Instrumentul care a devenit indispensabil în resursele umane în 2015
Companiile, chiar şi cele mai mici dintre ele, trebuie să folosească noile tehnologii. Evoluţia este atât de rapidă, încât a rămâne ancorat în vechile sisteme, inclusiv cele de gestionare a resurselor umane, poate penaliza rezultatele. Trend Consult a vrut să introducă un nou produs în sprijinul companiilor, o platformă de gamification, şi a făcut acest lucru pentru prima oară în 2014. Premisa de la care a plecat compania de consultanţă a fost aceea de a crea o motivaţie iniţială, de a încerca un nou comportament. Participanţii sunt motivaţi de punctajul primit în joc, de faptul că pot face ceva concret şi diferit în activitatea lor şi pot raporta acest lucru pe platformă. Iar după parcurgerea unui astfel de proces o dată, chiar dacă motivaţia nu a fost legată de performanţa la job, ci de joc, deja au un model de transfer în practică construit şi comportamentul este validat în viaţa reală.
Dar, aşa cum spuneam, schimbările sunt rapide, aşa că în 2015 a început colaborarea cu Softelligence pentru dezvoltarea platformei cu soluția Microsoft Azure. Rezultatul obţinut poate mări substanţial succesul oricărui departament de HR, dar şi productivitatea angajaţilor.
„Platforma acoperă programe de învăţare pentru companii, indiferent de rolul sau departamentele în care activează: programe generale care includ toate cursurile şi toţi angajaţii dintr-o organizaţie (de tipul cursurilor organizate intern în sistem open source), programe de pregătire în vânzări, procese de dezvoltare în zona de top management, programe pentru dezvoltarea talentelor din organizaţie. În platformă poţi mapa intervenţiile dintr-un proces de învăţare standard sau proces de învăţare continuu, putându-se adăuga oricând alte interventii. O categorie specială de programe care pot fi incluse sunt cele de schimbare a culturii a organizaţiei, în care sunt implicate treptat diferite niveluri de management, până când se ajunge la nivelul de execuţie. Intervenţiile mapate pot fi diferite în funcţie de categoria de angajaţi implicaţi. Pe platformă se raportează şi se înregistrează activităţi, iar userii pot avea discuţii între ei. Astfel, platforma gamifică lucruri concrete, care produc rezultate în viaţa reală. Mai exact, stimuleaza productivitatea angajaţilor”, spune Romana Baia, Partner & Head of Research & Development Trend Consult.
Care a fost bucătăria internă? Dezvoltatorul de software Softelligence spune că a vrut să creeze o platformă stabilă şi scalabilă, care poate fi uşor personalizată, dar şi facilitarea unui model de business orientat către client şi axat pe rapiditate şi flexibilitate, asigurând un go to market rapid. În general, o astfel de platformă ar fi putut fi folosită doar de companiile mari, pentru că presupunea o infrastructură substanţială (servere, Data Room, conexiune la Internet, climatizare, etc). Pentru ca platforma de gamificiation Trend Consult să poată fi folosită şi în IMM-uri, Softellinteligence a recomandat serviciile cloud Microsoft Azure. Acestea asigură toate beneficiile menţionate mai sus, dar şi un nivel de securitate crescut, toate astea cu investiţii minime. Microsoft Azure oferă pe piaţă flexibilitate maximă prin modelul de software as a service, abonament care se pliază oricărui buget şi are avantajul că permite dezvoltarea de aplicaţii utilizând orice limbaj de programare, instrument, dar mai ales integrarea facilă a aplicaţiilor din cloud cu infrastructura IT existentă.
„Platforma Cloud Microsoft Azure pune la dispoziţie o gamă largă de servicii bazate pe consum pentru diverse aplicaţii, soluţii de calcul, soluții de storage şi de reţea. Are, de asemenea, avantajul că permite dezvoltarea de aplicaţii utilizând orice limbaj de programare, dar mai ales integrarea facilă a aplicaţiilor din cloud cu infrastructura IT existentă », spune Teodor Blidaruș, Managing Partner Softelligence.
Vestea bună este că se observă o deschidere faţă de astfel de soluţii din partea clienților pentru un mix de intervenții ce au în componență și această abordare. În încercarea de a găsi soluții de generare a engagement-ului în procesul de învățare, profesioniștii în HR au apelat la diverse tehnici, iar una de succes a fost introducerea unei componente de gamification în program pentru a-l face să devină mai atractiv. Programele de dezvoltare au reușit astfel să folosească resorturi inaccesibile în alt mod. Având tematici generoase și incluzând platforme de comunicare asemănătoare social media, soluțiile de Gamification au reușit să obțină un nivel ridicat de participare din partea angajaților.
« Impactul maxim prin Gamification a fost însă obținut în programele în care obiectivul acestuia nu se limita la a stimula participarea la cursuri sau la activitățile incluse în acestea. Cele mai eficiente soluții de Gamification sunt acelea care reușesc să stimuleze transferul în practică. Astfel, multe dintre organizații nu numai că vorbesc despre intervenții pe termen lung, ci iau în calcul strategii de Gamification complexe, la nivel de organizație. Legat de trenduri în dezvoltare, anul acesta am simțit o cerere mai mare din partea companiilor pentru programe de leadership și proiecte complexe de consultanță și training în vânzări, iar cererea a crescut pe segmentul de teambuilding și conferințe », adaugă Romana Baia , Partner & Head of Research & DevelopmentTrend Consult.
Mai mult de 50% dintre organizaţii aveau în plan implementarea unor soluţii cu componentă de gamification în 2015, conform unui studiu realizat de Gartner. Potrivit Softelligence, tot mai multe companii din verticale de business diferite, de la servicii financiare şi până la producţie şi retail, sunt interesate de soluţii/platforme software de business care implică o componentă de gamification. Majoritatea soluţiilor implementate au vizat zona de vânzări, mai precis stimularea forţei de vânzări fie printr-o abordare inovatoare a proceselor de e-learning, fie prin dezvoltarea unor programe complexe de remunerare şi retenţie pentru forţa de vânzari, care includ şi o componentă de gamification. Astfel, adopţia tehnologiei în soluțiile de învățare este un semn de pregătire și proactivitate al organizaţiilor pentru viitor, dar şi o aliniere la trenduri şi la schimbarea de paradigmă pe care o aduce cu sine transformarea digitală.