10 REZOLUŢII care ne apropie de succes
Desigur, ideea de a ne contura câteva rezoluţii la început de an nu este chiar cel mai bun exemplu de autenticitate pentru noi ca români. Dar şi înainte de a împrumuta din expresiile occidentale (New Year's Resolutions), fiecare îşi seta la început de an diverse obiective: fie ne propuneam să facem mai mult sport, fie să petrecem mai mult timp cu familia, să ne schimbăm locul de muncă, să economisim mai mult, să primim o mărire de salariu…şi tot aşa.
Dintre toate tipurile de rezoluţii, propun să ne concentrăm câteva momente pe cele din aria carierei. Prin urmare, m-am gândit să vă inspir cu un articol publicat de Forbes.com, semnat de un antreprenor american, pe nume Mike Maddock, în care sunt subliniate 10 rezoluţii care ne pot aduce mai aproape de succes (de acord, de multe ori ne setăm diverse obiective care se pierd cumva pe drum si avem impresia că ne-am pierdut timpul; dar dacă plecăm din start cu ideea că „nu are sens să îmi setez obiective că oricum nu le voi duce la capăt” atunci ce sens are să ne mai gândim la o „carieră”?!)
După ce a studiat profilul mai multor personalităţi din business, Mike Maddock a cules câteva rezoluţii pe care acei oameni de succes şi le-au setat în mod constant, şi care (surprinzător sau nu) chiar au funcţionat:
1. Concentraţi-vă şi asupra listei de „not-to-do” (să le spunem elegant „lucruri care nu primează”-n.r).
Strategia este arta sacrificiului. De aceea poate ar fi bine să vă daţi seama de ce anume contează cu adevărat mai întâi prin identificarea, şi apoi prin evitarea, acelor lucruri care contează cel mai puţin. Timpul vostru este o comoară ce urmează a fi investită. Dacă veţi contura o listă cu lucrurile pe care nu le veţi face (pe care nu vreţi să le faceţi), veţi avea mai mult timp de alocat acelor lucruri care contează cu adevărat (pe scurt: ne va fi mult mai uşor să ne setăm anumite obiective dacă eliminăm din start acele aspecte care nu ni se par primordiale sau relevante …ştim din start ce nu vrem să facem -nr.)
2. Esenţialul pe primul loc, emailul pe al doilea. Care este primul lucru pe care îl faceţi de dimineaţă? Pentru mulţi dintre noi, răspunsul este "verificarea emailului". Ne trezim cu mintea limpede, gata să mutăm munţii din loc, inspiraţi, motivaţi, după care ne permitem să fim distraşi de mailuri fără o importanţă aparte (bineînţeles, aparte de situaţiile în care ştim că trebuie să primim un mesaj foarte important –n.r). Nu ar fi mai bine dacă ne-am trezi dimineaţa şi apoi ne-am concentra asupra celei mai importante sarcini din acea zi…şi abia apoi să ne verificăm mailurile?!
3. „Cine?”, şi nu „Ce?”. Lucraţi pentru „cineva” (a se citi pentru „client”, nu „şef” –n.r) sau pentru „ceva”? Multe companii de succes îşi asumă un mare risc atunci când se concentrează prea mult asupra produselor curente – acel „ceva” – pierzând din vedere dinamica, deseori surprinzătoare, a bazei de clienţi – acel „cineva”. Inovaţia începe de la consumatorul final.
4. Găsiţi-vă sensul/scopul. După cum spune unul dintre prietenii mei, Simon Sinek: "Oamenii nu cumpără ce faceţi voi, cumpără sensul pentru care faceţi acel ceva". Să începi o carieră, un business sau orice alt proiect bazandu-te cu încredere pe un scop anume reprezintă piatra de temelie pentru succes şi fericire. Dacă nu ştii care este scopul companiei tale (sensul activităţii ei) sau nici măcar scopul tău, ei bine, găsirea semnificaţiei este cea mai valoroasă rezoluţie.
5. Susţineţi o cauză. Dacă citiţi aceste rânduri, există şansa să fiţi unul dintre puţinii oameni care ştiu de unde să înceapă lucrurile. Din fericire, sunt oameni ca voi care au demarat deja proiecte care fac lumea să fie mai bună (priviţi dincolo de clişeu –n.r) – salvează pădurile tropicale, îi ajută pe cei nevoiaşi, susţin lupta împotriva cancerului şi alte lucruri bune. Fiecare dintre noi are acolo, în adâncul sufletului, o cauză a sa. Dacă veţi contribui la susţinerea ei, cu siguranţă veţi avea un an mai fericit.
6. Extindenţi-vă orizontul. Iată un secret al oamenilor fericiţi, pe care l-am învăţat de la prietenul meu dr. Dan Baker: "Nu poţi fi recunoscător şi temător în acelaşi timp". Şi devenim temători atunci când ne simţim „prinşi” într-o situaţie. Remediul? Să avem mai multe opţiuni. Cu cât simţi că ai mai multe opţiuni, cu atât te vei simţi mai puţin „prins”. Prin urmare, anul ăsta ce ziceţi de un pic de brainstorming atunci când vă simţiţi „prinşi”?
7. Găsiţi un Yin pentru Yang. Walt Disney îl avea pe Roy Disney, Steve Jobs pe Steve Wozniak, iar Orville Wright pe Wilbur Wright. Oriunde este inovaţia sclipitoare, există un Visător şi un Pragmatic. Mai întâi, vedeţi încotro vă poartă pasiunea, apoi îndrăzniţi să căutaţi un partener la fel de pasionat…şi în final porniţi să schimbaţi lumea!
8. Ieşiţi din propria cutie. Nu puteţi citi ce scrie pe cutie, dacă sunteţi înăuntru. Trista ironie a unui expert constă în faptul că acesta nu vede toate posibilităţile: la urma urmei, ştie ce funcţionează, ce nu funcţionează, ce îşi permite, ce s-a încercat în trecut. În loc să vă bazaţi exclusiv pe expertiza proprie, învăţaţi să căutaţi alţi experţi care înfruntă provocări similare. Întrebaţi-i ce anume v-a scăpat.
9. Fiţi creativi. Care este rezultatul pe care vi-l doriţi? Ce anume vă stă în cale? Cum puteţi depăşi acele obstacole? Aceste trei întrebări simple vă vor ţine departe de ipostaza de victimă. Cei creativi schimbă lumea. Cei victimizaţi doar se plâng.
10. Planificaţi-vă vacanţa (acum!). Poate că aţi mai auzit zicala: „Viaţa este ceea ce se întâmplă când nu eşti atent”. Din păcate, mulţi dintre noi permitem ca această expresie să devină realitate. Făceţi-vă o favoare şi planificaţi-vă următoarea vacanţă. Lucrurile se vor aşeza frumos. Şi vă promit că veţi avea alt tonus ştiind că la un moment dat vă aşteaptă câteva zile de relaxare.
Vă invităm să ne împărtăşiţi prin comentarii propria viziune despre planurile de început de an, despre rezoluţii şi modul în care le putem împlini.