Analist de credit
Aceasta inseamna a produce prognoze cat mai exacte, care se refera la recuperarea sumelor acordate sub forma de credit. Pe baza acestor prognoze, analistul de credit face propuneri de finantare.
Analistul de credite trebuie sa "prezica" viitorul financiar, precum si comportamentul imprumutatilor in situatiile previzionate.
In multe cazuri insa, responsabilitatile analistilor de credit dintr-o sucursala de banca nu se opresc aici. Analistii de credit sunt deseori (co)responsabili si de cresterea portofoliului de credite, de "vanzarea" creditelor sau macar de gasirea celor mai adecvate solutii de finantare. Cea mai sigura protectie impotriva riscului este sa nu te expui la risc. Adica sa nu acorzi nici un credit. Din pacate, acest lucru nu este acceptabil pentru un analist de credit, care, de obicei are tinte de atins in ceea ce priveste volumul de credite ce trebuie acordate.
Procesarea (analiza) informatiilor:
Analiza managementului financiar al clientului pe baza informatiilor cantitative, include de obicei spreadsheet-uri si indicatori de performanta financiara (cum ar fi evolutia vanzarilor, indicatori de lichiditate, profitabilitate, indatorare, cash management etc.), precum si comparatii cu alti competitori din aceeasi piata.
Analiza factorilor calitativi, atat prin prisma punctelor forte, cat si din perspectiva riscurilor ce pot surveni (de exemplu, o relatie tensionata cu sindicatele poate duce la blocarea productiei si a incasarilor si, de aici, la incapacitatea de rambursare a creditelor. La fel se poate intampla in urma unui litigiu in instanta sau ca urmare a unor noi standarde de combatere a poluarii care cer investitii uriase in tehnologie etc.).
Analistul nu este un cercetator de laborator care incearca sa descopere cazuri rarisime in care banca nu este expusa la risc – dimpotriva, este un manager de risc. El trebuie sa identifice nu numai zonele cu potential de risc, ci, mai ales, sa propuna solutii de administrare sau de iesire din situatii dificile si sa convinga Comitetul de Credit. Solutia este contactul permanent cu clientul si cu piata in care acesta activeaza. Exista diferite tehnici de semnalare a situatiilor dificile si de administrare a lor. Analistul de credit trebuie sa le cunoasca si sa le aplice.
Raportari:
Bineinteles, analistul de credit trebuie sa produca rapoarte cu privire la portofoliul existent. Unele rapoarte sunt cerute de centrala bancii sau de managementul sucursalei, altele, de catre BNR. Din fericire, aceste rapoarte sunt din ce in ce mai des automatizate.
Calificari:
- studii superioare de specialitate;
- MS Excel, Word, cunostinte de SAP;
- bun organizator;
- abilitate in luarea deciziilor si in stabilirea prioritatilor.