Bineînțeles că am încredere!
În dezvoltarea relațiilor profesionale – networking, business, echipă, la nivelul valorilor regăsim adesea încrederea și rolul esențial pe care aceasta îl joacă. Da, fără urmă de tăgadă, încrederea are un impact extrem de puternic, fiind centrul construirii unui mediu de lucru în care oamenii sunt motivați și implicați. Însă munca la distanță a scos la iveală o realitate recurentă: în multe organizații controlul este mai important decât productivitatea sau eficiența! Mulți angajatori se luptă cu acceptarea sentimentului de pierdere a controlului. Așa că se naște o provocare: ce ați putea face diferit pentru a construi și menține relații de calitate?
M-am întors la experiența mea din organizație pentru exemple în facilitări. Și absolut toate situațiile au un numitor comun: curiozitatea față de cel din fața mea. Dale Carnegie spunea un mare adevăr: oamenii sunt de 100 de ori mai interesați de prezența lor și problemele lor, decât de prezența și problemele tale! Când ești curios, atent la cel din fața ta, acea persoană simte că nu este vorba despre tine, ci despre ea! Și perseverând în acestă atitudine de curiozitate vădită, vei observa că ceilalți încep să te placă și să aibă încredere în tine când îi asculți! Persoanele care exersează curiozitatea sunt cele care pot dezvolta bune relații de networking!
Apoi, în timp apare o intimitate în relațiile de business! În coaching, un raport de calitate între două persoane nu se poate stabili decât construind încredere și intimitate în relație. (Pentru aceia dintre voi care ați experimentat coaching-ul, ați observat curiozitatea coach-ului față de ceea ce vă interesează, față de ceea ce e important pentru voi sau ceea ce doriți să obțineți în viață, nu?). La fel ca în coaching, intimitatea în relațiile de business se bazează pe conectare și relaționare, mai exact pe a împărtăși suișurile și coborâșurile, a vorbi despre ambiție, aspirații, frici, speranțe, dorințe, zile bune și proaste. Așa se naște siguranța emoțională pe care cealaltă persoană o simte în relație cu tine. Întotdeauna, pentru orice ți se împărtășește, tratezi cealaltă persoană cu respect și decență. Și nu în ultimul rând înseamnă deschiderea în a oferi și a primi feedback și feedforward.
Cel mai adesea deschiderea, transparența necesare creării unei relații bazate pe încredere se pot dovedi foarte dificile! Transparența nu ne sperie pentru că am face ceva greșit! Ci pentru că ne dorim să fim acceptați, ne e teamă de judecată, criticism, de repercusiuni. Creierul ne comandă protecție: cu cât ceilalți știu mai puțin, cu atât mai bine. Curajul ar însemna ca în loc de crearea unei atmosfere defensive și de neîncredere, să dezvoltăm noi comportamente care generează încredere, coeziune, conectare și asumare! Curajul înseamnă a te opri din ceea ce faci și să te gândești la beneficiile imense pe care deschiderea și încrederea le aduc!
Citește articolul integral pe Revista Psychologies
foto: www.shutterstock.com