Cantus Mundi, glasurile îngerești care-au vestit Nașterea Domnului
Atmosfera de poveste a Crăciunului, recreată pe scena Ateneului Român prin sunetul divin al Corului Madrigal, a fost întregită anul acesta prin prezența a 1.500 de mici coriști din Programul Național Cantus Mundi. Astfel, la finalul fiecărui spectacol dedicat Crăciunului, sala Ateneului Român s-a transformat într-o imensă scenă de pe care glasurile îngerești ale copiilor din Cantus Mundi și ale membrilor Madrigal s-au contopit într-un regal de colinde ce au încântat publicul spectator și au creat emoție.
România unită prin muzică
Programul Național Cantus Mundi este cel mai mare program de integrare socială prin muzică din România. Inițiat de reputatul dirijor Ion Marin și derulat prin implicarea voluntară a membrilor Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin, de la înființare, 2011, și până acum, Programul Național Cantus Mundi a adunat sub umbrela sa aproape 1.500 de coruri școlare din aproape 600 de unități de învățământ, asta însemnând peste 46.000 de copii și peste 2.500 de dirijori, care participă la promovarea cântului coral pe întreg cuprinsul țării.
”Cred că suntem cel mai activ proiect cultural și social din țară și această etichetă generează de la sine proiecte care se întind nu doar pe 2020, ci pe următorii patru sau cinci ani. Oricum, targetul nostru declarat este de 250.000 de copii în rețeaua Cantus Mundi, așa că anul viitor va fi cu siguranță unul foarte activ”, a precizat Emil Pantelimon, managerul Corului Madrigal, membru în echipa Cantus Mundi, alături de Ion Marin, președintele fondator, Anna Ungureanu, director artistic, și Leila Popovici, director program.
Sloganul Cantus Mundi este: Schimbăm România prin muzică! Și, conform managerului Emil Pantelimon, există o forță a puterii exemplului pe care o oferă acești copii când se reîntorc în comunitățile lor: ”Ei vin acasă după ce au cântat pe aceeași scenă cu Madrigalul la Ateneu sau cu Felicia Filip, Smiley, Loredana sau alți artiști cunoscuți, după ce au fost dirijați de Ion Marin sau după ce l-au cunoscut pe Maxim Vengherov. Forța lor devine uriașă atunci când realizează că pot transforma în realitate ceea ce visează, că atunci când cântă împreună, indiferent cine sunt sau de unde vin, se transformă în purtători de mesaj – puternici, creativi și inspiraționali”.
Printre cele mai mari realizări ale micilor coriști bifate în 2019, managerul Madrigal a enumerat: aproape 2.000 de copii și tineri din Cantus Mundi au cântat timp de patru săptămâni în cel mai extins și important program asociat Festivalului Internațional „George Enescu” – „Orașul cântă”, 1.000 de copii au participat cu entuziasm la Școala de vară Cantus Mundi București și alții 1.500 au cântat la Cantus Mundi București Fest, peste 1.500 de copii și adolescenți au participat la Cantus Mundi Camps – programul de tabere.
Managerului corului spune că este foarte mândru de copiii și tinerii de la Cantus Mundi: ”Gândiți-vă ce sentiment trebuie să fi avut copiii sosiți dintr-o comună din județul Tulcea, din Câmpulung Muscel, Codlea sau dintr-un sat din județul Vaslui când, alături de alte sute de colegi, pe scena mare a Cantus Mundi Fest 2019, în fața a mii de oameni, au deschis seria celor trei zile de concerte, alături de Madrigal, cel mai important și iubit cor din România, aflat sub conducerea Annei Ungureanu, dirijorul principal al corului. Cu toată emoția, care era copleșitoare, copiii aceștia s-au prezentat și comportat ca adevărați profesioniști, pentru că asta învață la Cantus Mundi”.
Cât de interesate mai sunt noile generații de muzică, în general, și de muzica corală, în special? Își mai doresc tinerii cariere în muzică?
Publicul – și aici îi includ și pe tineri – este cel mai important factor în această ecuație culturală reprezentată de un spectacol al Madrigalului sau unul al corurilor de copii din Programul Național Cantus Mundi. Publicul trebuie, de la intrarea în sala de spectacol și până la ieșire, să simtă că a ieșit din lumea reală. Tu îi creezi prin muzică și prin scenografia spectacolelor o lume alternativă, o poveste cu care ajunge să se identifice, lucru pe care îl întâlnește greu în viața cotidiană. Îl inviți la un concert pentru a-l lăsa să viseze cu ochii deschiși, să îi stârnești imaginația și să trăiască pe pielea lui această experiență care devine reală pentru el.
Gândiți-vă că în aprilie, anul acesta, peste 10.000 de spectatori au fost implicați în evenimentul de Paște al Corului Madrigal. Au fost nu mai puțin de 28 de ore de evenimente culturale, care au dat un sens nou pregătirii unui concert tradițional. În felul acesta deschizi noi orizonturi publicului, îi dezvolți un „gust” și, de ce nu, îi creezi niște așteptări.
Cât despre cariere în muzică – avem exemple la îndemână. Anul trecut, la 100 de ani de la Unire, am filmat o nouă versiune a Imnului Național în interpretarea Madrigal și a 100 de copii din corurile Cantus Mundi, într-o scenografie impresionantă realizată la fântânile din Piața Unirii, alcătuită din iluminarea programată pe muzică a jocului acvatic. Solistă a fost o fetiță de opt ani, membră a unui cor din programul Cantus Mundi. În primăvara aceasta am filmat „Florilegiu bizantin” în fabuloasele ruine de la Mănăstirea Chiajna, în aceeași formulă, solistă fiind o altă coristă Cantus Mundi, în vârstă de 10 ani. Amândouă au cântat dumnezeiește, ambele producții fiind transmise pe foarte multe canale media. Deci da, cred că, atât ele, cât și mulți alți colegi de-ai lor, văd în muzică o opțiune pentru viitor. Cred foarte mult în puterea exemplului și în momente, persoane sau parcursuri inspiraționale.
Dar în calitate de spectatori? Mai vin tinerii și copiii la spectacolele dvs?
Sigur că da, vin. Vin părinții cu copiii lor, vin colegi ai copiilor și tinerilor din corurile de pe scenă și așa mai departe.
E foarte important să știi să promovezi și să împărtășești ceea ce faci. Avem o echipă puternică, care poate mobiliza publicul tânăr din toată țara. De exemplu, pentru „Ora Pământului”, care anul acesta a reușit să implice peste 25.000 de membrii ai comunității Cantus Mundi, care au cântat simultan timp de o oră, pe 31 martie, pentru sănătatea planetei. La fel și la Cantus Mundi București Fest, unde copiii din corurile Cantus Mundi cântă alături de idolii lor pe scenă, în fața a mii de spectatori. Printre acești spectatori, mai mult de jumătate sunt copii și tineri care vin să îi vadă pe Smiley, Andra, The Motans sau Irina Rimes, dar și Madrigalul cântând copiilor.
Cât de importantă este muzica în educarea și formarea unui copil. Cu ce îl poate ajuta în viață?
La Cantus Mundi, în termeni reali, vorbim despre câteva generații care vor avea integrată în formarea lor educația corală. Acest segment de educație garantează dezvoltarea unor aptitudini sociale și emoționale foarte importante și nenegociabile pentru cântatul la cor: lucrul în echipă, exercițiul autocontrolului, respirația corectă, sensibilitatea, echilibrul interior, respectul față de cei din jur, responsabilitatea față de munca depusă, accesul și consumul cultural, exercițiul dicției și reducerea riscurilor apariției dislexiei, evitarea tracului vorbitului în public, exercițiul limbilor străine, cooperarea în fața unui coordonator, etc. Pe termen lung, cred că vorbim despre o schimbare majoră în viețile copiilor și tinerilor și, prin extensie, o schimbare pentru societatea viitoare.
De asemenea, Cantus Mundi reprezintă o comunitate, unde copiii nu numai că se dezvoltă armonios, dar și comunică și cresc împreună, depășind, prin muzică și implicarea într-un scop comun, orice inechitate socială sau economică. Cantus Mundi promovează multiculturalismul și antidiscriminarea – anul acesta s-a înființat al treilea cor de copii refugiați și nu numai, care participă alături de ceilalți la evenimentele Programului, corurile copiilor cu cecitate sau cu deficiențe de auz au participat la toate evenimentele importante alături de Madrigal etc.
Cantus Mundi depășește barierele legate de etnie, condiție socială și capacități fizice sau psihice, construind astfel nuclee culturale complexe, atât de necesare pentru revitalizarea societății noastre.