Când înțelegi creierul, ajungi la toți oamenii
Raluca Kisescu a fost la Brand Minds și a luat notițe. Să luăm și noi notă!
Dr. Helen Fisher este un antropolog american, cercetător în domeniul comportamentului uman și autor de cărți de self-help. Membru al Centrului de Studii Evolutive Umane din cadrul Departamentului de Antropologie de la Universitatea Rutgers, Helen a fost și asociat pentru cercetare la Muzeul American de Istorie Naturală din New York City. Este un expert principal în biologia iubirii și a atracției, fiind acum cel mai citat specialist din domeniul de cercetare a iubirii.
Vorbind despre neuroștiință în marketing, publicitate și vânzări, Dr. Helen Fisher consideră că personalitatea are un rol semnificativ în ce alegem și cum cumpărăm. Helen susține că personalitatea se bazează pe două forțe esențiale: cultură și temperament. Cultura reprezintă felul în care este condiționat comportamentul nostru prin educație. Temperamentul este biologic și depinde de cantitatea de neurotransmițători pe care am primit-o prenatal. Dr. Helen Fisher constată că există un set de trăsături de temperament asociate cu patru sisteme ale creierului.
Cele patru tipuri de temperamente sunt: Explorator, Constructor, Director și Negociator. Fiecare tip de temperament este generat de un neurotransmițător sau hormon specific.
EXPLORATORII sunt conduși de dopamină, neurotransmițătorul plăcerii. Este cel care dă senzația de exaltare, realizare și răsplată. Exploratorii caută emoția, aventura, călătoriile, acțiunea. Sunt independenți, spontani, impulsivi, energici și pasionați, cu mintea deschisă, cerebrali, generatori de idei. Nu sunt introspectivi, pentru că sunt orientați mai mult spre exterior.
Exploratorii reacționează la materiale prezentate într-un mod captivant, vor să vadă ideea principală de la început (nu le plac comunicările lungi și plictisitoare); se lasă duși de val, sunt dispuși să-și asume riscuri, le place teoria. Cuvintele potrivite pentru Exploratori sunt energie, creativitate, distracție, călătorii, pasiune, etc. Nu le plac detaliile și detestă cuvintul trebuie.
Personalități: Richard Branson, Lang Lang, Peter Thiel, Gloria Steiman
CONSTRUCTORII sunt conduși de serotonină, care dă senzația de relaxare, apartenență și confort. Sunt prudenți, sociabili, respectă regulile, sunt respectuoși. Sunt meticuloși, ordonați, metodici, au o inteligență logică, sunt buni la cifre, se concentrează pe fapte, sunt pragmatici și pot fi religioși. Sunt oamenii obiceiurilor și practică auto-controlul.
Constructorii reacționează la materiale prezentate cu diagrame, tabele, realizate meticulos, după o ordine prestabilită. Nu le place intuiția, dramatismul, senzaționalul, exagerările, entuziasmul. Nu sunt interesați de ideea principală, ei se concentrează pe modul ordonat de prezentare. Constructorii reacționează la formulări precum: așa e bine, așa e moral, așa e etic, așa trebuie.
Personalități: Hu Jintao, Mike Pence, Regina Elisabeta.
DIRECTORII sunt conduși de testosteron. Sunt cinstiți, încrezători, asertivi și analitici. Au înclinație către matematică, muzică, informatică și orice sisteme bazate pe reguli. Au vedere în spațiu, iar asta îi face buni la sport și la arhitectură. Sunt concentrați pe detalii. Sunt analitici, logici, competitivi, le plac ierarhiile, sunt direcți și îndrăzneți. Le plac provocările, dezbaterile, analiza. Directorii devin experți în anumite domenii, dar nu prea mai au alte interese. Nu prea sunt empatici, nici sensibili, nu prea se pricep la cuvinte, nu înțeleg foarte bine emoțiile celorlalți și nu te privesc în ochi. Sunt predispuși la a fi copleșiți de emoții, la izbucniri, în special de furie.
În comunicare, directorii vor să fii scurt și la obiect. Nu le place ambiguitatea, nu vor ornamente și înflorituri, vor să vadă scopul final. Nici lor nu le place senzaționalul și nici dramatismele. Le place dominația, puterea. Reacționează la cuvinte precum: ambiție, provocare, viziune, strategie.
Personalități: Steve Jobs, Margarate Thatcher, Hillary Clinton. Întrebată ce a atras-o la Bill Clinton, Hillary a răspuns: „Nu îi era frică de mine”.
NEGOCIATORII sunt cei care au primit prenatal o doză generoasă de estrogen. Estrogenul este înrudit cu oxitocina, care inspiră calm și protecție. Negociatorii sunt încrezători, generoși, sociali, cu minte deschisă și imaginație bogată. Sunt grijulii și empatici. Sunt foarte buni comunicatori. Au viziune de perspectivă, gândesc contextual, pe termen lung, holistic. Cele două emisfere ale creierului sunt bine conectate. Au imaginație, nu sunt deranjați de ambiguitate, ba chiar le place. Sunt intuitivi, introspectivi, expresivi, concentrați pe armonie, creativi social, dar neiertători.
Pentru a comunica cu un Negociator privește-l în ochi, apleacă-te în față, îndreaptă-ți umerii către el, fii autentic, fii interesat de el și viața lui personală, fii deschis și vorbește despre viața ta personală, prezintă-i viziunea pe termen lung, fii creativ și fă o demonstrație de imaginație. Pentru a comunica cu Negociatorul, dă dovadă de pasiune și lasă-ți emoțiile la vedere.
Personalități: Oprah, Obama, Bill Clinton, Darwin
Concluzia: când înțelegi creierul, ajungi la toți oamenii.
Testul de personalitate conceput de Helen Fisher poate fi accesat aici.
Acesta este cel de-al doilea dintr-o serie de șase articole în care vă vom prezenta cele mai importante învățăminte culese de Raluca Kisescu de la cei șase vorbitori principali prezenți la Brand Minds: Robin Sharma, Helen Fisher, Sophia – robotul umanoid, Seth Godin, Daniel Goleman, Shed Simove.
Raluca Kisescu este Creative Marketing Strategist & Trainer la Raluca Kișescu & Son. După șaisprezece ani în cadrul companiei Avon, dintre care zece ca director de marketing, a devenit consultant independent și trainer asociat Qualians/TMI prin intermediul propriei companii, pe care vrea să o lase moștenire fiului său.
Raluca este un unicorn – în sensul în care se încăpățânează, contrar unui principiu sănătos de business, nu doar să alerge semi-maratoane, ci și să facă activități multiple: marketing, scris si voluntariat. Elementul comun al activității sale diverse este creativitatea, pe care o definește ca pe un mod de viață, de la ținute, la ideile de business.
A fost implicată în multiple campanii de marketing, PR și CSR și este câștigătoarea trofeelor Marketer of the Year decernat de revista Business Woman și IAA (International Advertising Association) Excellence Award for Social Responsibility.
Colaborează de peste șapte ani cu revista Tango și este autoarea cărții „6 din 40 de șanse la iubire”. Este membră al doilea an consecutiv în Advisory Board-ul asociației Business Women Forum Romania. A scris pentru Revista CARIERE articolul de Kids Management „Vreau să fiu managerul copilului meu”.
Surse:
Raluca Kisescu
What’s your personality temperament?
Dr. Helen Fisher: Your personality style at work