Croazieră la fiorduri prin Norvegia
Atunci când plecăm în vacanţă, unul dintre gândurile cele mai importante ne poartă spre buget. Ei bine, când vine vorba despre ţările nordice, acesta nu va fi doar un gând, ci şi o crudă realitate. Însă toate celelalte aspecte legate de infrastructură, hoteluri, restaurante, hărţi şi informaţii şi chiar cele legate de siguranţa personală nu vor ridica nicio problemă. Probabil că acesta este motivul pentru care, în ciuda costurilor ridicate, în anul 2010 Norvegia a avut peste 4,7 milioane de turişti, în condiţiile în care populaţia sa numără puţin sub 5 milioane de locuitori.
Flam: în inima fiordului
Orăşelul Flam este aflat în inima Aurlandsfjorden, parte a celui mai mare fiord al Novergiei, Sognefjord, cu o lungime de aproximativ 200 de kilometri. Flam este un orăşel de munte, cu casele răsfirate pe mai multe văi, însă principala deosebire faţă de unul românesc este că Flam este vizitat anual de 500.000 de persoane. O parte vin cu vasele de croazieră care ancorează în micuţul port al oraşului şi o alta vin pe celebra cale ferată Flamsbana de la Myrdal, care este conectată cu linia Bergen – Oslo.
Prin localizarea sa, Flam îţi oferă atât posibilitatea plimbării cu barca rapidă sau cu feribotul pe Naeroyfjord, dar şi în interiorul continentului, cu trenul până la Myrdal. Puteţi face ambele excursii într-o singură zi şi veţi beneficia de două perspective complet diferite asupra Scandinaviei: rigiditatea şi austeritatea fiordurilor şi bogăţia în vegetaţie a munţilor.
Feribotul şi barca rapidă merg până la Gudvanger, însă nu destinaţia finală reprezintă punctul de atracţie, ci traseul prin Naeroyfjord, un fiord de 17 km lungime aflat pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Va dura aproximativ două ore şi veţi face şi, câteva opriri în satele din inima fiordului precum Aurland, Dirdal (un orăşel despre care se spune că oamenii ajung la vârste înaintate datorită calităţii apei) şi Undredal (care are cea mai mică biserică funcţională din Scandinavia). Deşi drumul pe apă de la Flam până la Gudvangen îl veţi face în aproximativ două ore, întoarcerea cu autobuzul va dura doar 15 minute, întrucât se circulă prin tunele care străbat munţii.
Flamsbana este altă experienţă de neratat, odată ajunşi în Flam. Această cale ferată leagă Flam de Myrdal şi apoi de restul ţării. Are însă o importanţă mai mult turistică întrucât priveliştile pe care le veţi admira de pe drum taie respiraţia. Traseul are 20 de kilometri şi se face în aproximativ 55 de minute, incluzând opririle la câteva staţii intermediare. Pe parcursul lui se urcă de la 2 metri deasupra nivelului mării, la 868 de metri în Myrdal. 80% din traseu are o înclinaţie de la 1 la 18 metri, adică fiecare metru mers cu trenul înseamnă o diferenţă de nivel de 18 metri.
Bergen: o parte din istoria oraşelor-port
Bergen este unul dintre cele mai bine conservate oraşe-port ale Norvegiei, cartierul său cel mai cunoscut, Bryggen, fiind parte a Patrimoniului Mondial UNESCO. Bryggen este zona cea mai veche a oraşului, casele sale de lemn datând din secolul al XII-lea. Cele 58 de clădiri existente astăzi reprezintă circa 25% din totalul clădirilor existente iniţial şi, deşi au fost decimate de un mare incendiu în anul 1702, au fost refăcute folosindu-se fundaţiile din secolul al XII-lea. Astăzi sunt populate cu magazine de suveniruri, cafenele şi restaurante. Pentru gurmanzi, o mare atracţie o reprezintă piaţa de peşte din Bergen, unde tarabele cu caviar, somon fumé şi tot felul de soiuri de peşte sunt cotropite de turişti. Când am fost eu, la delicatesele din ren se negocia de zor, iar grătarele deja sfârâiau cu peşte, homari, creveţi şi carne de balenă.
Stavanger: oraşul industrial atipic
Deşi este un oraş industrial şi capitala industriei petroliere din Norvegia, Stavanger nu este un orăşel trist şi gri, ci dimpotrivă. Străzile pietruite, presărate cu florării şi magazine cochete de haine şi decoraţiuni îl fac viu şi colorat. Stavanger îţi oferă atât posibilitatea de a face o plimbare de câteva ore pe Lysefjord, dar şi una dintre cele mai cunoscute drumeţii din întreaga Norvegie – Pulpit Rock. La fel de atipic pentru un oraş industrial este şi cartierul său vechi, cu casele din lemn, vopsite în întregime în alb. Florile colorate de la ferestre dau viaţă locului şi îi atrag ca un magnet pe turiştii amatori de fotografii.
Tot în Stavanger veţi găsi şi unul dintre cele mai interesante muzee din Norvegia, Muzeul Petrolului, în care lejer veţi putea petrece câteva ore. Corpul principal al clădirii o să vă iniţieze într-o călătorie în tainele extracţiei petrolifere, a istoriei maritime a Norvegiei, totul fiind exemplificat şi expus cât mai simplu şi atractiv. Partea mea preferată a fost proba costumului de protecţie şi testul exerciţiului de evacuare.
Norvegia este o ţară foarte scumpă şi după zece zile petrecute aici am ajuns la concluzia că o croazieră este cea mai ieftină variantă de călătorie. Am făcut şi un top personal al preţurilor din ţările scandinave: Norvegia e pe primul loc, Islanda pe 2, Danemarca pe 3, Suedia pe 4 şi Finlanda e cea mai ieftină (ieftin însemnând cu preţuri de două-trei ori mai mari ca în România).
Răzvan Pascu are 27 de ani, a vizitat peste 40 de ţări de pe 4 continente, este blogger şi consultant de Marketing & PR în turism şi hospitality. www.RazvanPascu.ro este cel mai citit blog despre călătorii din România şi declarat „Blogul de Turism al Anului“ (gala Travel Advisor).
Articol preluat din Revista Cariere de septembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici.