14 sfaturi pentru a lucra bine în echipă
Astfel, mai jos regăsești câteva sugestii despre cum se lucrează în echipă:
1. Cunoaște atribuțiile și, implicit, rolul fiecărui coleg din echipa ta.
2. Cunoaște competențele, dar și limitările persoanelor alături de care lucrezi. De asemenea și tu trebuie să-ți identifici punctele forte și punctele slabe. Astfel, fiecare membru al echipei, când va avea nevoie de ajutor, se va îndrepta direct către persoana care-i poate oferi ajutor, evitându-se astfel întrebările „ce mă fac?”, „la cine apelez?”
3. Nu încerca să eviți anumite probleme crezând că vor avea o rezolvare mai târziu – desigur că acest lucru se va întâmpla, însă contează și cum se produce rezolvarea întrucât un succes întâmplător sau realizat doar prin eforturile anumitor colegi este dezirabil și motivant, dar nu consolidează neapărat o echipă pentru a înțelege cum se ajunge la succes și de ce. Se spune că cel mai bine înveți din greșeli, ceea ce nu este rău, însă încearcă să înveți și din succese: De ce s-au produs ele, cât la sută a fost noroc și cât la sută a fost muncă în echipă, coeziune, orientare către direcțiile potrivite ș.a.m.d.
Spontaneitatea contează și aduce bucurie tocmai prin faptul că este surprinzătoare, neașteptată. Însă într-o echipă nu trebuie să fie doar spontaneitate, ci și planificare, înțelegerea nevoilor, abilităților și lipsei de abilități ale colegilor.
4. Ai răbdare. Asta nu înseamnă să nu muncești la cote maxime în fiecare zi. Trebuie însă să fii motivat să lucrezi chiar și atunci când ești plictisit sau ai un conflict cu vreun coleg ori când apar situații neprevăzute. Evenimentele care încetinesc un proces produc nu doar o amânare, ci nu anularea obiectivului. Niciodată nu trebuie ca situațiile neașteptate să influențeze negativ motivația sau spiritul de luptă al unei echipe care dorește să fie competitivă, vioaie, creativă, practică.
5. Faptul că oamenii cu care lucrezi nu sunt pe placul tău nu înseamnă că nu ai cum să lucrezi bine cu ei, înseamnă doar că gândești obtuz. Este normal să fie tot felul de oameni în această lume, important este să le înțelegi diferențele de opinie și stilul de viață și să le dai acestora libertatea să-ți înțeleagă și ei stilul. Astfel, prin discuții sincere și prin evaluări periodice unde trebuie spuse și lucrurile care nu merg, se naște sentimentul de unitate, chiar de familie, acolo unde fiecare își spune problemele fără timiditate sau fără a avea teamă că vor fi aprig criticați. Perfecțiunea există prin simplul fapt că putem încerca să îndreptăm lucrurile, iar o echipă adevărată asta face.
6. Simte-te bine alături de colegii tăi. Poți propune să ieșiți la o plimbare periodic sau să vedeți un film împreună sau chiar dacă ai un proiect și ai nevoie de ajutor, solicită acest lucru. Mulți oameni vor să ofere ajutor, dar uneori sunt timizi, au impresia că invadează spațiul personal al colegului, au prejudecăți etc. Ajută-i să te ajute! Desigur, poți oferi și tu o mână de ajutor.
7. Nu-ți face probleme că uneori mai lucrezi suplimentar din cauză că trebuie să colaborezi cu un coleg care nu se pricepe foarte bine la ceva anume. Apreciază că poți face asta – ceilalți se bucură că le ești alături, cooperarea și disponibilitatea sunt două aspecte vitale în construcția unei echipe. Nu te mai gândi la ce câștigi dacă faci un efort, gândește-te că exact atunci când lucrezi suplimentar sau când ajuți pe cineva ori când încerci să identifici o rezolvare pentru un anumit proiect sau, de ce nu, când faci o donație, tocmai atunci ai foarte mult de câștigat pentru că miști întregul univers către un drum sănătos tocmai prin hotărârea, caracterul, voința și… Disponibilitatea ta. Prea mulți oameni sunt grăbiți și plicitisiți. Vrei să fii și tu unul dintre ei? Poate ți-e comod să fii astfel, dar cu siguranță nu vrei. Riscă dacă simți că trebuie să riști – asta nu înseamnă să nu-ți asiguri pașii, însă fii atent și acolo unde merită să crezi și să încerci, atunci crede și încearcă.
8. Fii bucuros că acum lucrezi și ai posibilitatea să greșești și să-ți corectezi greșelile în echipă, acesta este unul dintre lucrurile perfecte în care poți crede.
9. Specializează-te pe aria ta de expertiză și încurajează-i și pe colegii tăi să facă acest lucru. Vezi ce specializări ți se potrivesc și cum le poți obține.
10. Ai încredere în tine și în echipa ta.
11. Nu căuta să lucrezi doar cu experți, mereu în echipa ta trebuie să fie oameni în formare. Vei înțelege în timp de ce. Procedând astfel, vei asigura nu doar un grup de persoane care lucrează pentru a-și atinge obiectivele, ci vei asigura o echipă care lucrează pentru a exista păstrându-și autenticitatea.
12. Auzi de prea multe ori să nu crezi în minuni? O să tot auzi, însă gândește-te că dacă tu nu crezi în minuni, cine va face acest lucru? Minunile le poți realiza împreună cu echipa ta.
13. Fii superstițios, însă în sensul pozitiv. Spre exemplu, am ajuns la numărul 13 – este un număr norocos.
14. Ai grijă să îți centralizezi activitățile și obiectivele, atât tu, cât și colegii tăi.
Mihai Silviu Botezatu promovează implicarea activă a tinerilor în societate. Domeniile sale de activitate: Resurse Umane (Recrutare, Consiliere și Administrație) și Vânzări Business 2 Business. Mihai este Coordonator Resurse Umane și Vânzări HRS.