Cronică de teatru: Neguţătoarea din Veneţia
Neguţătoarea din Veneţia este un spectacol de commedia dell’arte realizat din două surse distincte: povestea lui Gianetto, de Ser Giovanni Fiorentino, şi piesa Neguţătorul din Veneţia, de William Shakespeare. Pecorono este o colecţie de 50 de povestiri semnate de scriitorul italian, un precursor al prozei scurte, nu-i aşa, şi care a fost scrisă în secolul al XIV-lea, mai exact în 1378.
Este o lucrare asemănătoare cu Decameronul lui Boccaccio şi care a circulat în manuscris până în secolul al XVI-lea, fiind tipărită la Milano în 1558. De aici a preluat-o William Painter, în Palace of Pleasure. Shakespeare, deşi a respectat îndeaproape sursa italiană, a vrut ca Portia să fie un personaj mai puţin vulgar şi a introdus în piesă povestea fiicei lui Shylock, neguţătorul, personajul principal. Însă contribuţia lui majoră este însă tocmai reinterpretarea acestuia.
Citește și: ”Construcțiile ne modifică viața”
Regizorul şi scenaristul spectacolului despre care vă vorbesc şi care se joacă la Teatrul Masca sunt doi italieni: Michele Modesto Casarin şi Stefano Perocco di Meduna. Cei doi au combinat sursele literare şi-au realizat o excepţională montare, exponenţială pentru un gen care a cucerit Evul Mediu european şi care astăzi este o raritate în oferta teatrelor, şi anume commedia dell’arte. Bineînţeles, măştile nu lipsesc.
Cum îi tratăm pe cei diferiţi?
Sorin Dinculescu îl interpretează cu o autenticitate înmărmuritoare pe evreul Shylock, cel care ajunge în faţa unui tribunal din Republica Veneţia. Iar aici intervin nuanţele fiindcă toate personajele sunt reprezentative pentru un moment istoric ce include persecuţii anterioare al căror rezultat este o mentalitate caracterizată de nepăsarea faţă de cel de lângă tine, de specifictăţile lui culturale. Astfel, cu toţii vor să-şi vadă interesul, de moment sau pe termen lung.
Cu delicate şi inocente excepţii pe care vă las să le descoperiţi în calitate de spectatori. De asemenea, raporturile dintre bărbaţi şi femei sunt foarte subtil prezentate, în tonuri care demonstrează că nu există un început databil al dificultăţilor de relaţionare socială ori personală între ei. Însă totul cu un umor debordant, ca să ştiţi totuşi că veţi pleca râzând de la teatru. Şi cum este un spectacol ale cărui bilete se vând foarte repede, vă propun să vi le rezervaţi pe cele din seara de duminică, 23 noiembrie.