Legătura umană
„Eram foarte mândru de primul prototip pentru dispozitivul de localizare. Era mov, culoarea asociată cu Alzheimer și avea multe funcționalități. Feedback-ul partenerilor noștri de la Societatea Română Alzheimer ne-a făcut, însă, să o luăm de la capăt. Ideea era ca dispozitivul să fie cât mai discret, pentru a nu atrage atenția, nestigmatizant iar numărul de funcționalități redus la strictul necesar. Al doilea însă, a fost bine primit și a fost baza dezvoltării a ceea ce este azi platforma The Human Link, o platformă care integrează dispozitive și servicii”.
Așa își începe povestea inginerul George Georgescu, subliniind felul în care „eșecul” l-a încurajat să inoveze dispozitivul care încearcă să ușureze viața bolnavilor de Alzheimer și a familiilor acestora.
Până la urmă nu era chiar un eșec. Ideea de bază era bună, trebuia doar reîmpachetată. A plecat de la o experiență personală, dureroasă. Bunica sa a avut Alzheimer și într-o zi a plecat acasă, la Craiova. Doar că ea nu mai locuia în Craiova de 20 de ani. Știți cazurile acelea de bătrâni plecați de acasă și nu mai știu drumul de întoarcere? Dispozitivul creat de românul George Georgescu ar putea să le salveze viața. Statisticile spun că în 90% din cazuri dacă nu sunt găsiți în 48 de ore există mari riscuri să nu mai fie în viață. Dacă bunica sa ar fi purtat ceasul inventat de el când se ducea spre gară, nu ar mai fi ajuns în situația de a o căuta cu disperare până au găsit-o. Plecase la pâine, un drum pe care-l făcea zi de zi, doar că, asemeni tuturor bolnavilor de Alzheimer, un puseu de amnezie brusc i-a schimbat traseul.
Pornind de la ceea ce s-a întâmplat în familia sa, inginerul român și-a dorit să poată face ceva pentru cei afectați de această boală. „Mi-am dorit mult să pot face ceva pentru cei care sunt afectați de această problemă, pacienți și familiile care îi îngrijesc. Apoi am găsit și un bun amic care mi s-a alăturat, apoi încă unul .. și așa am adunat o echipă de oameni cu multă experiență de business, dorința de a face bine și care pot lucra bine împreună”.
Ce este The Human Link (legătura umană)?
The Human Link este o aplicație care ușurează viața persoanelor care suferă de Alzheimer și familiilor lor. Cel mai frecvent risc al acestor bolnavi este de a pleca de acasă și a nu mai găsi drumul de întoarcere. Dispozitivul este format dintr-un ceas cu un SIM integrat, ceas pe care îl poartă bolnavul, și o aplicație care se instalează în telefoanele aparținătorilor. Ceasul are și funcție de telefon. Cel care îl poartă poate comunica direct cu numere preferențiale. Sunt setate niște zone de siguranță – drumul obișnuit către piață sau magazinul din apropriere- iar în momentul în care persoana iese din zona setată dispozitivul anunță familia. Imediat, pacientul poate fi sunat sau poate fi anunțată chiar poliția ori ambulanța. Astfel, riscul de pierdere a pacientului se limitează!
De la o nevoie de familie, la o afacere internațională
După lansarea acestui produs, timpul liber al lui George Georgescu a dispărut complet și spune că le este extrem de recunoscător soției sale care a înțeles cât de important este pentru el să ducă la bun sfârșit acest proiect și prietenilor cu care nu s-a mai întâlnit de ceva vreme. „Am învățat extrem de multe despre business, despre oameni, despre relațiile dintre ei dar și despre mine. Sunt un pasionat de tehnologie, am o minte inginerească și îmi place să văd puse în practică ideile pe care le am. Sunt un om de acțiune, mereu pregătit să învăț ceva nou”.
Discuțiile purtate cu medici, familii și pacienți în cei 2 ani de activitate le-au arătat că în multe situații unul dintre membrii familiei își asumă total îngrijirea la domiciliu a celui afectat de boală. Dacă acesta ar păți ceva, pacientul ar rămâne singur, fără sprijin. Din acest motiv, realizatorii dispozitivului au pus la punct un produs dedicat, o asigurare de accident și de deces din accident destinată aparținătorului, toate la pachet cu dispozitivul.
„Prima de asigurare ar oferi, în cazul unui eveniment nefericit, o ‹‹plasă de siguranță›› familiei prin intermediul căreia ar putea interna, spre exemplu, până la 6 luni persoana bolnavă într-o instituție specializată. Soluția înglobează acest produs de asigurare în orice formă de achiziție” spune George Georgescu.
Proiectul lui George Georgescu și al colegilor săi va merge în finala globală a competiţiei Chivas Venture la Amsterdam, pe 9 mai. Antreprenorul român va avea ocazia să concureze pentru o parte din finanțarea de 1 milion $ și să obțină recunoaștere internațională.
„Chivas Venture este o oportunitate pentru găsirea soluțiilor pentru rezolvarea unor probleme globale. Îmbătrânirea populației este una dintre ele iar acum este momentul să găsim soluții pentru bătrânețea noastră și la opțiunile pe care le vom putea avea în viitor. Tocmai de aceea consider că este o presiune enormă pe umerii noștri pentru a duce un mesajul corect și convingător care să ne susțină cauza”.
România participă pentru al patrulea an în competiția care oferă un credit important antreprenoriatului cu impact social. Până pe 30 aprilie, publicul decide unde vor ajunge 100 000 $ din fondul de finanțare de 1 milion de dolari oferit de organizatorii competiţiei globale.
***
La nivel mondial, există 50 de milioane de persoane care suferă de boala Alzheimer sau de demență. Acest număr este estimat să crească la 152 milioane până în 2050. Costul mediu anual de îngrijire este de 7 000 de dolari pe familie. În multe cazuri, pacientul nu este în măsură să-și reia viața normală, iar familiile trebuie să asigure îngrijire cu normă întreagă din cauza pericolului rătăcirii pacientului.