Atuuri pentru reușită
Viața de zi cu zi ne-a pus în situația de a ne educa sau de a ne antrena atât de bine exprimarea unor stări artificiale, în concordanță cu așteptările celorlalți, încât uităm a fi oameni! Ne temem să dăm frâu liber emoțiilor, să ne exprimăm necezurat adevaratele sentimente!
Mimăm atât de bine zâmbetul încât, uneori, până și noi, ne lăsăm păcăliți de el. Ceea ce nu e neapărat rău.
Dimpotrivă.
Fake it till you make it ! spun americanii și nu întâmplător. Sunt situații, deloc puține la număr, când starea psihică și / ori fizică pe care le ai nu ți-ar aduce beneficii sau câștig de cauză. Întâlniri pentru care te-ai pregătit temeinic pot sfârși nefavorabil pentru tine, dacă nu reușești să-ți impui o anumită stare, să te mobilizezi fizic și mental pentru a obține rezultatul pe care l-ai așteptat.
Make it till you become it! este următorul pas și înseamnă că ți-ai însușit atât de bine starea pe care ți-ai generat-o artificial, încât a ajuns să fie starea ta reală.
Este o tactică verificată, iar rezultatele obținute prin tehnici de programare neuro-lingvistice, îți pot modifica stareaastfel încât orice interacțiune umană să fie o experiență ce merită trăită!
Dacă totuși NLP-ul nu este un domeniu accesibil, comunicarea nonverbală îți vine în ajutor, oferindu-ți câteva repere despre cum poți să-ți adaptezi comportamentul sau discursul pentru a obține maximum dintr-o relaționare.
93% din procesul de comunicare este de natură nonverbală, iar conștientizarea anumitor aspecte îți poate aduce un real folos în orice relație interpersonală.
Atrage și menține atenția!
Unul dintre cele mai importante elemente într-o interacțiune este contactul vizual. Rolul privirii este de a atrage sau direcționa atenția, de a stabili raport între interlocutori și de a „ajusta” dinamica discursului.
Totodată, direcția privirii îți poate oferi indicii prețioase despre ce se petrece în mintea celui cu care relaționezi.
Se spune că emițătorul, cel care vorbește, își privește interlocutorul în proporție de 60% în timp ce receptorul poate ajunge la 80%. Nu evita să privești și nu-ți feri privirea deoarece ar putea fi interpretate ca neadevăr, lipsă de încredere sau, chiar, de respect.
Controlează-ți emoțiile!
Toți avem emoții atunci când trăim momente importante, fie personale, fie profesionale.
Emoția este, din punctul meu de vedere, măsura lucrurilor sau oamenilor din viața noastră și este, totodată, măsura propriei umanități!
Cu toate acestea, anumite gesturi ne dau de gol mai mult decât ar trebui. Frecatul obsesiv al mâinilor, atingerea gâtului sau a feței, încrucișarea brațelor ca într-o îmbrățișare sau multe altele lasă să se vadă sentimentul de dominare a afectivului, emoționalului asupra raționalului, de neîncredere, nesiguranță și lipsă de concentrare. Dacă la acestea se mai adaugă și alte semne de disconfort, atunci impresia generală asupra ta nu e deloc favorabilă.
Păstrează distanța regulamentară!
Nu doar codul rutier amendează nerespectarea distanței ci și codul… bunelor maniere. Invadarea spațiului intim și „sufocarea” interlocutorului nu-ți vor aduce rezultatele așteptate. Sunt percepute ca fiind agresive și generează o stare accentuată de disconfort.
Distanța optimă pentru o conversație decenta este în intervalul 45 -120 de cm, adică în zona spațiului personal. Cu cât natura relaționării dintre interlocutori este mai impersonală, această distanță se mărește, trecând prin spațiul social (120 – 360 cm) și până la cel public, de peste 360 cm.
Se spune că distanța dintre interlocuori este un barometru al relațiilor interpersonale, așa că apreciați distanța în funcție de tipul relației.
Oferă imaginea unei persoane plăcute, sigure pe sine, de încredere!
Cea mai mare parte a informațiilor este receptată vizual, sub forma de imagini, în proporție de 84%. Asta înseamna că tot ce proiectăm vizual despre noi înșine contează mai mult decât ceea ce spunem. Cel puțin la nivelul primei impresii.
Zâmbetul, contactul vizual, expresiile faciale, în general, poziționarea mâinilor și a picioarelor, postura corporală, vestimentația și accesoriile indică nu doar vârsta, sexul, educație, mediul din care provii, ci și starea de spirit ori tipul de personalitate.
Imaginea pe care o proiectezi trebuie să fie una pozitivă, a unei persoane pe care te poți baza, în care să ai încredere, alături de care să poți avea o relație personală sau profesonală.
Cunoscând și conștientizând importanța elementelor nonverbale în cadrul oricărei relații interpersonale, interumane, îți poți „construi” o stare care să-ți ofere avantaje imediate și să-ți pună în valoare potențialul.
Mimi Necula
Trainer comunicare verbală şi nonverbală