11% dintre companiile de software generează 30% din cifra de afaceri a sectorului
Conform studiului „Software și servicii IT în România” publicat de ANIS și IDC în noiembrie 2013, vânzările de software în România au reprezentat în 2012 aproximativ 14,9% din totalul de 2,92 Mld USD înregistrat de piața de IT.
Andrei Pitiș (foto), Președinte ANIS declară că „Suntem într-un moment extrem de important pentru industria românească de software. Din ce în ce mai multe companii sunt conștiente că o creștere accelerată poate fi posibilă doar dacă vor reuși să facă tranziția de la modelul traditional de business, bazat pe dezvoltare de software la cerere, către crearea de produse și servicii inovative.”
Dintre companiile de software și servicii care au răspuns la chestionarul aflat la baza studiului ANIS, doar 11% sunt înregistrate exclusiv ca dezvoltatoare de produse. Aceste companii însă generează aproape 30% din volumul de venituri. In același timp, cele 43% dintre companii care au declarat că execută exclusiv software la comandă generează 53% din volumul de venituri.
„60% dintre companiile cu care am discutat alocă mai puțin de 15% din cifra de afaceri pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, esențiale în crearea de produse software, în timp ce 16% nu au buget dedicat acestui tip de activități în cadrul companiei”, relatează Laurențiu Popescu, Country Manager IDC România.
Costul generat de activitatea de cercetare-dezvoltare este una dintre cele mai importante bariere pe care companiile le-au identificat referitor la implicarea în proiecte care să genereze produse software proprietare (IP / Intellectual Property). La fel de importante sunt componenta de resurse umane și zona de susținere guvernamentală pentru dezvoltarea sectorului.
„Unul dintre motivele cele mai importante pentru care am pornit acest studiu în cadrul ANIS a fost să măsurăm indicatorii principali ai industriei. Pornind de la statusul actual, putem să propunem acțiuni și proiecte concrete care să ajute companiile. Vrem ca acest studiu să fie punctul de plecare pentru un proces de creștere accelerată a industriei – ca valoare a veniturilor, număr de oameni implicați și mai ales valoare adaugată generată”, adaugă Andrei Pitiș.