1.500-2.000 de euro, salariul unui ofiter maritim la primul voiaj
Institutia este prima initiativa privata din sistemul de educatie maritima din tara care va pregati ofiteri de marina la standarde occidentale.
Principalul avantaj al colegiului este reducerea la jumatate a duratei studiilor teoretice (20 de luni), comparativ cu oferta actuala a institutiilor de stat similare (4 ani), avand ca finalitate brevetul international de ofiter maritim. Pentru a-si finanta studiile, viitorii studenti pot apela la solutii de finantare puse la dispozitie de institutia bancara partenera, iar primii trei clasati in urma examenului de admitere primesc bursa de studii.
Sistemul de educatie este bazat pe forma vocationala de pregatire si presupune dezvoltarea profesionala prin programe a caror structura cuprinde doar acele discipline care au impact asupra competentelor profesionale de ofiter de marina si prin accentuarea laturii practice a pregatirii. Mihai Marcu, vicepresedintele colegiului, sustine rolul scolilor vocationale in Romania si sustine necesitatea scolilor de acest gen.
Meserie care inca se cauta
„In climatul aspru al crizei financiare, tinerii isi aleg tot mai greu drumul in viata. Mai mult, o mare parte a acestora traiesc dintr-un salariu jignitor sau profeseaza in domenii conjuncturale. Avand in vedere acest context, dar si din pasiune pentru mare si navigatie, am decis sa venim in intampinarea tinerilor absoventi de liceu si a personalului navigant nebrevetat, baieti si fete, cu o noua forma de dezvoltare profesionala. Aceasta este axata pe programe vocationale care sa ofere sansa de a deveni ofiteri maritimi intr-o perioada scurta de timp, cu sanse reale de a profesa la bordul unei nave cu pavilion roman sau strain si de a castiga salarii decente in conditii decente de munca. La primul sau voiaj, un ofiter maritim este platit cu un salariu cuprins intre 1.500 si 2.000 de euro pe luna”, a declarat Stelian Cojocaru, Presedinte si Director General al Colegiului Nautic Roman.
Diplomele de inginer sunt inutile
„Programele de studiu de 4 ani oferite de institutiile romanesti de stat nu separa competentele ingineresti de cele marinaresti, de aceea absolventii acestora – cu diplome de ingineri – se angajeaza tot mai greu la bordul navelor de transport naval. Oricum, acestia nu pot naviga cu diploma de inginer, fiind supusi examinarii competentelor prevazute de conventia STCW* de catre Autoritatea Navala Romana, dupa absolvire. Diploma de inginer devine, in acest fel, inutila pentru cei care vor sa navigheze”, continua reprezentantul. Pentru a oferi o si mai mare deschidere internationala absolventilor lor, in viitorul apropiat vor incheia parteneriate cu scoli similare din Olanda si Marea Britanie, urmand ca schimburile de experienta sa fie extinse si la alte colegii straine.
Institutia aflata in curs de acreditare este organizata pe doua departamente, „Punte” si „Electromecanica”, in cadrul carora se vor derula 9 programe de formare profesionala la finalul carora absolventii vor fi in masura sa sustina, in fata Autoritatii Navale Romane, examenul de obtinere a licentei internationale de navigatie. Programele din cadrul Departamentului „Punte” (ofiteri de punte maritimi, respectiv marinari) sunt active din septembrie 2010, in timp ce programele din cadrul departamentului „Electromecanica” (ofiteri mecanici, ofiteri electricieni, mecanici si electricieni) vor fi active incepand cu ianuarie 2011.
Structura programelor de studiu include 5 module teoretice a cate 14 saptamani (cursuri de zi, frecventa obligatorie) si 2 voiaje internationale de practica a cate 6 luni fiecare, asigurate pe baza unui protocol de colaborare incheiat de colegiu cu armatori, proprietari, agenti etc. Vicepresedintele institutiei, Mihai Marcu, a afirmat ferm ca, la finalizarea studiilor, nu vor lua diploma studentii care nu stiu carte. Pentru a sustine pregatirea practica a cursantilor, scoala dispune de 2 simulatoare care permit crearea conditiilor reale de navigatie si a ambientului video si sonor necesare aplicarii procedurilor de urgenta la bord, a celor de raspuns la un apel de urgenta pe mare si pe fluviu, precum si pentru executarea tuturor tipurilor de manevra cu 10 tipuri de nave maritime si fluvio-maritime, in 5 zone geografice distincte (Marea Neagra, Stramtoarea Gibraltar, canalul Englez, etc.). Pregatirea profesionala va fi asigurata de 15 cadre didactice cu experienta in invatamantul universitar de marina din Constanta.
Credite pentru studenti
Taxa de studii pentru programul Ofiter de punte maritim este de 3.000 de euro (600 euro/modul x 5 module). Colegiul Nautic Roman are in derulare un contract de colaborare cu o institutie bancara in vederea obtinerii de credite pentru studenti, rambursabile in 6 ani, cu o perioada de gratie de 24 de luni. Taxa include: instruirea, utilizarea bazei materiale si a simulatoarelor, cursurile si manualele, harti, documente nautice, echipamente si instrumente, precum si asistenta pentru efectuarea practicii si pregatirea judicioasa a examenului de obtinere a brevetului.
Investitia initiala depaseste valoarea de 1 milion de euro si cuprinde amenajarea si dotarea salilor de curs, precum si achizitia de echipamente si simulatoare de navigatie de ultima generatie. Colegiul se intinde pe o suprafata de 1.000 mp si dispune de sali de seminar cu capacitate de 50 de locuri, sala de lucru pe harta cu capacitate de 25 de locuri, sala dotata cu 25 de calculatoare, aula cu capacitate de 150 de locuri si biblioteca cu spatiu de lectura. In perioada imediat urmatoare, institutia va dezvolta acest proiect prin initierea unor noi departamente de studiu si a unor parteneriate internationale care vor atrage noi investitii. Mihai Marcu a precizat ca in 4-5 ani vom putea vorbi si despre o conotatie de business a acestei initiative.
*Sistemul de eductie este reglementat de Conventia internationala STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping), aplicata global din 1978. Conventia STCW reglementeaza la nivel international standardele minime de formare si certificare a personalului navigant maritim, permitand dezvoltarea de programe vocationale de formare profesionala, mai focalizate si mai eficiente, a personalului care ocupa functii de ofiter cu responsabilitatea cartului de navigatie (ofiteri de punte, ofiteri mecanici si ofiteri electricieni), cu durata studiilor mult mai mica decat cea universitara.