Anthony Baker, R/GA: Despre latura artistică a specialistului tehnic
Anthony Baker are în portofoliu proiecte pentru Google, Nike, BBC sau Nokia Microsoft care i-au adus multe bucurii şi satisfacţii. Ca să ajungă însă să lucreze la proiecete de o asemenea anvergură a avut şansa de a lucra într-una dintre cele mai mari agenţii de advertising din lume, R/GA. Ce îl recomandă?
Nu ştim dacă vocea, dar cu siguranţă talentul. Şi degeaba ai talent, dacă nu îl şi cultivi. De fapt, asta a făcut încontinuu tânărul costarican.
"De când eram mic am făcut lucruri diferite, am căutat lucruri noi. A-mi dezvolta talentele şi a întâlni oameni diferiţi a făcut dintodeauna parte din ADN-ul meu. Pe lângă cariera tehnologică, am backgroud şi experienţă în actorie, artă grafică, muzică şi arte marţiale", a declarat Anthony Baker pentru Revista CARIERE.
E neobişnuit pentru un specialist tehnic să aibă o latură artistică, aşa că poate fi un pic mai greu până când îţi este auzită vocea.
"Oamenii care lucrează în tehnologie sunt foarte creativi, doar că nu comunică foarte bine asta. Cred că în vremurile noastre are loc o schimbare. Tehnologii au marele avantaj de a înţelege tehnologiile, iar fără asta, cel puţin în industria noastră, nu poţi fi cu adevărat creativ. Eu încerc să le îmbin cât mai mult posibil, pentru că amândouă sunt foarte importante", adaugă Anthony.
Pe jumătate costarican, pe jumătate britanic, Anthony a făcut studiile universitare peste ocean, precum şi Academia CISCO, despre care spune că a fost o fundaţie temeinică pentru cariera lui: Academia CISCO are o abordare mult mai profesionistă a obţinerii lucrurilor necesare pentru o bună funcţionare a comunicaţiilor. Eu nu am lucrat niciodată în domeniul IT ului, dar o fost o fundaţie solidă pentru multe proiecte la care am lucrat. Este important să înţelegei baza funcţionării reţelelor şi cum maşinile trimit şi primesc date.
Când lumea e prea mică şi puterea relaţiilor mare
Anthony Baker a lucrat la proiecte pentru clienţi mari şi în Costa Rica. Şi cu siguranţă are aptitudini de management de proiect. În al doilea an când lucra la agenţia Possible în ţara natală a devenit liderul unui imens proiect global pentru SanDisk, cea mai mare provocarea din cariera sa, pentru că era pentru prima oară când era şef
"Aveam o echipă globală și multidisciplinară. Îmi amintesc cât de grele erau întrebările despre arhitectură de sistem și design pe care trebuia să le pun în primele 5 zile, când făceam ședințe care durau toată ziua. Era înfricoșător, dar și foarte provocator. În fiecare seară după lucru mergeam acasă, stăteam să cercetez, să citesc, să caut idei, diagrame, să văd de ce avem nevoie. Am muncit cât de mult am putut, dar m-am și bazat pe oameni care erau mai inteligenți și mai experimentați decât mine. Fostul meu mentor și câțiva colegi străluciți m-au ajutat mult. Înconjoară-te mereu de oameni mai deștepți și fii modest în legătură cu ideile tale. Și pune întodeauna problema din mai multe puncte de vedere", povesteşte Anthony.
Într-o bună zi însă, tânărul se hotărăşte să atace Europa, cum altfel decât de la Londra. Demisionează, vinde tot şi, înainte să plece vorbeşte cu câţiva prieteni de pe bătrânul continent şi foşti colegi cu care lucrase la câteva proiecte. Şi am putea spune că a avut noroc, unul dintre foştii colegi i-a spus că RG/A caută un om. Într-o săptămână era deja mutat şi începuse să licreze la un proiect important de back-end.
Morala? Am putea spune că Anthony a avut noroc, dar ştim cât de importantă este puterea relaţiilor în carieră. Încearcă să menţii colaborarea cu oamenii cu care ai lucrat bine şi care te-au apreciat. La un moment dat, acest lucru îţi poate fi foarte util.
Echipe globale, lucru în reţea, cum îţi administrezi timpul?
Directorul de tehnologie de la R/GA lucrează cu echipe multidisciplinare, de design, user experience, tehnologie, copywriting şi producţie, la sediul din Londra, dar şi cu oameni din reţea: De când suntem o agenţie globală, lucrăm cu oameni din toată lumea, când avem nevoie pentru un proiect. Trebuie să fim flexibili ca să facem asta. De exemplu, lucrez cu multe echipe din Bucureşti, New York şi Buenos Aires şi sunt în contact cu echipe din Asia, în special din Singapore şi Shanghai. Noi credem în selectarea oamenilor potriviţi pentru proiectele potrivite şi dacă asta înseamnă să lucrăm cu cei mai buni oameni dintr-o altă filială, aşa facem.
Nici măcar atunci când nu este în călătorie, pentru că asta îi ocupă mare parte a timpului, Anthony Baker nu poate spune că are un program clasic. Care este fişa postului? Verifică documentarea, arhitectura şi abordarea tehnică a proiectelor, are grijă de oamenii lui şi se asigură că sunt bine şi muncesc ca să îşi îndeplinească obiectivele. Are întâlniri cu echipele de leaderi, ca să vadă care sunt progresele şi obiectivele în fiecare săptămână. Iar pe lângă asta, se documentează în legătură cu noile tehnologii (în special cu spaţiile conectate şi inteligenţa artificială). Şi dacă îi rămâne un moment, încearcă să scrie cod şi să înveţe ceva nou.
"Nu am zile de muncă obişnuite, de multe ori sunt pline de întâlniri. Încep prin a-mi organiza priorităţile, îmi verific calendarul şi mail-ul ca să mă asigur că gestionez bine totul. Zilnic am întâlniri cu echipele de developeri care lucrează la proiectele curente, cu colegii din alte filiale sau cu partenerii cu care suntem interesaţi să lucrăm", spune managerul.
Care sunt însă calităţile pe care Anthony şi implicit firma la care lucrează le caută atunci când recrutează: Fiecare rol şi funcţie necesită un profil diferit şi fiecare nivel dintr-un departament cere un echilibru diferit între soft skills şi hard skills. Eu cred că sunt la fel de importante, mai ales în mediul nostru. Vrem oameni inteligenţi cu adevărat buni în ceea ce fac, dar şi care să poată lucra în echipe şi să colaboreze în mod eficient. Un echilibru de creativitate şi îndemânare. Este foarte important să îţi poţi susţine punctul de vedere şi să lucrezi la potenţiale rezolvări. Să poţi vorbi despre ceea ce faci şi să spui o poveste convingătoare clienţilor şi publicului este cheia progresului în carieră şi dezvoltă oportunităţi de business.
L-am întrebat pe tânărul manger ce îi place cel mai mult la jobul lui.
"Mă bucur de aspectul creativ al muncii pe care o facem și care prinde viață prin tehnologie. Îmi place să lucrez în fiecare zi cu oameni de diferite specializări și backgrounduri diferite, de la design la producție video, copywriting, start-up-uri sau programatori talentați. Îmi place să mă mișc de la un brand la altul și de la un proiect la altul, asta îți dă o imagine de ansamblu a industriei digitale și asupra a ceea ce fac brandurile pe diferite canale de comunicare".
Pentru că am vorbit, iată, despre industria digitală şi comunicare globală, Anthony ne-a spus că, recent, Google Outside a fost un proiect care l-a captivat foarte mult. Este vorba despre un motor dinamic de storytelling care poate furniza povești contextuale unice pe orice ecran.
"Google este una dintre companiile mele preferate, pentru că foloseşte mult tehnologia, îi place să se mişte rapid şi caută mereu modalităţi inovatoare ca să comunice depsre produse. Am făcut şi câteva proiecte cool pentru Nike, la care am folosit produse electronice personalizate şi aplicaţii hibrid pentru evenimente interactive şi chiar şi detectarea mişcării şi algoritmi de potrivire a culorilor pentru experienţe de retail captivante. Sunt foarte implicat în proiecte ce ţin de inteligenţa artificială şi experienţe de interfeţe conversaţionale pentru mai mulţi clienţi, lucruri foarte pasionante", ne/a mai explicat.
Mizele digitalului în advertising
"Tehnologia poate deveni complexă şi greu de explicat. Adesea, inovaţia vine din modul în care combinăm tehnologiile, astfel încât să reuşim să facem lucruri într-un mod foarte simplu. Cum să spui o poveste clară şi convingătoare fără să te încurci în detalii tehnice. În spatele simplităţii, e întotdeauna complexitate, iar jobul meu este să transform complexitatea în simplitate, ne-a spus Anthony Baker, care, de altfel, a câştigat mai multe premii pentru users experience.
Digitalul este doar platforma pe care o avem ca să scriem poveşti, ne-a mai spus managerul de la R/GA. Advertisingul a împins brandurile să spună poveşti pe canalele digitale şi are un mare rol în a încărca de sens poveştile. Advertisingul are nevoie să facă tehnologia să aducă valoare şi funcţionalitate, să creeze realaţii cu sens cu consumatorii, care duc la engagement pe termen lung.
Vorbind despre IoT, sunt oamenii pregătiţi pentru dispozitivele conectate sau se tem de ele?
Creşterea exponenţială a device-urilor conectate, preţurile scăzute şi accesibilitatea au făcut valuri. Spaţiile conectate este un concept puternic prin care se combină digitalul cu analogul, online-ul cu offline-ul. Oricum sunt mari semne de întrebare în privinţa securităţii. Orice device poate fi hackuit, deci trebuie să avem grijă la ce vrem să ne conectăm şi ce fel de acces control vrem să avem pentru device-urile noastre. Cred că asta e cheia pentru că oferi consumatorilor valoare, dar şi siguranţă. O lume conectată fără intimitate, securitate şi control poate fi înspăimântătoare. Oricum, nu instrumentul este problema, ci modul în care îl folosim.
Ce tehnologie va avea cel mai mare impact în advertising în următorii doi tei ani? Dar în vieţile clienţilor?
Interfeţele comandate vocal vor fi un lucru foarte important pentru branduri şi consumatori şi o disrupţie în modul în care concepem şi construim experienţe. La fel de importantă va fi realitatea mixtă (cu proiectoare sau lentilele de contact sau chipurile încorporate şi căşti), care va transforma modul în care interacţionăm cu mediul virtual. Oricum, pentru mine, cea mai transformaţională tehnologie vor fi mecanismele cibernetice de învăţare şi experienţele asistate de inteligenţa artificială. Acestea vor sta la baza a numeroase servicii, chiar dacă nu îşi vor da seama de asta consumatorii. Vor transforma modul în care fiecare industrie funcţionează şi învaţă de la consumatori.