Americanii ar vrea să aibă un robot ca şef. Tu?
Oracle şi Future Workplace, o firmă care face sondaje de piaţă, au întrebat 1.300 de angajaţi şi specialişti în Resurse Umane din Statele Unite despre impactul implementării soluţiilor de Inteligenţă Artificială (AI) la locul de muncă.
Cercetarea a relevat că americanii sunt mai pregătiţi să îmbrăţişeze noile tehnologii decât se aşteptau autorii studiului, transmite Fox Business.
"Angajaţii văd în AI un mare potenţial pentru dezvoltarea lor personală şi profesională", a spus Dan Schawbel, director de cercetare la Future Workplace.
Intervievaţii au susţinut că Inteligenţa Artificială îi poate ajuta să elimine sarcinile de rutină, ducând astfel la creşterea productivităţii şi la crearea unei culturi organizaţionale mai bune.
Schawbel spune că deja multă lume s-a obişnuit să folosească astfel de tehnologii acasă, precum asistenţii virtuali Alexa de la Amazon sau Siri de la Apple, aşa că integrarea lor la locul de muncă nu ar fi deloc dificilă.
În fapt, potrivit cercetării, 70% din cei intervievaţi spun că folosesc dispozitive cu AI în viaţa personală. Dar, la job, situaţia e alta: doar 6% din specialiştii din Resurse Umane, respectiv 24% din angajaţii din celelalte domenii, le utilizează în munca lor cu regularitate.
"Diferenţa uriaşă între gradul de utilizare al gadget-urilor şi platformelor dotate cu Inteligenţă Artificială acasă şi la muncă a fost surpronzătoare. Dacă succesul de care se bucură dispozitivele mobile şi digitalizarea i-a învăţat ceva pe liderii de business, este că ar trebui să ne aşteptăm la aceeaşi experienţă când interacţionăm cu astfel de tehnologii la locul de muncă pe care o avem când folosim serviciile Facebook, Google şi Apple acasă", spune Emily He, care se ocupă de managementul capitalului uman la divizia de cloud a Oracle.
El a mai fost surprins de reacţia diferită a angajaţilor în raport cu AI, care vor să îmbrăţişeze noile soluţii tehnologice la job, comparativ cu liderii de business, care sunt mult mai reticenţi.
Însă mai e cale lungă până când vom lucra cot la cot cu roboţii. Studiul mai arată că, deşi sunt entuziasmaţi în ceea ce priveşte Inteligenţa Artificială, angajaţii vor ca integrarea în fluxul de muncă să fie una lentă.
Să nu uităm, însă, că roboţii nu sunt oameni, iar oamenii nu au voie să devină maşini.
În interviul acordat Revistei CARIERE, în iunie 2018, renumitul futurolog Gerd Leonhard declară:
„Nu tot ce se poate face trebuie făcut. Trebuie să ne oprim și să ne gândim bine, înainte de a ne lăsa furați cu totul de magia tehnologiei și de a ne dezumaniza, în loc să devenim mai umani. Este esențial să nu confundăm superioritatea algoritmică cu inteligența superioară.
Complexitatea trăirilor omenești trebuie să rămână un atribut al omului, nu numai pentru că doar omul poate să simtă atât de nuanțat, ci și pentru că fericirea omului depinde strict de implicarea sa directă în tot ce este omenesc.
Efectul combinat dintre corp și minte, dintre biologie și spiritualitate – care este nu este rațional, nu este măsurabil, nu poate fi copiat, nu poate fi proiectat – depășește cu mult aria de acoperire a științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii. Să ne gândim la ce rol joacă curiozitatea, misterul și eroarea în procesul de inovație. Prin urmare, trebuie să nu umanizăm tehnologia prea mult. Pericolul nu este ca mașinile să devină oameni, ci ca oamenii să devină mașini și să se lase seduși de lumea și stimularea virtuală într-un fel care să le anuleze trăsăturile profund umane: creativitate, compasiune, originalitate, reciprocitate, responsabilitate, empatie.
Mașinile oferă informații, oamenii oferă înțelepciune și înțelegere. Eficiența este pentru roboți. Fericirea este pentru oameni ”, susține Gerd Leonhard.