Ține pasul businessul online cu viteza internetului?
Industria e-commerce a bubuit în ultimii ani pe plan gobal, iar această creștere este legată, nu-i așa, de internet și de creșterea ratei de penetrare a acestui mediu. Mobile-ul este și el în ascensiune directă, iar pe plan local se pare că efervescența cea mai mare se regăsește în spectrul comerțului online, acolo unde se fac investiții masive.
Am discutat cu specialiști ai pieței de digital despre cum se traduc aceste trenduri în businessul online românesc și care sunt mișcările în vogă.
Tocmai.ro, olx.ro și okazii.ro fac valuri
Tot mai mulți consumatori români au acces la internet – în 2014, rata de penetrare a crescut cu 10% față de anul precedent, ajungând la 8, 8 milioane de oameni. Chiar și așa, suntem încă printre țările cu rata de penetrare cea mai scăzută, arată un studiu Gemius.
Chiar și așa industria e-commerce din România se pregătește de creștere, iar semnele se văd deja.
„Cea mai mare creștere și efervescență o găsim pe partea de comerț online, mai ales din perspectiva de investiții”, este de părere Mugur Pătrașcu, expert în comunicare online și Partner iLeo, agenție de marketing digital. „Comertul online crește permanent și trage după el o întreagă industrie de suport, de la partea de logistică (curierat și financiară) la partea de cheltuieli de promovare (performance și creație)”, subliniază Pătrașcu.
Specialistul aduce în discuție site-urile de anunțuri care au făcut valuri în ultimul an pe piață, tocmai.ro, olx.ro și okazii.ro. „Sunt zone de investiții susținute, dar nu pot comenta pe partea de return (n.r. return of investment)”, subliniază Pătrașcu, care adaugă că zona de comerț online este în continuare pe un trend pozitiv, ce duce către mărirea cotei de online din totalul de retail. În susținerea acestei ipoteze este și exemplul retailer-ului tradițional de offline Carrefour, care și-a făcut în cele din urmă intrarea în zona de online. Pătrașcu este de părere că lanțul Carrefour „are la momentul actual cel mai bine pus la punct magazin online, probabil cu cele mai mari investiții. Este de așteptat o creștere exponențială a acestor soluții de cumpărare, cu simplificarea modalităților de plată și extinderea pe mobil”.
Citește și ”Titanii care deţin puterea: au banii şi inovaţia, pledează pentru pace şi se războiesc”
Ilona Ciaușoiu, Certified Digital Marketing Consultant, la WSI Digital Marketing, crede și ea în amploarea e-commerce pe piața românească: „În următorii cinci ani, revigorarea economică va aduce o creștere substanțială în e-commerce. Creşterea veniturilor populației, combinată cu reducerea ratei șomajului vor influența direct apetitul de consum, dar și puterea de cumpărare a consumatorilor. Traficul pe internet va continua să creacă și el în următorii ani, determinând o creștere a accesibilității consumatorilor la platformele retail de e-commerce.”
Costurile de intrare în e-commerce sunt relativ mici, astfel că multe firme au intrat pe acest segment. Problema este că și concurența a trecut la alt nivel. Pentru a vinde și pentru a se plasa în fața concurenței, firmele se bat în promoții și discount-uri, iar asta generează profit scăzut sau chiar pierderi. În zona de Consumer Goods, precizează Ciaușoiu, există comercianți e-commerce care abia reușesc să realizeze o margine brută de 7,5% din cifra de afaceri.
Pătrașcu îi dă dreptate: afacerile care încearcă să deschidă nișe sau să promoveze produse noi, inovative sunt greu de susținut financiar doar din perspectiva veniturilor proprii, exclusiv online.
Antreprenorii online tind să o ducă bine în măsura în care au rezolvat legătura cu niște finanțări, care să le ofere posibilitatea de creștere sau în măsura în care au depășit niște puncte critice ale afacerii.
„Social commerce”, la mare căutare
Un model de business de e-commerce despre care specialiștii preconizează o creștere a popularității în următorii ani este cel de tip „social commerce”. Groupon, de exemplu, care vinde produse cu discount semnificativ, dar la schimb solicită participarea în grup și promovarea prin word of mouth (n.r. – promovarea prin oralitate) își economisesc astfel cheltuielile de advertising.
Ilona Ciaușoiu crede că, în curând, piața românească de e-commerce va deveni o felie importantă de m-commerce, comerț prin mobil. „Momentan putem vorbi despre browsing sau urmărirea comenzilor pe mobil, dar foarte curând vom experimenta în România m-commerce; creșterea ratei de penetrare a smartphone-urilor va conduce inevitabil și la multiplicarea numărului de comenzi efectuate pe terminalele mobile, iar asta va provoca mai multe aplicaţii iOS, Android și Windows Phone, și diversificarea sistemelor de «mobile payment»”.
Citește și ”Cum funcționează mintea unui cumpărator”
Mobilul a devenit indispensabil în viața de zi cu zi – unele studii relevă faptul că ne consultăm telefonul de peste 150 de ori pe zi, iar altele că intrăm în depresie sau că suferim angoase dacă nu îl avem la îndemână. Este istoric cea mai rapid adoptată tehnologie de către oameni, spune Pătrașcu, „și sperăm să devină și canalul de comunicare cu cea mai mare creștere, începând din acest an” , completează specialistul.
Așadar, mobile-ul nu va mai putea lipsi dintr-o campanie de comunicare integrată. Călătoria promisă de brand consumatorului va trece și pe acolo. Dar asta nu va fi suficient, spune Ciaușoiu.
„Concurența din mediul online va fi acerbă și se vor întâlni în e-commerce atât comercianții online, cât și comercianții tradiționali cu prezență online, care au o putere mult mai mare de negociere în fața producătorilor și furnizorilor. Bătălia va fi foarte grea și va fi câştigată numai de aceia care înțeleg că o strategie de marketing nu se rezumă doar la tehnicile folosite în marketingul digital. Este nevoie de o strategie bine gândită, care punctează diferențierea, care asigură avantajul concurențial pe terrmen lung. Aceste obiective vor fi posibil de realizat numai prin integrarea clasicului Marketing mixului de produs clasic cu mixul focusat pe consumator și cu noul marketing mix digital”, punctează Ciaușoiu.
Businessul de publishing, în scădere
În ceea ce privește businessul de publishing, acesta a continuat să scadă. „Și-a pierdut avantajele pe care le avea în fața asaltului și creșterii peste noapte a Facebook și Google”, spune Pătrașcu, care vorbește despre faptul că s-a degradat constant calitatea conținutului online în România, din cauza lipsei banilor. Nu se mai investesc bani în generarea unui conținut calitativ. Pătrașcu speră că, odată cu introducerea în piață a modalității de programatic buying, pentru achiziţia de spaţiu publicitar pe site-uri, lucrurile s-ar putea schimba.
Între timp, traficul pe internet este așteptat să crească în continuare în România, mai ales datorită celor două grupe de vârstă: 16-24 de ani și 25-34 de ani.
Depinde de antreprenori și companii cum vor reacționa la asta: ce mix de marketing vor folosi, cât curaj de investiție posedă și cât de la curent sunt cu noile trenduri.