Barometru GfK: Masurile Guvernului Boc au adus increderea romanilor la cote minime
Romanii sunt destul de pesimisti si atunci cand privesc spre viitor, 78% nu se asteapta ca situatia sa se indrepte din punct de vedere economic in perioada urmatoare.
Starea financiara
In iunie 2009, trei din zece persoane credeau ca situatia financiara a familiei lor se va inrautati in urmatoarele 12 luni intr-o mai mica sau mai mare masura. La un an diferenta, procentul s-a dublat, 65% dintre ei declarand acelasi lucru. Numai 6% spera ca situatia lor se va imbunatati in urmatorul an si 23% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent. Atunci cand compara starea lor financiara prezenta cu cea de acum un an, 68% dintre cei chestionati afirma ca aceasta s-a degradat si doar 5% dintre ei traiesc mai bine decat in 2009.
Intr-o legatura directa cu situatia financiara este si increderea in stabilitatea locului de munca. 85% anticipeaza o crestere a somajului si numai 4% sunt optimisti in aceasta privinta.
Romanii nu mai fac economii
Pentru 8 din 10 romani perioada pe care o traversam este un obstacol in calea economisirii. Mai mult, nici urmatorul an nu pare sa fie unul favorabil punerii banilor deoparte, peste 85% nu intentioneaza sa faca acest lucru, principalele cauze fiind evolutia preturilor si a ratei somajului. Peste doua treimi dintre romani estimeaza o crestere a inflatiei in 2010 si prima jumatate din 2011, in timp ce un procent relativ asemanator a remarcat ca ultimul an a adus preturi mai mari la majoritatea produselor. La polul opus, doar unul din zece romani spera la o scadere a preturilor in urmatoarea perioada.
Achizitiile nu reprezinta o prioritate
In actualul context economic, achizitiile de case sau masini nu intra la capitolul prioritati de investitie pentru romani. De altfel, intentia scazuta privind cumpararea acestor bunuri s-a mentinut constanta in ultimele 9 luni, 91%, respectiv 87% declarand in luna aprilie ca este foarte putin probabil sa isi ia o locuința sau un autoturism in urmatorii doi ani.
Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.