EXCLUSIV. Ciocolatierul francez care ţine bunul gust în propriile mâini
"Am lansat recent o gamă de bomboane de ciocolată cu 10 sortimente care au arome ceva mai deosebite. Printre acestea se numără cele cu piper, lime, grepfruit roz sau ghimbir”, ne-a declarat ciocolatierul.
Chiar dacă aceste delicatese sunt pentru pofticioşi, asta nu înseamnă că cei care au probleme de sănătate nu se pot bucura de ele. Aşa că maestrul în artele dulci a lansat şi bomboane pentru diabetici. “Sunt dulciuri fără zahăr. Dar au puţin ganache cu whiskey”, ne spune Alain Fourneret, dorind să păstreze detaliile importante legate de compoziţie.
Opt dintre cele zece sortimente sunt deja pe piaţa, iar săptămâna viitoare vor fi lansate ultimele două, cele cu ghimbir şi cu piper, dar şi cele pentru diabetici.
Când vine vorba de propriile produse spune că sunt lucrate foarte bine, iar românii apreciază foarte mult macarons-urile, cele de la Madame Lucie fiind pe primul loc în preferinţele gurmanzilor locali.
În general, românii care se dau în vânt după dulciurile franţuzeşti sunt tinerii cu vârste între 25 şi 40 de ani, cu venituri medii și peste mediu. Alain spune că cei cărora se adresează ştiu să facă diferenţa între un produs bun şi unul cu o calitate mai redusă.
Preferatele românilor
Macarons-urile cu trufe şi cele cu zmeură sunt delicatesele pe care clienţii le aleg cel mai des, dar şi combinaţia de trandafir, lychees şi zmeură. La fel de dorite sunt şi cele clasice, cele cu mango sau caramel cu unt sărat.
Deşi încă un sortiment care să reprezinte România încă nu există, el este în planul ciocolatierului. Vrea să facă din produs unul pe care turiştii să-l cumpere şi să-l identifice cu ţara noastră.
“Mă gândesc să fac un macarons cu bomboane, iar acesta să fie specific României şi Bucureştiului. Aşa cum atunci când pleci la Paris te întorci cu un mic Turn Eiffel, cei care pleacă din Bucureşti pleacă fără nimic. Aşa că voi face o prăjitură special pentru ei”, a spus Fourneret.
Inspiraţie în combinaţii
Dacă este norocos, un astfel de experiment îi iese din prima, dar poate dura foarte mult până să găsească un echilibru în doze. Recunoaşte că a fost nevoie de două-trei luni pentru a scoate un produs de care să fie cu adevărat mulţumit, dar la fel de bine ne spune că sunt combinaţii care nu se împacă deloc şi atunci se recunoaşte înfrânt.
Cea mai dificilă combinaţie pentru ciocolatierul nostru a fost cea cu ardei iute. Şi asta pentru că, fiind un maestru al gusturilor fine, nu se mulţumeşte cu jumătăţi de măsură. Există multe dulciuri pe piaţa din România care au în compoziţie ardeiul iute, dar în toate aroma picantă este foarte stridentă. Ei bine, nu şi în bomboanele lui Alain.
Compania pe care o are de două săptămâni a fost aleasă pentru că macarons-urile au cele mai multe produse naturale de pe piaţă. “Avem concurenţă pe piaţă, dar dacă ne luăm după gust, suntem unici”, spune Fourneret.
Produsele din componenţa macarons-urilor nu se găsesc prea multe în România. Spre exemplu, trufele sunt şi din România, din zona Braşovului dar şi din Franţa. “România încă nu are o tradiţie culinară în consumul trufelor”, afirmă ciocolatierul.
Cacao este cumpărat şi el de la noi, dar este adus, de fapt, din Belgia. Untul este adus din Franţa, iar smântâna este 100% românească.
În ultimii şase ani, ţara noastră a fost casa lui, apoi, înainte de asta şi-a petrecut trei ani în Noua Zeelandă. Spune despre români că sunt nişte oameni foarte primitori şi calzi în comparaţie cu neo-zeelandezii de a căror răceală s-a lovit de foarte multe ori.
Dar dacă vorbim de consumul de astfel de prăjituri, ai noştri încă nu au o tradiţie. Sunt la început faţă de francezi care deja se delectează de ceva vreme cu aceste delicatese. Alain spune că sunt zile în care vinde şi 200 de macarons, dar acest număr poate fi depăşit mai ales când vin sărbătorile.
Inovaţia se fură
Nu vrea să ne dea prea multe detalii pentru anul 2015 pentru că, în materie de inovaţie se fură destul de mult în bucătărie. “La un moment dat am spus că urmează să lansăm un produs pe piaţă, iar apoi, două-trei săptămâni mai târziu am văzut produsul nostru într-un alt magazin. Se laudau că sunt primii din România cu aşa ceva”, ne povesteşte Fourneret.
Şi în timp ce noi discutam cu Alain, cineva tocmai comanda macarons cu bere şi aveau nevoie de o confirmare că se poate realiza aşa ceva. Din punctul său de vedere, nici o combinaţie nu este prea ciudată.
“În Franţa, am făcut un fel de acadea din fois gras cu cacao. Aici nu cred că ar fi prea apreciată, în schimb, în Franţa este primit aşa ceva. Românii sunt ceva mai clasici la acest capitol”, spune ciocolatierul.
Nici bine nu a terminat această afirmaţie că a şi fost “pârât”. Lui Alain nu îi place scorţişoara. Este o aromă puternică şi în Franţa se consumă în cantităţi foarte mici. “Eu bag scorţişoară în sosul pentru spaghetti, sosul bolognese. Dacă m-ar vedea italienii m-ar distruge”, spune amuzat bucătarul.
Şi până să ajungă vreun italian rasvrătit la el, Alain Fourneret ne-a mai făcut o ultimă recomandare: “Macarons, servite cu vinuri dulci! În România aveţi Tămâioasă, este foarte bună cu aşa ceva!”.