim ferestrele de oportunitate ce le sunt oferite. "Unul dintre motive este faptul ca majoritatea angajatilor seniori au intrat in multinationale intr-o perioada cand piata era foarte restransa si au ramas inregimentati, refuzand sa accepte ofertele tentante ale unor companii mai mici, hranindu-se cu numele, brandul unei companii si conturandu-si totodata CV-ul numai in functie de acestea", sustine Razvan Soare.
Fuga de provincie
O alta categorie de angajati este a celor care refuza posturile din provincie. De exemplu, daca o companie ii propune unui angajat din Bucuresti sa lucreze intr-o divizie dintr-un alt oras, pastrand acelasi pachet salarial si pozitie, majoritatea celor abordati ar refuza oferta. Aceleasi persoane insa, puse in fata unei oportunitati de cariera externa, nu ar mai avea probleme sa lucreze, sa zicem, intr-un orasel german, chiar daca acesta ar fi la aceeasi distanta fata de o metropola ca si orasul din Romania, refuzat initial. Probabil doar maturizarea pietei si cresterea competitiei intre talente, va duce la o noua abordare a acestor oportunitati de cariera.
Petrolul influenteaza clasele A si B
"Se preconizeaza ca in 2008 piata auto sa cunoasca o dezvoltare a segmentului A, in primul rand datorita schimbarii comportamentului de consum al clientilor. Oamenii nu mai cauta masini mari, cu spatiu mare in portbagaj. In prezent, se orienteaza catre masinile mici, pentru oras, cu care sa se strecoare in trafic, pe care sa le poata parca cu usurinta si care sa fie economice. Din acest punct de vedere, cresterea pretului petrolului ar putea influenta piata auto, mai ales modelele din clasele A si B, care sunt mai economice si mai practice" – Maria Gabriela Diaconita, Specialist Marketing PR, Hyundai Auto Romania.