Cât de departe suntem de egalitatea de gen în muncă
Nicicând nu a fost mai clară legătura dintre participarea femeilor în câmpul muncii şi creşterea economică. Conform raportului “Human Capital”, realizat de Forumul Economic Mondial, femeile sunt în continuare slab reprezentate în câmpul muncii, în fiecare ţară şi pe fiecare grup de vârstă. De asemenea, ele deţin mai puţin de un sfert din poziţiile de senior management la nivel global.
Chiar dacă diversele programe privind egalitatea de gen şi schimbările din ultimii ani au avut ca rezultat îmbunătăţirea nivelului de reprezentare al femeilor şi o traiectorie profesională ascendentă a acestora, raportul Mercer arată că suntem în continuare la mare distanţă de adevărata egalitate de gen – tendinţă care se va menţine chiar în cazul în care schimbările continuă în acelaşi ritm. Este momentul să gândim diferit, astfel încât să putem acţiona diferit pentru a susţine egalitatea femeilor, recunoscându-le contibuţia majoră la creşterea economică.
Raportul Mercer detaliază, cu cifre şi statistici, următoarele puncte:
- La nivel global, organizatiile sunt departe de a realiza egalitatea de gen
- Femeile sunt mai puţin numeroase în câmpul muncii decât bărbaţii, cu şi mai puţine funcţii de conducere
- Ratele actuale de angajare, promovare şi retenţie ale femeilor sunt insuficiente pentru a genera egalitate de gen în următoarea decadă
- Fluxul actual de talente va propulsa mai multe femei în funcţii de conducere, nu însa şi în America de Nord
Raportul arată că programele fără continuitate sau inţiativele pe termen scurt nu pot genera schimbarea, însă factorii de mai jos pot face acest lucru:
• Organizaţiile care pun în practică politici integrate pentru susţinerea femeilor au o rată mai bună de atracţie a talentelor (femei şi bărbaţi), decât cele care acţionează sporadic
• Asumarea responsabilităţii nu mai este de ajuns – managementul trebuie să se implice activ în promovarea unor politici de egalitate
• Programele tradiţionale de talent management nu mai sunt suficiente
• Organizaţiile care implementează programe inovatoare, au o rata mai mare de atracţie a telentelor: scheme de pensionare personalizate pentru femei, programe de well-being dedicate femeilor, etc.
• Femeile şi bărbaţii au abilităţi diferite, dar egale ca importanţă, ceea ce înseamnă că o companie trebuie să realizeze un mix echlibrat între acestea pentru a obţine creştere şi profit.
Abordarea companiilor pentru a creşte egalitatea de gen:
1. Exista probleme, dar şi soluţii
2. Fundamentarea politicilor de egalitate de gen pe o analiză complexă a politicilor de resurse umane
3. Alinirea strategiei de diversitate de gen cu strategia de management a talentelor
4. Implementarea unor noi programe/ politici în contextul în care pot fi şi puse în practică
5. Programe inovatoare dedicate susţinerii/ promovării femeilor
6. Consens la nivel de management