Ce lecții învățăm din demersul #șîeu al antreprenorului Ștefan Mandachi
Demersul antreprenorului sucevean Ștefan Mandachi a inspirat și solidarizat o mare parte dintre români. Campania #șîeu a început cu viralizarea clipului în care acesta construiește primul metru de autostradă din Moldova și continuă, vineri, cu încetarea timp de 15 minute, la ora 15.00, a activității mai multor companii și ONG-uri din țara noastră, în semn de protest față de ritmul lent în care se construiesc la noi autostrăzile.
Am tras 9 concluzii despre demersul #șîeu inițiat de Ștefan Mandachi:
1. Ia inițiativa: Când lucrurile nu merg cum îți dorești, uneori este util să fii tu cel care inițiază schimbarea. Acest lucru nu se aplică numai lucrurilor ,precum construirea autostrăzilor. Fie că vrei să te implici într-un proiect care nu intră în atribuțiile tale, să îmbunătățești mediul de lucru sau să motivezi oamenii să facă ceva, exemplul personal este adesea cel mai eficient.
2.Nu aștepta oamenii să vină la tine, ci mergi tu în întâmpinarea lor: Să luăm exemplul lui Ștefan Mandachi. Nu doar că a construit din banii lui metrul (simbolic) de autostradă, ci a vrut să afle cât mai multă lume despre manifestul lui, astfel încât, într-un final, să ajungă la urechile decidenților. Prin urmare, atunci când pornești un demers, nu te aștepta ca oamenii să ți se alăture pur și simplu. Mergi tu la ei, explică-le ce vrei să faci și vezi ce trebuie să faci ca să îi convingi. Creează (mini)campanii de popularizare a ideii tale. Chiar și la birou, în pauza de prânz.
3.Nu (doar) vorbe, ci (mai ales) fapte! Ștefan Mandachi a reușit să facă vâlvă cu demersul său pentru că, dincolo de a semnala o problemă, a făcut practic ceva. Dacă s-ar fi rezumat doar la declarații, ar fi fost doar unul dintre cei mulți care vorbesc despre necesitatea autostrăzilor în România. Prin urmare, ca să fii cât mai credibil și ca demersul tău să aibă un prim impact semnificativ, prezintă ceva concret făcut de tine.
4.Îndrăznește să-ți pui ideile în practică: A avea inițiativă nu e o caracteristică puternic impregnată în ADN-ul poporului român, însă de multe ori este necesară. Cât ai amânat să îți urmărești pasiunile? Câte proiecte ai pierdut pentru că nu ai avut curaj să își prezinți ideile? Acum, gândește-te la viitor, la ce ai vrea să faci și… pune-te pe treabă!
5.Despre creativitate am putea vorbi zile în șir, dar reține că mintea ta îți este cel mai puternic aliat. Totul începe cu o idee – oricât de absurdă, nefezabilă sau îndrăzneață ți s-ar părea la început, reprezintă un bun punct de pornire. Doar să nu o lași îngropată pe o foaie sau în adâncul minții tale. Iar odată ce începi demersurile, vei vedea că vei găsi tot felul de moduri creative de a-ți pune ideea în practică.
6. Inspiră oamenii prin autenticitate: Da, demersul lui Ștefan Mandachi poate fi considerată o bună campanie de imagine, iar unii consideră că un hashtag pe Facebook și 15 minute de inactivitate într-o zi nu rezolvă nimic. Dincolo de demersul în sine și tot ce presupune (sau ce se ascunde în spate), antreprenorul a reușit să mobilizeze o masă mare de oameni. Știți cât de greu e să convingi mii de oameni să-și pună o amărâtă de ramă cu un hashtag pe fotografia de profil de la Facebook? Oamenii au rezonat și pentru că Ștefan Mandachi a fost autentic în discurs, în interviuri și în postări. Cât de greu e să fii autentic? Ei bine, întrebați-vă pe voi înșivă dacă și câte măști purtați pe zi.
7. Expunere, expunere, expunere: Mobilizarea oamenilor presupune multă muncă; ai un drum lung de străbătut pentru a-i convinge să se alăture demersului tău. Deci, înarmează-te cu răbdare, pregătește-ți resursele și încearcă să nu te demotivezi pe parcurs. Ștefan Mandachi a fost la evenimente, a dat interviuri și a fost asaltat cu mesaje pe Facebook în ultima perioadă, dar a dat curs multora dintre ele și a reușit să fie prezent în bula și în discuțiile oamenilor.
8. Cum să faci față criticilor: Ia-ți ce simți că trebuie din feedback-ul negativ, vezi dacă poți îmbunătăți ceva și bucură-te de energia oamenilor care te susțin!
9. De ce ai nevoie de o strategie integrată? Ca să ajungă mesajul tău la oameni, trebuie să fii prezent acolo unde sunt și ei. Pe rețele sociale, la evenimente, în mass-media, prin intermediul unor stickere lipite pe mașini etc. Gândește-te prin ce modalități poți ajunge la ei și adaptează-ți mesajul pentru fiecare canal de promovare în parte.
Cu ce ați completa această listă?