Temele de Learning & Development prioritare în 2021
Imagine de Pexels de la Pixabay
Anul 2021 va continua să fie unul dificil în întreaga lume, și din punct de vedere sanitar, și economic. Așa că sfatul specialiștilor este ca departamentele de L&D să-și stabilească bine prioritățile, pentru că resursele vor fi mai puține decât în 2020: oboseală mai mare a angajaților, resurse financiare mai scăzute, instabilitate crescută, insecuritatea locului de muncă va crește. În acest context, topul temelor de Learning & Development ce ar trebui abordate cu prioritate în acest an ar cuprinde, în această ordine: collaboration, coaching, team-leadership, communication, leading virtually, change management, employee engagement, performance management, diversity & inclusion, building trust, resiliency, agility/adaptability, problem solving.
Concluziile de mai sus sunt rezultatul unui studiu inițiat de Ken Blanchard Companies US și susținut local de Human Invest. Raportul final a fost realizat în baza a peste 1.000 de răspunsuri valide din întreaga lume. Respondenții se regăsesc la toate nivelurile unei organizații, din companii foarte mari și mici, răspândite pe toate continentele. Scopul studiului a fost acela de a ajuta liderii să descopere cele mai relevante teme ce ar trebui abordate cu prioritate în 2021.
”Dacă ar fi să extrag o singură concluzie, aș spune că programele conduse în persoană de facilitator vor avea în continuare un spațiu semnificativ, dar nu vor mai fi opțiunea implicită, principală, așa cum stăteau lucrurile până acum. Deși se vorbește de acest format din anii ’90 (odată cu expansiunea internetului), programele blended își găsesc, în sfârșit, locul legitim”, precizează Georgeta Bora, Operations Manager Human Invest & Ken Blanchard România și Consulting Partner.
Principalele 3 teme majore ale echipelor de L&D în 2020
Punctul de plecare al sondajului a fost însă experiența dobândită în anul tocmai încheiat. Astfel, întrebați care a fost cea mai dificilă provocare pe care au avut-o de depășit echipele de Learning & Development (L&D) din organizația lor, au reieșit 3 teme majore:
- Tranziția programelor din formatul “în persoană”, într-un format special pentru mediul virtual;
- Găsirea unor soluții potrivite pentru a-și ajuta colegii să depășească sentimentele de izolare și deconectare generate de munca remote;
- Preocuparea pentru securitatea propriului job în L&D, în condițiile în care tăierile de costuri și job-uri sunt tot mai frecvente.
Ce a însemnat tranziția programelor în mediul virtual?
Adunând răspunsurile primite a reieșit că în era pre-Covid doar 10% din programe se derulau cu facilitator în mediul virtual (Virtual Instructor Led Training); în 2020 procentul a ajuns la 53%. În era pre-Covid participanții au raportat că doar 14% din programele lor se derulau în format “self-paced eLearning”, iar în anul 2020 acest procent a ajuns la 24%.
Doar 17% din respondenți au spus că aveau pregătite soluții pentru conducerea și derularea în mediul virtual a programelor, iar 40% au spus că au fost nevoiți să facă reconversia programelor din formatul “în persoană”, în mediul virtual – lucru care a adus multe provocări (cele mai întâlnite: “redesign”, “delivery”, “technology” etc). Interesant este că 15% din respondenți spun că organizațiile lor sunt acum încă la începutul acestui proces de conversie. La o altă întrebare, peste 51% au spus că mediul virtual prezintă condiții pentru o eficacitate mai mică decât mediul “în persoană”.
Întrebați ce ar putea face ca design-ul virtual al programelor să fie mai bun, iată răspunsurile: 19% caută soluții pentru a crește angajamentul participanților, 15% pentru o interacțiune socială mai bună, iar aproape 12% și-ar dori soluții prin care programele să fie mai aproape de stilul “on-the-job training” și mai relevante pentru activitățile de zi cu zi ale participanților. Cât despre lucrul pe care l-ar îmbunătăți de-a lungul întregului proces de “learning and development” din organizație, peste 30% au spus că, lucrând acum prin mediul virtual, ar avea nevoie de mai multe resurse pentru a crește responsabilitatea participanților după ce s-a finalizat programul de training.
Formatul programelor L&D în era post-Covid
”Pandemia va trece, mai devreme sau mai târziu. Care va fi însă inerția acestui sprint pe care l-am făcut cu toții în mediul virtual, când vom putea reîncepe derularea programelor în persoană? Răspunsurile arată că 30% din programe vor continua să se deruleze cu un facilitator în mediul virtual (Virtual Instructor Led Training), 32% se vor derula în persoană (În-person Instructor Led Training), 20% vor fi în formatul Self Paced Learning, 15% se vor concentra pe soluții de coaching/mentoring, care se desfășura în mare măsură prin mediul virtual și înainte de pandemie”, explică Georgeta Bora. Conform ei, la o altă întrebare, rezultatele arată că 33% din respondenți găsesc programele de L&D în mediul virtual potrivite pentru middle management, 27% – pentru entry level, 24% – pentru senior management.