AIESEC – O provocare continua pentru studenti
Rol in societate
AIESEC, platforma de invatare, are ca rol explicit in societate dezvoltarea tinerilor studenti si absolventi, astfel incat acestia sa devina tineri cu cariere de succes, capabili sa aduca si sa administreze schimbarea in comunitatile in care activeaza.
Succesul AIESEC se masoara in numarul mare de oportunitati diverse pe care le ofera tinerilor si impactul pe care acestia il pot produce in mediul in care actioneaza in calitate de tineri antreprenori, in urma participarii la programele si proiectele organizatiei.
Procesul de invatare pe care il parcurg tinerii se bazeaza pe trei elemente cheie:
- intelegere culturala;
- dezvoltare profesionala si personala;
- cunostinte si implicare in problemele societatii.
Intelegere culturala: Prin programul de schimb intercultural pe care il deruleaza, in AIESEC se formeaza tineri deschisi intelegerii si activarii in medii culturale diferite. Astfel, ei devin capabili sa accepte diferentele existente intre diferite popoare, sa se adapteze la aceste diferente si sa le transforme intr-un avantaj pe plan profesional.
Dezvoltare personala si profesionala: AIESEC este o organizatie care are drept rol fundamental dezvoltarea tinerilor. Prin prisma acestui rol, faciliteaza dezvoltarea pe plan personal si profesional a tinerilor studenti si absolventi punand la dispozitia acestora o paleta larga de oportunitati de invatare. Scopul direct este de a forma antreprenori de succes pentru comunitatile viitoare. In acest sens, la nivel global si national, sunt sustinuti de un numar considerabil de organizatii partenere care fac posibila impartasirea de experiente tinerilor.
Cunostinte si implicare in problemele societatii: Organizatia isi propune ca tinerii care trec prin procesul de invatare sa dea dovada de responsabilitate sociala in diferitele situatii in care sunt pusi. Prin intermediul activitatilor si proiectelor pe care AIESEC le propune tinerilor, acestia se confrunta si solutioneaza probleme complexe ale societatii din care fac parte.
Prin prisma retelei AIESEC globale de 86 de tari, realitatile locale ale diferitelor comunitati sunt supuse atentiei tinerilor din toata lumea, reusind sa dezvolte o perspectiva globala in modul lor de a gandi si a actiona.
Activitati profesionale
Centre de Training: Centrele de pregatire au ca obiectiv dezvoltarea abilitatilor personale si profesionale ale studentilor si tinerilor absolventi. Sesiunile din cadrul acestui tip de proiecte, organizate de AIESEC in toate cele 12 centre universitare, cuprind termeni cum ar fi: managementul timpului, comunicare, abilitati de prezentare, creativitate, management de proiect, vanzari, negocieri, branding, management financiar, planificarea carierei etc. Centrele de training sunt organizate in colaborare cu diverse companii de training, alumni, universitati sau membri AIESEC experimentati in acest domeniu.
Zilele Carierei: Zilele Carierei este un proiect pe care AIESEC il organizeaza, la nivel international inca din 1967, iar in Romania din 1992. In anul 2004, acest proiect a fost organizat in urmatoarele orase: Brasov, Bucuresti, Iasi, Oradea, Sibiu, Targu Mures si Timisoara. Zilele Carierei are ca obiectiv facilitarea interactiunii dintre studenti si companii de succes din Romania. Acest tip de interactiune doreste sa sprijine studentii in descoperirea carierei dorite pe baza informatiilor despre mediul business din Romania, cat si despre cerintele companiilor de recrutare. Acest proiect presupune, de asemenea, participarea companiilor dinamice care doresc sa aiba un personal tanar si motivat. In cadrul Zilelor Carierei, cererea si oferta de pe piata muncii se intalnesc, oferind astfel o platforma de comunicare atat studentilor, cat si companiilor interesate de recrutarea lor. Pe langa facilitarea acestei interactiuni dintre studenti si companii, Zilele Carierei inseamna si pregatirea studentilor sau absolventilor in ceea ce priveste planificarea carierei, cum sa se prezinte la un interviu, cum sa obtina mai multe informatii referitoare la mediul de afaceri si companiile locale.
Alte activitati pentru studenti: In afara activitatilor mentionate mai sus, AIESEC organizeaza si alte activitati orientate catre pregatirea si orientarea in cariera a studentilor din universitatile in care isi desfasoara activitatea. Acest tip de programe includ: Forward (program realizat de AIESEC Bucuresti) si Perspectives (organizat de AIESEC Craiova), ambele fiind concentrate in jurul ideii unui centru de informatii pentru studenti.
Management Trainee este un alt program organizat in parteneriat cu diferite companii. Acest program are ca obiectiv identificarea si dezvoltarea studentilor talentati si tinerilor absolventi prin intermediul unei perioade de practica.
Conferinte nationale: AIESEC organizeaza anual o serie de conferinte la nivel local si national pentru studenti si membri AIESEC din intreaga tara. Aceste conferinte au ca scop pregatirea personala si profesionala si asigurarea crearii unei conexiuni cu realitatea economica.
Seminarul National de Pregatire este unul din cele mai importante activitati la care iau parte 350 de persoane. Acestia au fost pregatiti pe teme, precum: leadership, managementul echipei, managementul schimbarii. Companiile Coca Cola HBC, Interbrew, Nestle si Sicomed s-au implicat prin traininguri, studii de caz si simulari.
La seminarul desfasurat in 2003 la Amara o importanta parte din agenda a constituit-o “Developing Leaders’ Day” – o zi construita impreuna cu reprezentanti de la un grup de companii pe teme de leadership.
Seminarul de pregatire culturala: Acest seminar ofera pregatire interculturala pentru tinerii care vor beneficia de Programul “Exchange” pe care AIESEC il desfasoara, participantii trecand in prealabil printr-o selectie riguroasa si pregatire personala. Sesiunile din cadrul seminarului sunt legate de comunicarea interculturala, lucrul intr-o echipa internationala, adaptabilitate la situatii noi, receptivitate la culturi diferite si reprezentarea propriei culturi.
Evenimente culturale: AIESEC creeaza o platforma de interactiune cu alte culturi si ofera posibilitatea de a cunoaste diversitatea culturala. Un exemplu in acest sens este “Global Village”, un moment de prezentare a specificului national al diferitelor tari, organizat de catre si pentru studentii romani si straini. Alte evenimente culturale (week-ends sau study-tours) au drept obiectiv promovarea intr-un mod corect a Romaniei, aratand tinerilor straini adevarata esenta a culturii romanesti.
Seminarii de Responsabilitate Sociala, AIESEC dezvolta tineri responsabili social prin implicarea lor directa in comunitatea locala, in diferite activitati derulate impreuna cu alte organizatii.
AIESEC promoveaza conceptul de responsabilitate sociala si in mediul de afaceri. Impreuna cu importanti promotori ai conceptului de CSR in Romania, organizeaza seminarii cu workshop-uri, discutii, studii de caz. In acest fel, seminariile devin o platforma de interactiune intre studenti, reprezentanti ai companiilor si ai ONG-urilor, crescand gradul de constientizare conceptului de responsabilitate sociala in Romania.
Scoli: Scoala de Marketing si Scoala de IT&C – Bucuresti, Scoala de Afaceri – Oradea si Constanta, Leader’s Profile – Oradea.
Parteneriate strategice: AIESEC constientizeaza nevoia de a construi parteneriate strategice pentru a dezvolta cu succes proiectele si programele destinate comunitatii. Cu acest prilej, AIESC doreste sa multumeasca partenerilor nationali pentru suportul oferit in dezvoltarea tinerilor: partener principal- Zapp, parteneri nationali- Unilever, Kraft, Sicomed, Coca Cola, PriceWaterHouseCoopers, ING, Saatchi&Saatchi, Coca-Cola HBC, TMI Training&Consulting, SPN Promotion, Reuters, parteneri media – Cariere, Bucharest Business Week, Ziarul Financiar, sponsori nationali- HVB Bank, GfK, OmniData, Chivas Regal.