Angajează 900 de oameni pe an într-o industrie în care România e în topul european
Daniel Bratu, Vice President Operations Support @ Genpact Europe, spune că România a fost aleasă la momentul respectiv pentru forța de muncă generoasă, reprezentată de buni cunoscători și vorbitori de un număr impresionant de limbi străine, cu bune competențe de utilizare a sistemelor informatice, absolvenți de studii superioare, adaptabili, capabili de a lucra într-un mediu multicultural și cu apetență sporită pentru învățare și dezvoltare.
„Alte motive care au stat la baza alegerii acestei destinații drept cel mai mare centru de livrare al Genpact Europa includ faptul că România este în proximitatea țărilor din care provin clienții noștri. De asemenea, în ceea ce privește infrastructura, România se află într-o poziție favorabilă, datorită structurii de comunicare și disponibilității clădirilor de birouri”, mai spune Daniel Bratu.
În Europa, Genpact a deschis primul centru în 2002. Continuând să se dezvolte, în 2005 au ales să se extindă în București şi, doi ani mai târziu, în Cluj-Napoca. De curând s-au mutat într-un centru nou în Cluj-Napoca, iar anul viitor se vor muta într-o clădire nouă, cu 22.000 de metri pătrați, în București.
În acest moment, Genpact caută peste 400 de candidaţi pentru centrele din București și Cluj-Napoca, vorbitori de limbi străine europene.
Toată această extindere vine la pachet şi cu multe provocări. Iar atunci când angajezi sute de oameni pe an, trebuie să găseşti soluţii inovatoare de recrutare, atât în beneficiul tău, cât şi al candidatului. „Având în vedere specificul muncii noastre în acest moment este destul de dificil să găsim candidați care să aibă cunoștințe avansate de limbi străine europene (limba engleză și o altă limbă), având deopotrivă și experiență în acest domeniu. Astfel, am implementat diverse programe precum Genpact Academy și Gateway, prin care sunt dezvoltate exact acele zone, insuficient pregătite”, spune Crina Ilie, Vice President of Human Resources Genpact Europe.
În ceea ce privește pozițiile care necesită un anumit nivel de experiență (project management, finance & accounting procurement), căutările încep în interiorul companiei, inclusiv prin recomandările angajaților. Mai exact, peste 75% dintre aceste roluri sunt acoperite prin promovări interne.
Pe de altă parte, la mijlocul lunii octombrie 2014, Genpact a lansat www.youyourself.ro, o platformă de recrutare care permite accesul rapid al candidaților la oportunitățile profesionale disponibile în cadrul companiei, provocându-i să descopere latura interactivă a procesului de recrutare. Site-ul are și o aplicație de mobil asociată pentru Android (You,Yourself), care poate fi descărcată din magazinele virtuale.
„În România, Genpact angajează aproximativ 900 de persoane anual. Căutăm oameni performanți și talentați. Ne ghidăm după principiul conform căruia personalitatea nu încape într-o singură pagină, iar identificarea talentelor presupune mult mai mult decât parcurgerea unui CV. De aceea, am creat o platformă care le oferă candidaților posibilitatea să se prezinte din mai multe perspective”, spune Crina Ilie.
Bazată pe conceptul de „gamification” și community management, candidații din România pot încărca materiale video de prezentare și se pot conecta la platformă prin intermediul conturilor LinkedIn
„Platforma You, Yourself a fost dezvoltată pentru a răspunde diferit modului în care potențialii noștri candidați doresc să interacționeze cu compania. Cine este Genpact, ce presupune procesul de recrutare, cum arată echipa de recrutare, de ce derulăm programe de responsabilitate socială, ce cred cei care au simțit că pot face diferența în Genpact – sunt întrebări al căror răspuns este ușor de găsit în platformă, la secțiunea Knowledge Hub sau pe pagina de Facebook dedicată”, spune Dana Bazzolo, Assistant Vice President Commercial Operations & Communication, Genpact Europe.
În acest moment, compania are 2.500 de angajaţi în România, unde se întâlnesc peste 25 de naționalități. O practică eficientă, specifică Genpact, este cea a rotațiilor interne între centre din alte regiuni: Polonia, Olanda, UK, Guatemala, Mexic, Brazilia, China, India, Filipine, SUA și multe altele. „Avem nevoie permanent de vorbitori de limbi mai speciale precum finlandeză, daneză, norvegiană, olandeză. În măsura în care nu sunt suficienți candidați pe piața din România, apelăm la soluții de relocare”, mai spune Crina Ilie.
Căutăm tineri cunoscători de limbi străine
Se vorbeşte deseori despre afinitatea tinerilor români pentru limbile străine, faptul că învață destul de ușor și își doresc să profeseze în domenii în care pot exersa aceste abilități și competențe. Ceea ce spun companiile din outsourcing însă, mai ales atunci când angajează an de an şi lună de lună, este că există o fluctuație ridicată de personal, candidați care la 25-26 de ani au avut deja trei-patru joburi, deci loialitate scăzută pentru companie.
„În țările din vestul Europei, acest fenomen este mult mai rar întâlnit. În momentul de față, pe piața muncii putem remarca o sincopă între ceea ce tinerii învață în sistemul educațional și ceea ce se cere pe piața muncii. Pentru această industrie nu există în acest moment cursuri specializate care să pregătească tinerii pentru o carieră în domeniu”, spune Crina Ilie.
La nivel global, industria de outsourcing a ajuns la 1 trilion de dolari, fiind domeniul care angajează cei mai mulți absolvenți de facultate. În România, industria are peste 50.000 de angajați și sunt estimate creșteri cu două cifre procentuale pentru următorii ani. Practic, România este astăzi una dintre primele destinații de outsourcing preferate la nivel global, după cum spune Daniel Bratu.