Iubiți schimbarea! Noile provocări ale procesului de recrutare
Sănătos este să înţelegem că trăim într-un cadru diferit şi că trebuie să fim flexibili, să ne adaptăm noilor condiţii şi să vedem cum am putea proceda pentru a transformă schimbarea într-un lucru benefic pentru noi!
“Teorema” aceasta se poate aplica foarte uşor şi în cadrul pieţei muncii pentru că, deşi încă există un număr suficient de mare de candidaţi care nu vor să accepte noul context, realitatea este că totul s-a schimbat! Cerinţele angajatorilor, focusul pe anumite punte cheie, aşteptările lor vis-à-vis de noii oameni pe care îi recrutează. Accentul se pune acum foarte mult pe atitudine în sine, seriozitate, responsabilitate şi, bineînţeles, pe rezultate. Nu mai este suficient faptul că avem un background de excepţie, că deţinem un număr impresionant de diplome şi că provenim dintr-o multinaţională de excepţie! Toate acestea constituie un cadru foarte bun al prezentării noastre însă, după ce am fost validaţi sub aceste aspecte, discuţia se va canaliza către rezultatele impuse şi asumate de către noi şi către plus valoarea pe care o putem genera companiei.
Îmi amintesc foarte clar faptul că, derulând un proces de recrutare pentru o poziţie regională de vânzări, i-am prezentat clientului meu toate aceste aspecte în raportul de interviu şi în discuţia directă care a urmat prezentării acestuia.Am pus accent pe faptul că acel candidat avea experienţă pe o poziţie similară, că avea studii de specialitate în domeniu (discutăm despre o zona tehnică) că avea la dosar o serie de recomandări care fuseseră verificate de către noi şi că, nu în ultimul rând, provenea dintr-o companie multinaţională foarte cunoscută pe acel segment de piaţă. Replică partenerului meu a fost simplă şi la obiect: “bun, şi ce poate face el pentru compania mea, ce rezultate îşi asumă şi ce plus valoare îmi garantează?”.
Este timpul să înțelegem
Aşadar nu mai este sufficient să avem acel cumul de factori care garantează un CV atrăgător. Trebuie să ne asumăm nişte rezultate şi să facem tot posibilul să le obţinem dacă vrem să avem recunoaştere din partea actualului angajator.
Analizând ulterior afirmaţiile clientului meu i-am înţeles cumva şi motivaţia şi punctul de vedere. Anterior avusese experienţe cu candidaţi care se prezentaseră excelent, fără că el să pună foarte mare accent pe rezultatele lor (sau pe verificarea acestora) şi fără să dezbată încă de la început un plan foarte clar definit şi asumat de ambele părţi (obiective strategice, target, KPI, dead line pentru livrare rezultate). Aşadar, este timpul schimbării. Este timpul să înţelegem care sunt noile criterii de recrutare ale angajatorilor şi să ne adaptăm lor pentru a putea performa şi pentru a putea opta pentru angajamente de lungă durată.
Este adevărat, accentul pe rezultatele care pot fi obţinute este mai pregnant în cazul anumitor poziţii şi în special pentru cele din zona vânzărilor. Headline-ul în cadrul criteriilor de recrutare pentru astfel de poziţii a devenit: candidat focusat pe rezultate şi care să aibă capacitatea de a-şi asumă nişte obiective clare şi de a le duce la bun sfârşit!
Desigur, rezultatele “ne însoţesc” ulterior pe tot parcursul nostru profesional, ele având o pondere foarte mare şi în cadrul proceselor de evaluare internă. Este clar faptul că rezultatele foarte bune ne vor garanta o poziţie stabilă în companie, generând totodată posibilitatea unei promovări interne, imediat ce se o nouă poziţie va fi disponibilă! Rezultatele ne definesc, definesc muncă noastră şi justifică majorări de salariu, promovări interne, coordonări de echipe, asumarea unui număr mai mare de task-uri, etc. Până la urmă, ele sunt cel mai bun instrument de măsură al muncii noastre şi pot reprezenta “cartea noastră de vizită” atât intern cât şi cu ocazia migrării către o altă companie (mai ales în domeniul vânzărilor, cei care au cu adevărat performanţe notabile, sunt cunoscuţi în piaţă şi sunt deseori vanzati de competiţie).
Clientul te cunoaște
Rezultatele te recomandă, însă nu-ţi garantează tot timpul şi obţinerea unui nou contract, exclusiv pe baza lor. Chiar şi procesele de selecţie ale furnizorilor de servicii se desfăşoară în cadrul aceloraşi coordonate. Clientul te cunoaşte, te invită la o dezbatere / licitaţie, tocmai pentru că ai un renume bun în piaţă, ai recomandări excelente (tocmai acestea ţi-au asigurat posibilitatea de a avea acces la un nou proiect) însă mai departe, el îţi acordă efectiv un proiect pilot cu următoarea menţine: eşti bun şi ai rezultate, lucrăm şi pe mai departe; nu ai rezultate, ne oprim aici. Regulile sunt aceleaşi cam peste tot şi acesta este contextul economic care le defineşte.
Cel mai important aspect este generat astfel de adaptabilitatea noastră, de flexibilitate şi de schimbarea continuă pe care suntem dispuşi să o acceptăm şi s ao transformăm într-un punct pozitiv în autoevaluarea noastră.
Corina Diaconu este Managing Director ABC Human Capital.
Vă invităm să urmăriți și alte articole ale ABC Human Capital aici.