Care sunt preferinţele populaţiei urbane în consumul de media
Internetul este singurul canal cu audienţă în creştere, ocupând poziţia a treia în consumul de media, după TV şi panotaj. Panotajul, un mediu de expunere al mesajelor publicitare şi nu un purtător de conţinut media, înregistrează o evoluţie constantă.
În 2005, 48% din populaţia oraşelor citea zilnic cel puţin o publicaţie tipărită, 59% ascultau radioul iar 89% urmăreau programele TV. Declinul este vizibil. În prezent cititorii de ziare nu depăşesc 13%, 39% mai ascultă radioul iar programele TV sunt urmărite de 76% dintre persoanele din mediul urban, se arată într-o analiză BRAT.
Interesul oamenilor s-a canalizat către internet, utilizatorii zilnici crescând de cinci ori în ultimii zece ani şi atingând 56% în 2015 în mediul urban. Panotajul este cel care nu a suferit modificări în ultimul deceniu. Dacă ar fi să analizăm consumul de media sub aspectul accesării conţinutului şi nu al accesului la un anumit canal sau platformă de expunere ( probabil o abordare mai adaptată situaţiei prezente), analiza ar trebui efectuată asupra numărului de persoane ce consumă conţinut scris, audio sau video.
Internetul a asimilat în timp acest tip de conţinut de pe celelalte medii, adăugând ingredientele succesului: facilităţi de accesibilitate şi interactivitate platformei.
O astfel de abordare va schimba “schema” actuală de măsurare media şi va fi probabil efectuată doar sub presiunea unor jucători globali puternici, fie ei de partea celor ce investesc în publicitate sau de partea creatorilor de conţinut, deţinătorilor de spaţiu publicitar se arată în analiza BRAT.
Luând în calcul timpul declarat ca “petrecut accesând fiecare canal media” cea mai spectaculoasă evoluţie privind timpul mediu petrecut o înregistrează tot internetul care a ajuns să egaleze timpul petrecut la TV, respective trei ore zilnic din viaţa populaţiei din mediul urban.
Panotajul este mediul cel mai constant în ultimii ani. Cu o medie ce depăşeşte 4 ore zilnic petrecute în afara clădirilor, panotajul rămâne mediul la care oamenii sunt expuşi cea mai mare parte pe durata unei zile.
Investiţiile în publicitate urmăresc interesul publicului faţă de canalele media
Analizând evoluţia distribuţiei bugetelor de publicitate pentru fiecare canal media din ultimii zece ani, se observă fluctuaţii majore în cazul internetului şi presei scrise şi evoluţii moderate în cazul celorlalte canale. Conform datelor publicate de Media Fact Book, analizând bugetele nete ale investiţiilor în publicitate, cota ce revine Internetului este în prezent este de 17%, faţă de 1% în 2005. În cazul presei scrise cota a scăzut de aproape cinci ori. Televiziunea râmâne în topul devoratorilor de publicitate, deţinând cea mai mare cotă a bugetelor 64% (în creştere) în timp ce panotajul are 8% ( descreştere) iar Radioul doar 6% (constant).