Reducerea birocrației și extinderea educației sunt vectorii transformării digitale
Ultima ediție din acest an a proiectului „Digital UP: Dezvoltare Antreprenorială pentru IMM-uri” a avut loc pe 22 noiembrie la Congress Hall Palas, Iași. Conferința a consolidat încrederea antreprenorilor în eficiența unui model de afaceri bazat pe tehnologia digitală cu ajutorul oamenilor de afaceri care și-au descris experiențele personale. Reprezentanții autorităților publice și locale înțeleg că tehnologia digitală are potențialul de a redefini industrii și servicii și sunt pregătiți să susțină mediul de afaceri.
Proiectul „Digital UP: Dezvoltare Antreprenorială pentru IMM-uri” este inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF)* împreună cu Patronatul Femeilor Antreprenor (PFA), susținut de Vodafone Business și moderat de către Alessandra Stoicescu.
Agenda proiectului „Digital UP” a deschis capacități enorme de dialog și colaborare, a pus bazele construirii unui ecosistem în care autoritățile publice și locale, liderii industriei tehnologice și antreprenorii vor trebui să colaboreze îndeaproape pentru a crea lanțuri valorice care să permită IMM-urilor să prospere, a observat Cristina Chiriac, Președinta CONAF.
„Proiectul „Digital UP” este un maraton de forțe și a demonstrat că digitalizarea poate revoluționa economia românească. Acum nu ne putem imagina un viitor fără instrumente digitale. Cred cu tărie că dacă businessurile tradiționale nu se vor adapta noilor instrumente, viitorul lor va fi pus în pericol. Nu pentru că ar face ceva greșit, ci prin inerție, prin neadaptare, businessul lor va fi depășit. Trebuie să transformăm toate aceste avantaje, instrumente digitale, în noi modele de afaceri”, a declarat Cristina Chiriac.
În paralel cu eforturile de consolidare a unei viziuni comune asupra mecanismelor, pârghiilor necesare pentru a spori impactul tehnologiilor digitale asupra afacerilor mici și mijlocii, este nevoie de investiții, a observat Cristina Chiriac, care a transmis participanților și invitația la primul Forum de Venture Capital în România, organizat în data de 7 decembrie, la Opera Română din București, de Asociația Națională a Antreprenorilor (https://anaa.ro/) cu susținerea CONAF și Catalyst România, fondul de capital de risc axat pe tehnologie.
Alfabetizare și utilizare digitală
Înțelegerea impactului digitalizării este esențială, mai ales într-o economie dominată de contraste, a declarat Alexandru Băloi, Global Partner Solutions Director la Microsoft România.
„România este pe locul doi în Europa de Est cu cei mai buni ingineri în IT, peste 200.000 de ingineri. Estimăm că în 4-5 ani va fi nevoie de 500.000 de ingineri. În momentul de față, explodează digitalizarea. Explodează programarea. Asta înseamnă că estimăm, între trei și cinci ani, orice SRL din România va avea nevoie în companie de un expert în IT”, a punctat domnul Alexandru Băloi.
Utilizarea tehnologiei digitale este direct proporțională cu gradul de alfabetizare digitală și atât la nivelul funcționarilor, cât și la cel al mediului privat, trebuie intensificată educația digitală, a spus Marius Poșa, Subsecretar de Stat în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
„Ușor, ușor, scăpăm de dosarul cu șină. Grea este, în schimb, alfabetizarea funcționarului public, dar și în mediul privat avem oameni care se adapează foarte greu. Mai mult decât atât, am observat că am trecut de la dosarul cu șină în modul fizic, la dosarul cu șină în online. Acum, dacă te duci undeva, îți cer documentele scanate. Iar toată povestea asta ține de educația și de transformarea digitală. Trebuie să învățăm ce înseamnă digitizare alături de companii private”, a avertizat domnul Marius Poșa.
Tehnologia digitală este o adevărată revoluție în economie, nu poate fi ratată și are capacitatea de a reduce intensitatea birocrației, consideră Mihai Chirica, Primarul municipiului Iași.
„Este o mare provocare pentru autoritățile locale. Digitalizarea este ireversibilă, deci nu cred că mai există cineva care se îndoiește că digitalizarea va pătrunde în toate sferele de activitate ale omenirii. Digitalizarea, din punctul meu de vedere, trebuie să devină principala formă de combatere a birocrației. Cred că tehnologia a luat-o cu mult înaintea celor care trebuie să o utilizeze. Este ca o mașină cu un motor foarte puternic, pentru care ai nevoie de foarte multă pricepere, îndeletnicire și experiență. Această tehnologie, care ne este pusă din ce în ce mai ușor la dispoziție, pentru că devine din ce în ce mai acesibilă, chiar și din punct de vedere financiar, poate deveni un vehicul foarte puternic pe o stradă pe care nu o stăpânești foarte bine”, a declarat primarul Iașului.
Reziliența în calea șocurilor
„Investițiile în digitalizare sporesc abilitatea companiilor de a rezista în contextul unor șocuri externe, al unor crize suprapuse, care pot schimba peisajul global al afacerilor”, a declarat Florin Vișoiu, National Sales Director la Vodafone Business.
„În cadrul Vodafone, am făcut un studiu, la care au participat peste 1000 de antreprenori, și am încercat să identificăm problemele pentru care antreprenorii au succes sau nu au succes în această perioadă dificilă. Ce am descoperit noi este că gradul de digitalizare influențează capacitatea de reziliență a antreprenorului sau capacitatea de a identifica noi businessuri. Este o concluzie cu care noi rezonăm foarte mult și ne-am propus să depunem cât mai mult efort și să ne implicăm în cât mai multe evenimente care să susțină comunitatea de antreprenori să se digitalizeze. De ce este important să investim în digitalizarea antreprenorilor? Pentru că IMM-urile în România generează jumătate din valoarea economiei și concentrează două treimi din forța de muncă actuală. Este extrem de important să ne implicăm în astfel de proiecte și să sprijinim antreprenorii, să îi informăm, să îi ajutăm să conștientizeze beneficiile digitalizării”, a declarat domnul Florin Vișoiu.
Adrian Răulea, Secretar de Stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a invitat antreprenorii să acceseze fondurile programelor europene de finanțare a proiectelor de digitalizare și a recomandat atenție în pregătirea acestora.
„În ceea ce privește IMM-urile, avem două programe mari care pot finanța această componentă de digitalizare. Vorbim despre Planul Național de Redresare și Reziliență și Planul Operațional de Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare. Cumva, cele două programe se completează și combinate, sunt aproape 3 miliarde de euro disponibili pentru digitalizare. Bineînțeles, și pentru IMM-uri și pentru autorități publice și toți beneficiarii. Avem un cadru în care chiar există bani disponibili pentru componenta de digitalizare și cred că cel mai important este să avem proiecte pregătite, mature, care să fie realizate cu acest sprijin”, a declarat domnul Adrian Răulea.
„Companiile din energie sunt complet adaptate la noile tehnologii, dar există o nevoie acută și constantă de creare a competențelor digitale, iar angajații trebuie instruiți pentru a utiliza tehnologia digitală”, a declarat domnul Cătălin Niță, Executive Director la Federația Patronală Petrol și Gaze.
„Pe lângă digitalizare, este nevoie și de educație, mai ales că nu toți am avut acces la această tehnologie. Proiectul IT for Energy a fost gândit ca o soluție pentru IMM-urile din sectorul energetic și management de mediu pentru creșterea competențelor digitale. Dintr-o nevoie, ne-am dat seama că avem nevoie de o soluție și așa a luat naștere proiectul comun, pe care îl avem alături de Patronatul Femeilor Antreprenor, parte din CONAF, de creștere a competețelor digitale pentru IMM-urile din sectorul de energie și management de mediu”, a declarat Cătălin Niță.
„Semnătura digitală a fluidizat gestionarea proiectelor, dar încă mulți antreprenori consideră că afacerile clasice ar fi mai stabile. Dacă am de semnat niște documente și sunt într-o delegație, intru imediat pe laptop, am semnatura digitală și imediat trimit documentele înapoi la cei care trebuie să le introducă în sistem”, a spus Vasile Daniel Văideanu, Director Executiv Adjunct, OIR PECU regiunea Nord-Est.
Emanuel Guțan, Country Manager Europa Centrală și de Est la ECOLAB România, a descris efectul pozitiv pe care soluțiile digitale îl pot avea asupra afacerilor, uneori depășind așteptările inițiale.
„Ceea ce facem noi se axează pe 4 direcții majore. Ar fi digitalizarea proceselor de vânzare, digitalizarea proceselor de suport tehnic, pe care le oferim partenerilor noștri, digitalizarea producției și digitalizarea proceselor administrative. Toate aceste elemente au început a fi discutate undeva prin 2004. Discutăm despre o perioadă destul de lungă, în care am evoluat și bineînțeles, a existat reticență din partea colegilor și partenerilor în a accepta soluții digitalizate, dar cu mult efort și răbdare cred că se poate face”, a spus domnul Emanuel Guțan.
Revoluția digitală cere calificare digitală profundă
„Este important ca antreprenorii interesați de automatizare sau de roboți să aleagă exact tenologia adecvată afacerii lor”, a declarat doamna Ana Maria Stancu, CEO Bucharest Promo Robots.
„Avem o problemă în zona IMM-urilor care fac vânzări online. Nu toți fac vânzări online. Toată lumea are ceva de vândut. Fie că ești o florărie, fie că ești un hotel. Trebuie să ne folosim foarte mult de canalele de vânzări online atât pentru promovare, cât și pentru a face profit. De aceea, ne-am gândit noi, să venim cu o soluție de digitalizare în care să integrăm tot ecosistemul și am adus marketplace-urile, am adus curierii, SMS-urile, și e-mailurile într-un singur loc”, a declarat Ciprian Cazacu, co-fondator și CEO Easy Sales.
Tranziția către transformarea digitală dispune de fonduri europene, însă birocrația excesivă este un obstacol în accesarea acestora de către antreprenori, a avertizat Roxana Mircea, Fondator Rei International Consulting.
„Avem mulți bani pe masă. România încă mai are bani din 2014-2022. A venit PNRR, unde granturile sunt estimate la 12 miliarde. Vin fondurile structurale, 30 de milioane. Avem anumite programe. În câteva luni, vom avea sesiuni deschise și oamenii trebuie să se pregătească. Trebuie să ne respectăm promisiunile, să nu mai stăm în evaluare 6 luni, 8 luni sau un an. Să ne debirocratizăm”, a declarat doamna Roxana Mircea.
„În esență, pentru a contribui la construirea unui ecosistem în care startup-urile și IMM-urile să prospere, va fi nevoie de intensificarea eforturilor și de acțiuni multiple din partea mediului de afaceri, a autorităților publice și locale și de asemenea, din partea companiilor de top din piață. Dar a devenit clar că transformarea digitală înseamnă mai mult decât tehnologie. Este, de asemenea, o schimbare culturală, în care oamenii, funcționarii, angajații și antreprenorii sunt permanent ajutați să înțeleagă, să accepte și să aplice inteligent instrumentele de lucru ale tehnologiei digitale. Educația este esențială pentru a înțelege, a accepta și a utiliza tehnologia digitală. La Iași, am mai primit o lecție de maximă utilitate: transformarea digitală fără educație riscă să creeze capcane în interiorul exercițiului de digitalizare, cum ar fi menținerea în viață a dosarului cu șină, un simbol al birocrației excesive și inutile”, a conchis doamna Cristina Chriac.
Evenimentul a fost moderat de Alessandra STOICESCU, iar speakerii prezenți la cea de a treia conferință „Digital UP: Dezvoltare Antrenorială pentru IMM-uri” au fost: Cristina CHIRIAC, Președintă CONAF, Mihai CHIRICA, Primarul municipiului Iași, Marius POȘA, Subsecretar de Stat în ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Adrian RĂULEA, Secretar de Stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Florin VIȘOIU, National Sales Director la Vodafone Business, Cătălin NIȚĂ, Executive Director la Federația Patronală Petrol și Gaze, Doina CEPALIS, CEO Te-Rox Prod, Vasile Daniel VĂIDEANU, Director Executiv Adjunct, OIR PECU regiunea Nord-Est, Emanuel GUȚAN, Country Manager Europa Centrală și de Est la ECOLAB România, Raluca RADU, Country Manager Answear România, Alexandru BĂLOI, Global Partner Solutions Director la Microsoft România, Nicoleta MUNTEANU, fondatoare Kids in Business, Vicepreședintă CONAF, Alexandru HOLICOV, fondator și CEO Adservio, Ana Maria STANCU, CEO Bucharest Promo Robots, Ciprian CAZACU, co-fondator și CEO Easy Sales, Roxana MIRCEA, Fondator Rei International Consulting.