Bărbaţii români stabilesc o legătură afectivă cu maşina personală
Cei mai mulţi dintre respondenţii la studiu sunt bărbaţi – 65% din eşantion. Cât priveşte vârsta participanţilor, 64,6% dintre ei sunt persoane tinere, cu vârste până în 40 de ani, majoritatea rezidenţi în mediul urban. Distribuţia pe oraşe a participanţilor la cercetare indică faptul că 32% dintre respondenţi sunt rezidenţi în Bucureşti, 41%, în oraşe mari şi foarte mari, în timp ce 27% locuiesc în oraşe sub 100 000 de locuitori.
Studiul scoate la iveală faptul că majoritatea bărbaţilor obişnuiesc să îi confere maşinii pe care o conduc un nume de alint. Groomerii, aşa cum sunt denumite persoanele care îşi alintă maşina, au fost inspiraţi în alegerea numelui de performanţele maşinii, forma și dimensiunea caroseriei (aproximativ 20 de procente), de experienţe personale trăite „împreuna cu maşina” (17,4%) sau traduc prin numele de alint sentimente sau stări emoţionale pe care le asociază cu maşina (15%).
77% dintre respondenţii incluşi în eşantion au precizat că folosesc un nume de alint pentru maşina pe care o conduc. Dintre aceştia, 62% sunt bărbaţi şi doar 38 de procente sunt reprezentate de persoane de gen feminin.
De asemenea, culoarea maşinii este o sursă de inspiraţie pentru 13,3% dintre persoanele intervievate, iar 12% au ales un nume care să reflecte numele sau caracteristicile mărcii. 10,3% dintre respondenţi recunosc că nu au ales ei porecla maşinii, dar o utilizează. În acest caz, maşina a fost botezată de prieteni sau de un membru al familiei.
Filmele, piesele muzicale, proverbele sau numerele de înmatriculare sunt surse importante în alegerea unei porecle.
Indiferent de sursa de inspiraţie, numele de alint este exprimat printr-un diminutiv în mai mult de 80% dintre cazuri: Micuța Mo, Lebăduța, Citronel, Gândăcel, Corsuța, Verzulica sau Opelaș.
Maşina-ocrotitoare, maşina-iubită, maşina-confidentă
Pentru cei mai mulţi dintre respondenţi, numele de alint reflectă relaţia specială pe care o au cu maşina pe care o conduc. Astfel, un segment semnificativ al Groomerilor, 22%, consideră că maşina are un rol ocrotitor în raport cu şoferul, îl duce la birou, acasă sau în excursii, la iîntalnirile cu cei dragi. Groomerii care se simt ocrotiţi de maşină aleg nume precum Suflețel, Sfântul, Parascheva, Păpuşica.
O altă categorie a Groomerilor (20%) se referă la maşină ca la o iubită sau logodnică răsfățată şi care consumă mulți bani. Ideea de răsfăţ este sugerată de timpul alocat întreţinerii maşinii. Numele preferate sunt de tipul Iubi, Iubita, Logodnica, Iubăreaţa, Bijuteria, Biju.
O altă categorie de respondenţi se raportează la maşină ca la un alter ego, împrumutând poreclele lor maşinilor. Acest segment reprezintă 19% dintre persoanele care obişnuiesc să utilizeze un nume pentru a-şi răsfăţa maşina.
În opinia a 17% dintre Groomerii intevievaţi, maşina poate juca și un rol matern, fiind asociată cu o mamă sau o bunică. Respondenţii din această categorie se vor adresa maşinii cu apelative precum Bătrânica, Bubuța, Băbuța, Babu.
O ultimă categorie de Groomeri este cea a respondenţilor care consideră maşina o prietenă sau o confidentă, care se poartă frumos şi le iartă greşelile din trafic. Pentru şoferii care obişnuiesc să petreacă mult timp pe drum, maşina devine un confident foarte bun, dispus să asculte probleme şi griji de-a lungul a mai multe sute de kilometri. Proprietarii de maşini din acest segment se orientează şi către nume de flori precum Margareta sau Narcisa, declarând că maşina este ”frumoasă ca o floare”. Această relaţie specială se datorează şi faptului că proprietarii au făcut eforturi pentru a-şi achiziţiona o maşină pe care şi-o doreau de mai multă vreme.
Studiul arată că bărbaţii tind să dezvolte relaţii mai apropiate cu maşinile pe care le conduc, în comparaţie cu femeile, având comportamente de grooming mai numeroase şi mai nuanţate. Complementar poreclelor, bărbaţii aleg şi alte tipuri de personalizări ale maşinii, mai ales prin accesorii care să îi crească performanţele sau să îi estetizeze aspectul: kituri sport, sisteme audio performante, colantări, jante din aliaj.
Autohut.ro este, la doar 1 an de activitate, unul din principalii jucatori de pe piata de piese auto online, oferind un portofoliu de peste 2 milioane de piese si accesorii auto pentru orice tip de masina.