Ce înveţi din călătorii?
Anii au trecut şi iată că omul care munceşte are o altă percepţie despre ideea de vacanţă. Angajaţilor li s-a permis efectuarea concediului oricând vor şi au nevoie, în limita numărului legal de zile. Şi numele părea predestinat: concediu de odihnă. Pentru că senzaţia era, cel puţin în anii 2000, că ai nevoie de concediu ca să te relaxezi.
Acum, apropiindu-ne de 2020, oamenii şi-au dat seama că acea „odihnă” nu mai înseamnă doar somn până târziu, mers la plajă, mâncat, întors la plajă, seara la cină sau la vreo petrecere şi apoi iarăși somn. Nu. Oamenii călătoresc acum ca nomazii de altădată: pentru explorare, pentru descoperire de sine şi de alţii, pentru senzaţii, pentru depăşirea limitelor, pentru a lăsa deoparte grijile şi îndatoririle de serviciu, dar fără a le „dez-conştientiza”, pentru a se bucura de natura şi de creaţiile omului, pentru a se mira, minuna, întreba, afla, conecta cu sine şi cu ceilalţi.
DESPRINDEREA DE COTIDIAN
Rãzvan Pascu, consultant în marketing turistic şi antreprenor, spune că nevoia de timp liber sau deconectare nu ar trebui să fie un indiciu de bunăstare. Este ceva absolut normal. „Nu este obligatoriu să stăm în cel mai scump hotel sau să căutăm cea mai scumpă destinaţie. Putem alege o vacanță la țară sau un weekend la o pensiune, important este să ne deconectăm din când în când, să mergem în acel loc care ne aduce liniște. Important este să ieși puțin din mediul tău, să închizi laptopul, să folosești mai puțin telefonul, să citești și să explorezi după bunul plac. Și cumva tind să cred că și randamentul crește atunci când muncim mai puțin stresați sau presați de șefi / deadline-uri”, explică acesta.
Răzvan Pascu a observat o dorință din ce în ce mai mare de deconectare la tot mai multă lume, inclusiv la cei care îl însoțesc în călătoriile organizate prin toată lumea. „Acum nu mai există o tipologie de oameni care merge în excursii exotice și îndepărtate, nu există un tipar de persoane cu un anumit tip de job-uri. Cei mai mulți vor să se deconecteze două săptămâni, să descopere destinații noi, să nu aibă bătăi de cap și griji de organizare la destinație, să cunoască oameni noi și să interacționeze cu aceștia”, spune Răzvan Pascu.
NE REDESCOPERIM NOMADUL DIN NOI
Călătoriile nu au încetat să facă parte din noi, dar mulți abia acum redescoperă sau recunosc față de ei acest lucru și îl tratează ca atare. Drept urmare, cum se resfrânge această reconectare cu nomadul din noi pe plan personal? Totodată, ce impact va avea asupra pieței muncii și culturii organizaționale?
Răzvan Pascu susţine că devine mai creativ și are un simț al observației mai acut atunci când se detașează de munca de zi cu zi. Din fiecare vacanță vine cu idei noi de business sau lucruri pe care să le implementeze la job. Tocmai de aceea, angajatorii nu vor mai avea cum să ignore aceste aspecte pozitive ale deconectării.
„Companiile se vor adapta la nevoile angajaților lor. Le vor oferi program de muncă flexibil, inclusiv posibilitatea de a lucra de acasă. În materie de beneficii, este posibil să avem noi pachete, cum ar fi reduceri la vacanțe, bilete de avion sau acces la centre de relaxare. Există deja companii care le oferă angajaților, mai ales celor din vânzări, excursii în destinații exotice din toată lumea. La nivel de țară, estimez că sunt peste 5.000 de persoane care pleacă anual în excursii exotice prin toată lumea, plătite de companie, cei mai mulți lucrând în Sales, Marketing sau având funcții de Middle și Top Management. Chiar și firmele mai mici încep să ofere astfel de beneficii pentru angajați”, menționează Răzvan Pascu.
CĂLĂTORIILE REPREZINTĂ O PRIORITATE PENTRU ROMÂNI
Conform unui studiu realizat de portalul momondo, călătoriile au devenit o prioritate în 2018, comparativ cu anul trecut, pentru tot mai mulți români . Mai exact, 34% dintre intervievaţi au declarat că preferă să investească în călătorii mai degrabă decât în alimente și băuturi (15%), respectiv în electronice (15%). În 2017, doar 27% vedeau vacanţele ca o prioritate absolută, explică Mircea Giurcă, reprezentantul momondo în România.
„De asemenea, am observat o perspectivă interesantă la persoanele care călătoresc pentru perioade mai lungi de timp atunci când vine vorba de motivația lor. Potrivit unui alt studiu realizat de noi anul acesta în luna februarie, curioși fiind de interesul și experiența românilor în călătorii cu o durată de peste o lună de zile, 30% dintre respondenți au declarat că principalul motiv pentru care au plecat într-o călătorie mai lungă a fost ieșirea din rutină. Dar nu toți au căutat să evadeze – 27% au călătorit pentru a-și extinde orizonturile de cunoaștere și 22% pentru a descoperi noi culturi”, explică acesta.
Toate cercetările de piaţă au condus către o concluzie importantă, spune Mircea Giurcă, anume că oamenii se simt mai fericiți și pozitivi în timpul vacanţei, sunt mai puțin stresați și, în consecinţă, aceste lucruri contribuie la menţinerea sanătăţii. „Cei mai mulţi cred în faptul că aceste călătorii i-au ajutat să dezvolte o viziune pozitivă asupra persoanelor din țările pe care le-au vizitat, asupra altor culturi în general și asupra diferențelor și diversității din lume. Acest aspect s-a dovedit a fi unul puternic pentru toți acești călători, indiferent de vârstă, sex, venit sau educație. În același timp, o altă concluzie a studiului privind valoarea pe care călătoriile o aduc oamenilor este aceea că ar putea exista mai puține prejudecăți, mai puțină intoleranță și mai multă pace în lume dacă am călători mai mult”, adaugă reprezentantul momondo.
TENDINŢE ÎN CĂLĂTORII
Stefano Iervolino, CEO & founder al agenției de turism online FLY GO, spune că din ce în ce mai mulţi români merg în vacanţe în grupuri, cu familia sau prietenii și preferă călătorii pe perioade mai scurte, de tip city-break, dar mai dese: „Este o modalitate de relaxare pe care au descoperit-o în ultimii ani, mai ales, care îi ajută să se deconecteze, să iasă din cotidian și să își reîncarce bateriile”.
Vara este perioada în care, statistic vorbind, cei care folosesc serviciile companiei pleacă în două vacanțe: una de 7-10 zile, de obicei, în destinații de vară, la plajă, și a doua – un city-break de 3-4 zile, pentru care aleg destinații relativ noi, pe care acum le descoperă, precum Sicilia, Sardinia, Corsica, Malta etc.
Din informaţiile Fly Go, românii aleg destinațiile, în primul rând, în funcție de scopul călătoriei: aventură, relaxare și vizitarea obiectivelor turistice. Astfel, pe timpul verii, relaxarea este principalul obiectiv în cazul majorității.
Bugetul este un aspect important în alegerea vacanțelor, acesta crescând în ultimii 5 ani cu circa 30%. În prezent, bugetul alocat de români pentru un sejur de vară, de familie, este cuprins între 900 și 1.200 de euro. În același timp, costul mediu al unui city break este de 200 euro de persoană, explică Stefano Iervolino.
În final, vă lăsăm cu un citat dintr-un poem destinat calătorilor de toate felurile:
„Când călătorești, te găsești
Singur în alt fel
Acum ești mai atent la Sine
Pentru că-l iei cu tine
Te privești mai îndeaproape
Când ești departe; iar ceea ce-ți iese în cale
Atinge acea parte a inimii tale
Care acasă e locuită de taine.”
John O’Donohue