3M – Compania caleidoscop
Dincolo de usa 3M
In holul de la intrare, pe langa o adevarata opera de arta moderna din produse de papetarie si cuburi de sticla transparenta, sunt afisate valorile companiei: satisfacerea cerintelor clientilor, profit pentru investitori, respectul pentru mediu si societate si crearea unei companii de care angajatii sa fie mandri. Pasii pe care 3M i-a parcurs in cei 100 de ani de activitate fac si ei obiectul unui spatiu de prezentare, alaturi de motto-ul de promovare, "Un secol de inovatie".
La nivel mondial, 3M vinde circa 50.000 de produse, 40% din vanzari fiind reprezentate de produse introduse in ultimii patru ani.
Cuvinte ca post-it sau scotch au intrat in vocabularul nostru zilnic, de vreme ce ambele branduri au ajuns la aniversari de ordinul zecilor de ani; 3M inseamna insa mult mai mult: cei 47 de oameni din companie lucreaza in sapte divizii care se regasesc si la nivel international: Consumer and Office, Health Care, Display and Graphics, Safety, Security and Protection, Electro and Communications, Industrial si Transportation.
O echipa de vanzari de top
Ioana Mironescu, Human Resources Manager, spune ca, in afara de Managing Director, care este strain, toti angajatii 3M Romania sunt autohtoni, chiar si managerii. "Aceasta este politica 3M peste tot – ca Managing Director sa fie cineva venit din alta parte", explica ea. Acesti 47 de oameni sunt impartiti in forta de vanzari si functiile de suport. "3M este prin excelenta o firma de vanzari. Mai ales aici, in Romania, unde nu avem productie, suntem toti axati pe vanzari", spune Ioana Mironescu. In fiecare dintre divizii exista un numar variabil de oameni, in functie de specificul produsului si al tipului de vanzari. "In departamentul de Safety and Security sunt doar doi oameni, care aduc o mare parte din vanzari", exemplifica ea.
Cei mai multi oameni lucreaza in departamentul Industrial and Transportation, care are 12 oameni de vanzari si un manager.
Tipul de vanzari, volumul acestora si caracteristicile celor care lucreaza in departamentele de vanzari variaza.
De ce are nevoie un agent de vanzari din divizia Transporturi, de pilda? Alexandru Budau, Sales Engineer Automotive Aftermarket Division, explica: "In primul rand, trebuie sa cunosti foarte bine caracteristicile produsului si, in acelasi timp, pe cel care le va utiliza. Aici sunt in primul rand vanzari directe. Eu nu vand un produs, ci o solutie care sa il ajute si pe director, dar si pe omul din service". Si educatia profesionala de profil este un atu: "Sunt necesare anumite cunostinte dobandite in Facultatea de Transporturi", adauga Alexandru Budau, el insusi absolvent al acestei facultati.
In divizia de Health Care, vanzarile se fac numai prin intermediul distribuitorilor. "Ceea ce facem noi foarte mult sunt activitati de marketing catre medicii stomatologi, prezentari, oferte speciale pe care le comunicam direct prin mailinguri sau diverse alte mijloace. Avem o activitate de club prin care ne adresam direct medicilor stomatologi", povesteste Celia Ioan, Sales Supervisor, Departamentul 3M ESPE produse Stomatologice (Healthcare).
Un caz singular este cel al lui Laurentiu Gimpirea, Senior Sales Engineer, Electro and Telecommunications, care, desi este singurul implicat in vanzarea de echipamente pentru telecomunicatii, se ocupa de proiecte de dimensiuni foarte mari. "Vanzarile in acest sector pot atinge cifre frumoase cu un numar mai mic de clienti. Avem integratori din piata IT care fac retele, integratori care lucreaza cu antreprenorii si cu developerii din constructii; sunt si clienti mari care utilizeaza materiale de la noi – Romtelecom, Connex, Orange, integratori foarte mari de tip Alcatel, care au clienti strategici din Romania, precum CFR", zice Laurentiu Gimpirea.
Una dintre provocarile majore, crede el, este si faptul ca acest departament este inca la inceput si trebuie adus la acelasi nivel ca si cele care au deja traditie.
Weekendul 3M si Winner's Club
Mihaela Boanca, Sales&Marketing Supervisor Office Markets, este de parere ca evenimentele create pentru a cizela echipa si relatiile dintre colegi sunt un ingredient care face atmosfera din 3M cu totul si cu totul deosebita. "Avem evenimente cum ar fi Winner`s Club – o initiativa de HR care recunoaste eforturile echipei de vanzari. Fiecare reprezentant de vanzari care-si atinge targetul in trimestrul respectiv iese la o cina oficiala cu toata echipa de management din 3M. Este si o ocazie pentru teambuilding si socializare", spune ea.
Un alt eveniment traditional, spune Alexandru Budau, este reprezentat de Weekendul 3M, in care toti colegii din 3M, impreuna cu familiile lor, merg intr-o anumita locatie la un sfarsit de saptamana. Ce se intampla acolo? Mihaela Boanca spune: "Au loc activitati de teambuilding pe echipe – inclusiv sotii participa. Acest eveniment se desfasoara de peste cinci ani, in locuri din afara Bucurestiului".
Dezvoltare durabila a carierei
Opt ani intr-o companie reprezinta un veritabil record in ziua de azi, cand schimbarea frecventa a jobului e la moda. Cu toate acestea, Celia Ioan, Mihaela Boanca sau Diana Costea lucreaza la 3M de opt ani, crescand profesional si dezvoltandu-se o data cu firma.
Diana Costea lucreaza in departamentul de logistica de mai bine de opt ani. "Am crescut o data cu departamentul, am fost printre primii angajati in customer service pe partea de relatii cu clientii; ulterior, am preluat atributii si din import-export, iar acum am devenit seful departamentului".
Mihaela Anastasiu, Financial Accountant, lucreaza la 3M de cand a terminat facultatea, iar in iunie va implini cinci ani aici. "Este un moment destul de placut, un prag care se si serbeaza – se face o intalnire, o masa cu managementul companiei, se afiseaza pe board, se primeste un certificat", povesteste Mihaela Anastasiu, mandra de aceasta realizare. "Programele de dezvoltare reprezinta unul dintre motivele care te atrag aici – 3M este a doua companie in lume care ofera o dezvoltare exceptionala a echipei de vanzari", completeaza Mihaela Boanca.
Flexibilitatea – un avantaj in dezvoltarea carierei
Ioana Mironescu spune ca strategia de resurse umane la nivel global este promovarea interna. Mai mult, angajatii 3M au posibilitatea de a se muta dintr-un departament in altul. Un exemplu in acest sens este si Celia Ioan, care si-a inceput activitatea in departamentul Office Markets, ca asistent marketing, pentru gama de produse de papetarie, produse vizuale si Home Care. Dar si-a dorit foarte mult sa treaca in vanzari. A solicitat acest lucru si a trecut in vanzari de papetarie, iar mai apoi in alt departament, cel de Health Care. "Acesta este un lucru extraordinar care se intampla in filialele 3M din intreaga lume: daca exista oportunitati locale, oamenii au o mare mobilitate interdepartamentala", explica Celia Ioan.
La noi, la ei
Dat fiind faptul ca 3M este o companie cu filiale in toata lumea, i-am intrebat pe cei din 3M daca vad vreo diferenta intre mediul de lucru din Romania si ce se intampla in afara. Diana Costea, care a fost in Elvetia si in Italia, la cel mai mare centru de distributie al 3M – European Distribution Center, spune ca a simtit o legatura mult mai stransa intre angajatii din 3M Romania decat intre cei de acolo, probabil si datorita culturii romanesti. "Suntem putini, o echipa unita, dar stim si sa ne simtim bine, atat la birou, cat si in timpul liber, ceea ce este foarte important. S-au creat multe prietenii, care ne ajuta si in munca de zi cu zi".
Echipa 3M – implicare in problemele comunitatii
3M dezvolta proiecte de sprijinire a comunitatii, bazandu-se foarte mult pe initiativele individuale ale angajatilor sai. "Unul dintre cele mai frumoase proiecte a fost refacerea acolii nr. 205 din Drumul Taberei. Cu banii 3M si cu munca voluntara a oamenilor din 3M Romania am renovat acea scoala. Am facut apoi donatii la Spitalul CFR 2, am utilat intreaga sectie de chirurgie cu paturi de spital. In fiecare an, de Pasti si de Craciun, alegem o casa de copii sau un azil de batrani si le ducem cadouri, sau sponsorizam copii cu rezultate bune la scoala, dar cu posibilitati financiare reduse. Suntem implicati in proiectul United Way of Romania. Toti angajatii doneaza benevol o suma de bani la salariu pentru acest proiect sau se implica in ce mod doresc ei", spune Ioana Mironescu. Participarea nu se face la nivel de companie, ci la nivel individual, pentru ca, afirma managerul de resurse umane, "Am vrut ca fiecare dintre noi sa se implice personal, nu sa fie doar o actiune la nivel de companie, ca sa fim scutiti de un procent la taxe".