5 trucuri pentru a-ți face prezentările mai atractive și interactive
Alege un suport inedit pentru susținerea prezentării
Majoritatea prezentărilor sunt susținute în format digital, datorită ușurinței cu care poți face modificări, structura idei și introduce imagini, grafice sau statistici relevante pentru subiectul despre care vorbești. Este cert că nu am putea să renunțăm la prezentările în PowerPoint, oricâte bătăi de cap ne-ar da să le facem. Însă dacă vrei să captezi cu adevărat interesul publicului tău, o astfel de tablă magnetica cu suport îți va fi de mare ajutor pentru a-ți expune ideile într-un mod mult mai interesant. De exemplu, dacă lucrezi cu cifre, poți trece datele pe tablă în timp real, captând astfel interesul oamenilor, care vor fi mai atenți să vadă ce urmează să scrii decât dacă datele respective le-ar fi servite într-un tabel din PowerPoint.
Stârnește interesul publicului încă din primele minute
Pentru ca o prezentare să fie interesantă, secretul este să începi cu cea mai bună informație pe care o ai. Un astfel de „cârlig” te ajută să captezi interesul oamenilor și să le stârnești curiozitatea în legătură cu ce va urma. Poți încerca o întrebare care să le dea de gândit celor din public, cu cea mai puternică concluzie a prezentării tale sau cu o poveste. Storytelling-ul și-a dovedit eficiența și în prezentări, întrucât oamenii sunt mai receptivi și își amintesc mai ușor detaliile atunci când sunt făcute comparații cu situații care le sunt familiare.
Zâmbește și fă contact vizual cu publicul
Unul dintre motivele pentru care multe prezentări eșuează este incapacitatea celui care vorbește să lege o conexiune cu persoanele din public. De aceea, o metodă bună de a stabili o legătură cu audiența și de a scăpa de emoții este să faci contact vizual cu persoanele din public și să zâmbești. Acest truc te va ajuta să scapi de senzația că te adresezi unei mase mari și să te simți ca și când ai sta de vorbă cu o singură persoană. Iar o prezentare relaxată, în care vorbitorul inspiră siguranță de sine și este stăpân pe propriile cuvinte, va fi întotdeauna mai interesantă pentru cei prezenți.
Folosește tonalitatea vocii pentru a sparge monotonia
Un discurs susținut pe același ton, cu aceeași viteză de vorbire va fi, inevitabil, unul banal și plictisitor. Acesta este și motivul pentru care unii dintre cei mai buni oratori din lume studiază cu atenție structura discursului lor înainte. Pentru ca un monolog să fie mai atractiv pentru public, ar trebui să alternezi frazele scurte cu cele lungi, dar să te folosești și de tonul vocii pentru a sublinia idei sau cuvinte pe care le consideri esențiale în prezentarea ta. Alternează viteza de vorbire, fă pauze de vorbire între idei și alternează tonalitatea, astfel încât discursul tău să nu fie unul monoton.
Aplică regula 10/20/30 prezentărilor în PowerPoint
Guy Kawasaki, un afacerist de succes, a descoperit că cele mai eficiente prezentări în PowerPoint sunt acelea care respectă o regulă pe care el a intitulat-o „10/20/30”. Această regulă te poate ajuta să menții interesul audienței, să ai o prezentare compactă și ușor de urmărit și să transmiți mesajul-cheie fără să te pierzi în detalii inutile, dar fără să sari peste unele puncte importante.
Astfel, regula 10/20/30 presupune următoarele:
Să ai maximum 10 slide-uri, fiecare conținând o idee diferită. Oamenilor le este dificil să înțeleagă sau să se familiarizeze cu mai mult de 10 concepte într-un timp atât de scurt, a argumentat Kawasaki.
Prezentarea să dureze maximum 20 minute. După expirarea acestor 20 de minute, îți va fi dificil să mai reții atenția publicului, cu atât mai puțin să le explici lucruri complexe. În plus, ar trebui să păstrezi câteva minute și pentru a răspunde la întrebări.
Să nu folosești un font mai mic de 30. Kawasaki observă că singurul motiv pentru care oamenii folosesc fonturi mai mici în prezentări este pentru a face loc unor blocuri mai mari de text, într-un singur slide. Însă această practică îi poate face pe ceilalți să creadă că nu cunoști în detaliu materialul pe care îl prezinți și ai nevoie să te folosești de prezentare ca de un prompter. Regula fontului de mărime 30 te obligă să elimini toate detaliile inutile și să te concentrezi asupra elementelor-cheie din mesajul tău.
Sursă foto: Shutterstock/Copyright:g-stockstudio