X by Ascendis – Scurt tratat de inovație
Geopolitica, istoria și regimurile prin care am trecut aici, în sud-estul Europei, i-au făcut pe oamenii din această regiune incredibil de creativi, dar fără know-how despre cum să transforme creativitatea în impact. Însă, cu o viziune holistică asupra procesului de inovare, acest lucru poate fi schimbat. X by Ascendis asta își dorește: să facă din inovație cel mai puternic avantaj competitiv al României și Europei de sud-est.
Conceptul nu poate fi redus la evenimente simple, cum ar fi hackathon-uri sau un curs de formare în design thinking. E nevoie de un proces care pornește din inspirație, în care experiențele și exemplele altora, mai inovativi, dau startul inovării, pentru schimbarea ideilor preconcepute și construirea certitudinii că oricine poate face inovație. Acest proces are nevoie de transformare reală, la toate nivelurile oricărei organizații, și are, credem noi, cei de la X by Ascendis, trei faze consecutive: inspirația – mai sus menționată, ideația – generarea de idei și împărtășirea cunoștințelor și, în cele din urmă, incubația – unde ideile devin produse, servicii și afaceri, și unde apare și procesul de matchmaking – corelarea ideilor cu realitatea (în limbajul nostru, asta înseamnă găsirea agenților de schimbare relevanți).
Dacă aș vrea ca oamenii să rămână cu ceva concret din tot acest articol, pe scurt, asta ar fi: acest sistem pe care funcționăm noi, metoda ”3i: Inspirație Ideație Incubație”, este cel mai simplu, logic și eficient proces de inovație. Cheia pentru a inova este mindsetul – oamenii vor deveni inovativi dacă le creăm contextul potrivit în care să se inspire, să vină cu idei, să le dezvolte și să le implementeze. Metoda 3i transformă indivizii în visători motivați, proprietari de idei și, în cele din urmă, intraprenori sau antreprenori viabili.
Cu toții ne dorim să avem în companie oameni cu idei bune care să ducă la rezultate inovative. De multe ori, ele apar și rezolvă în moduri inedite probleme complexe sau creează produse sau servicii noi. Alteori, ideile nu vin deloc, în ciuda tuturor competițiilor de idei, sau, deși pe moment apar câteva soluții noi, impulsul inovativ se stinge în timp scurt după aceea și lucrurile revin la normal. Inspirația presupune o corelare de mai mulți factori care, în general, au la început un aer vag – pentru că nu abordează direct problema de rezolvat, ci deschid mai multe direcții de interes și atenție, astfel încât ideile care vor fi generate mai apoi să pornească dintr-un areal cât se poate de larg.
Am să vă dau un exemplu care va face lucrurile mai clare: în 2019, am creat un program de inspirație în inovație pentru un client din industria pharma, care voia să seteze un cadru de inovație în toată compania – mai precis 120 de angajați. Programul a fost alcătuit din 3 secțiuni: prima, un discurs inspirațional susținut de unul dintre cei mai apreciați inovatori români; a doua secțiune a fost reprezentată de vizite la 6 companii din domenii foarte diferite (IT, blockchain, servicii de mobilitate, RPA, bancar, servicii de curierat) – acestea au prezentat, la fel de diferit pe cât de diferit le este obiectul de activitate, care e cultura inovării și cum se întâmplă lucrurile la ei; și, la final, cea de-a treia secțiune a fost constituită de o sesiune de ’’lecții învățate’’ – verbalizarea și fixarea lucrurilor văzute, observate, calificate, înțelese sau poate neînțelese și, fundamental, cum pot participanții să aplice la ei în companie ceea ce au găsit inspirațional.
În procesul despre care vorbim acum, (Inspirație – Ideație – Incubație), ideația poate părea cel mai ușor pas. Și, în general, este – pentru că suntem creativi în mod natural, găsirea de soluții face parte din în natura umană. Ideația specifică, de care avem nevoie atunci când suntem în căutarea inovării, funcționează însă numai dacă creăm un context propice, în care oamenii ies din abordarea mentală (mindset) operațională și trec în cea creativă – un context în care colegii participă pentru că știu că ideile lor sunt așteptate și au feedback direct (știu concret dacă ideile lor sunt bune sau nu). Un studiu de acum câțiva ani a relevat că angajații nu vin cu idei nu pentru că nu au, ci pentru că li se pare dificil să își convingă managerul de viabilitatea acestora. Întrebarea e evidentă: cum facem să nu li se mai pară așa?
Pentru a aduce contextul potrivit, e nevoie, câteodată, să creăm experiențe noi pentru colegi și angajați, pentru că, realist vorbind, ideația nu se întâmplă, în general, pur și simplu – ai nevoie de metode și instrumente. O metodă despre care sunt convins că ați auzit mai toți, este Design Thinking.
Iată un exemplu extrem de relevant.
Acum câțiva ani, un lanț de benzinării se confrunta cu o problemă: nu reușeau să se diferențieze de competitori. Produsul de bază, combustibilul, nu reprezenta un diferențiator, prin calitate, suficient de puternic. Provocarea a fost să găsească un produs-campion care să facă diferența. Într-o serie de workshopuri, la care au participat șefi și angajați din stații, oameni de marketing, din aprovizionare care au interacționat cu clienții, au observat comportamentul acestora de consum. Prin mai multe iterații de brainstorming, s-a ales produsul-campion: sandwich-ul. Procesul nu a fost încheiat aici – au fost aduși experți, chefi (bucătari) care au creat rețete, au adus produse la degustare, au fost lansate într-un pilot o serie de sandwich-uri noi în câteva stații. Și, peste 6 luni, compania avea un diferențiator ce a început să producă un impact pozitiv în valoarea bonului de cumpărături.
Mai e un lucru important de menționat, când vorbim despre ideație: să avem idei e demersul cel mai simplu. Mai greu și important este să corelăm ideile cu nevoi și probleme reale și, apoi, să le punem în aplicare. E nevoie să ne antrenăm să înțelegem bine nevoile și problemele pentru care venim cu idei, iar acestea să fie definite din prisma celui pentru care inovăm. Acest pas e esențial și trebuie făcut neapărat înainte de brainstorming. Și, câteodată, e cel mai dificil lucru.
Incubația arată adevărata valoare a inovării. Ideile devin soluții, iar soluțiile au succes sau eșec în rândul „utilizatorilor”. Un exemplu recent: programul IncubatorX SME, pe care l-am dezvoltat împreună cu BERD. Echipele au trecut prin toate etapele: de inspirație – un eveniment în care am adus inovatori și exemple de outputuri inovative, ideație – un bootcamp în care echipele și-au dezvoltat ideile și inițiativele de business legate de acestea, și câteva luni de incubație, în care am sprijinit echipele să dezvolte MVP-uri pentru soluțiile lor inovative.
Sprijinul a venit pe trei planuri: Project Management in Residence – asistarea echipelor în dezvoltarea produsului cu consultanți Agile, care au adus framework de lucru iterativ, inserții de tip story mapping, retrospective etc, business development, având la bază Business Model Canvas și business financials – pentru a trata ideile nu doar din punctul de vedere creativ și al oportunității de piață, ci și din punct de vedere al dezvoltării soluției într-un business sănătos.
În X by Ascendis avem un program complex, GarageX, extrem de versatil, care vine în forme diverse, adaptabile pentru orice domeniu de activitate, care acoperă toate cele 3 etape ale procesului de inovație. Pentru inspirație, GarageX pornește de la importanța inovării și explică antreprenoriatul ca opțiune viabilă pentru angajați. Acest modul include evenimente online și fizice, cu inovatori și antreprenori de top din România și din străinătate. Etapa de ideație se construiește cu ajutorul atelierelor de design sprint și al evenimentelor de tip hackathon, care stimulează angajații și managerii să producă soluții la provocări și idei noi, ce vor duce la produse și servicii inovatoare. Secțiunea de incubație este cea în care echipele selectate își vor prototipa, testa și valida ideile în mod iterativ, cu o mentalitate Lean Startup. Aici primesc mentorat, sprijin concret în desfășurarea proceselor, conexiuni și la final prezintă ceea ce noi numim un MVP – minimum viable product.
Ca o concluzie, scopul nostru este să ajutăm companiile și instituțiile din această parte a lumii să se diferențieze pe piețele lor. Cum facem asta? Schimbăm mentalități, transferăm tehnici și metode versatile de construire a acelor abilități specifice, necesare pentru a performa, susținem alături de ei construirea de produse și servicii noi. Inovăm pe măsură ce transferăm inovație. Și invers.
Ascendis este cea mai mare firmă de consultanță în cultură organizațională din Europa Centrală și de Est. Fondată în 1997 în România, a ajutat peste 500 de corporații să își formeze angajații, să pregătească managementul și angajații pentru provocările unui mediu de lucru volatil și a organizat mai multe evenimente în lumea corporativă decât orice altă companie. În fiecare an, peste 40.000 de angajați din România și din străinătate trec prin trainingurile, workshopurile, sesiunile de coaching și evenimentele Ascendis.
X by Ascendis a fost fondată cu scopul de a concentra atenția pe inovație și a face România cunoscută pentru capacitatea de inovație, prin organizarea contextului și transferul know-how-ului pentru formarea ideilor și echipelor inovatoare.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 281
Pentru abonare, click aici