#AdnAntreprenor: Cum să atingem succesul în antreprenoriat
#AdnAntreprenor. Hilton, 30 martie 2016. Inspirația și curajul pentru cei din sală au înflorit precum salcâmii, încălziți de speech-urile invitaților. Nume „grele” din business-ul românesc s-au reunit și și-au spus povestea ori au dat sfaturi venite din propria experiență și propriile greșeli.
Radu Timiș, fondatorul Cris-Tim, este de acord că internetul este viitorul în promovarea unei afaceri, indiferent de mărimea ei. „La TV mai sunt urmărite doar 20% dintre reclame. Consumăm însă informație și energie”.
În ceea ce privește „secretul” succesului din business-ul său, Timiș spune: „mulți m-au furat. De fiecare dată însă, le-am strâns mâna și le-am spus că nu este bine ceea ce fac. Le-am spus că, de fapt, au luat de la ei, nu de la mine. I-am sfătuit să își schimbe viața. Știți, transmițându-le oamenilor conștiința noastră, avem mai multe șanse de succes. Fiecare lucru pe care îl facem este, de fapt, o extindere a ceea ce suntem noi. O companie are valoare dacă peste o sută de ani se vorbește despre ea. Personal, când am înființat Cris-Tim, mi-am spus că această afacere este pentru următorii 100 de ani. Acest lucru m-a motivat să nu o vând, dacă mi se ivește ocazia”.
Florin Neagu, de la BNR, ne-a prezentat antreprenoriatul românesc în ultimii 20 de ani. Văzut prin ochii unui specialist bancar, jumătate din economia româniei este formată din firme tot mai mici. „Cei care s-au născut în categoria microînteprinderilor, acolo au rămas. Dacă vrem să fim competitivi, să avem forța de a face față concurenței pe plan regional, avem nevoie de entități mai mari. Să aruncăm o privire la veteranii economiei românești. Chiar și ei și au redus dimensiunile. Firmele care s-au născut corporații au supraviețuit reducându-și dimensiunile. Doar 25% dintre acestea au rămas la statutul inițial. (…) De ce s-a ajuns în această situație? Am constatat că aproape toate firmele care au dăinuit au avut indicatori pozitivi de sănătate financiară. Multe firme de la noi au însă un grad de îndatorare foarte mare, cu lichiditate nu foarte mulțumitoare. (…) Avem nevoie de firme mari și inovative și de creditori care să înțeleagă afacerile pe care le desfășurați”.
Pe același ton, Virginia Oțel, Corporate Comunication Leader la Garanti, a spus că în România există două zone – centre inițiativă antreprenorială: București și Cluj. „În ultimii ani s-au înregistrat peste 2 milioane 600 de mii de societăți comerciale. Am putea spune că, în România, se înregistrează o pornire antreprenorială serioasă. (…) dar durata medie de viață a unei firme este de 9-10 ani. (…) Statisticile noastre arată 1 din 3 tineri români consideră că accesul la finanțare s-a îmbunătățit”.
Dar la ce se uită băncile atunci când tu, antreprenorul, aplici pentru o finanțare?
„La noi trebuie să veniți ca la doctor. Pentru prevenție, nu tratare. Ne uităm, în primul rând, la reputație și la experiența acționarilor, indiferent dacă vorbim de un start-up ori un business existent în piață. Prin reputație a se înțelege atitudinea față de parteneri, relația cu Statul, cu clienții. Apoi, trebuie să înțelegem scopul pentru care este solicitat creditul. Capital sau dezvoltare? Ne mai uităm și la sursele de finanțare, dacă proiectul este susținut din credit ori fonduri europene. Ne mai interesează cashflow-ul generat. Garanții? Este până la urmă un commitment”, a mai adăugat Virginia Oțel.
Mihai Panfil, de la Origo, este cel mai bun exemplu că pasiunea „bate” orice business-plan. „Lucrez de la 15 ani în domeniul barului. La 16 ani am avut ocazia să învăț multe despre mixologie și cocktail-uri de la un profesionist al domeniului, în Londra. (…) Am deschis Origo, al cărui nume vine de la „origini”, în latină. Cu acest local am adus originile cafelei în România, București și m-am întors la originile mixologiei. (…) Am vrut să creez un local în care mi-am dorit întotdeauna să lucrez”.
Specialiștii de la GMP PR au continuat tonul discuției cu sfaturi pentru antreprenori, din perspectiva comunicării cu exteriorul. „Nu există o companie care să nu întâmpine, mai devreme sau mai târziu, o criză. 40% dintre antreprenorii din România au trecut printr-o criză de comunicare în ultimele 6 luni. 50% dintre consumatori au boicotat sau s-au alăturat unui boicot al unei companii. Începeți, prin urmare, dragi antreprenori, să vă gândiți la managementul crizei încă de la început, când lucrați la business-plan. Puneți pe hârtie posibilele riscuri, indiferent cât de ciudate ar părea. Nu intrați în categoria celor 30% care au făcut asta abia după ce au întâmpinat o criză de comunicare”.
Felix Tătaru, CEO al GMP, a declarat că ideile nu sunt ale noastre. „Ele sunt daruri și că, cu cât înțelegem mai devreme asta, cu atât mai bine”. Tot el a adăugat faptul că eșecul este un „prieten” profund al antreprenorului. Din perspectiva comunicării, „cea mai bună comunicare este cea de la inimă la inimă. Din păcate, ceea ce se întâmplă în realitate este o comunicare de la cap către ureche”, a conchis acesta.
Despre antreprenoriat s-au mai spus multe la #adnantreprenor, dar concluzia este doar una: un avantaj al faptului că ești antreprenor este acela că lucrezi și duminica :).