Cat de loial sunteti organizatiei in care lucrati?
Loialitatea este de cele mai multe ori o legatura de factura emotionala ce se poate stabili intre dv., ca angajati, si organizatia in care lucrati.
Parcurgeti testul de mai jos, realizand in acest fel o diagnoza a propriei situatii in organizatie.
Acordati pentru fiecare enunt o nota cuprinsa intre 1-7, in functie de masura in care situatia prezentata este valabila pentru dv. (1= in foarte mica masura, 7= in deosebit de mare masura).
- Le vorbesc cu mandrie cunoscutilor mei despre institutia in care lucrez.
- Mi-ar fi greu sa parasesc institutia in care lucrez acum, avand in vedere cat a contribuit activitatea de aici la dezvoltarea mea profesionala.
- Ezit sa plec din institutie, la gandul ca va trebui sa renunt la unele lucruri legate de activitatea mea aici la care tin.
- Recomand institutia ca fiind un cadru de lucru motivant, eficient si profesionist.
- Mi s-a intamplat sa iau apararea institutiei in diferite situatii, discutii.
- Este dificil sa iti gasesti un loc de munca in zilele acestea.
- Problemele cu care se confrunta institutia ma afecteaza direct.
- Cred ca in ziua de astazi este bine sa fii loial unei singure organizatii.
- Nu as accepta o alta oferta, daca as sti ca institutia are absoluta nevoie de mine pentru realizarea obiectivelor sale.
- Imi este teama ca, daca plec de la actualul meu loc de munca, imi va parea rau, dupa un timp.
- Desi am unele nemultumiri in acest moment, nu ma gandesc sa imi caut un alt loc de munca.
- Institutia a investit prea mult in pregatirea mea pentru a pleca la un alt loc de munca.
- A pleca de la un loc de munca inseamna sa iti pierzi experienta dobandita pe acel post, relatiile pe care le-ai stabilit cu oamenii de aici, vechimea in institutie.
- Ma afecteaza tot ceea ce aduce prejudicii reputatiei institutiei.
- Sunt aspecte care fac din activitatea mea in aceasta institutie mai degraba o necesitate, decat o dorinta.
- Consider ca institutia in care lucrez este cea mai potrivita pentru obiectivele si aspiratiile mele, ca si pentru felul meu de a fi.
- Datorez mult din punct de vedere profesional organizatiei in care lucrez.
- Plecarea din institutie ar implica o tulburare prea mare a intregii mele vieti.
- Doresc sa imi dezvolt cariera mult timp de acum inainte in cadrul acestei institutii.
- Institutia merita angajati care sa se implice in realizarea obiectivelor si valorilor sale.
- Cred cu ardoare in valorile si obiectivele institutiei.
- As pleca la un alt loc de munca, dar nu am momentan alte alternative corespunzatoare.
- A pleca dintr-o organizatie dupa ce aceasta a investit in dezvoltarea ta mi se pare putin etic.
- Loialitatea este una dintre trasaturile mele de personalitate.
- Resimt un atasament deosebit fata de institutia in care lucrez.
- As ramane in institutia in care lucrez acum, chiar daca mi s-ar oferi in alta parte un salariu mai mare.
- Dupa atata timp petrecut in aceasta institutie, mi-ar fi greu sa mai plec in alta parte.
- Resimt un fel de obligatie morala fata de institutia in care lucrez, avand in vedere cat de multe a facut institutia pentru mine.
- Nu imi place sa ma mut de la un loc de munca la altul.
- Imi este teama ca, daca plec din aceasta institutie, imi va fi mai rau in alta parte.
- Cred ca mi-ar fi destul greu sa imi gasesc un alt loc de munca.
Repartizarea enunturilor pe fiecare categorie de angajament:
Scrieti punctajul acordat dupa numarul enuntului respectiv. Realizati totalul pentru cele trei categorii de angajament. In ce interval se incadreaza fiecare dintre cele trei totaluri obtinute de dv.?
Angajament afectiv – este adevarata loialitate. Institutia va satisface in mare parte obiectivele si aspiratiile, atat cele materiale, cat si cele imateriale, se inscrie pe linia valorilor in care credeti. Este forta motivationala ce sta la baza unei intense dedicatii fata de organizatie, a atasamentului fata de misiunea acesteia, ce va face sa depuneti eforturi peste cele cerute de profilul activitatii dv., fara a astepta in schimb un castig personal. Investiti timp si energie pentru promovarea imaginii institutiei, pentru realizarea obiectivelor. Sunteti mandru de organizatia in care lucrati. Va simtiti ca apartinand unei familii mai mari. Nici nu va ganditi ca poate exista ceva mai bun pentru dv. din punct de vedere profesional. Cu greu si numai in cazuri exceptionale va poate determina cineva sa va ganditi sa plecati. Ati dezvoltat un fel de relatie personala cu institutia. Ramaneti in organizatie pentru ca vreti, va doriti cu ardoare. Desi uneori pot aparea nemultumiri, le considerati mai nesemnificative decat aspectele pe care organizatia le indeplineste, iar tocmai in spiritul acestei legaturi afective aveti incredere in capacitatea organizatiei de a le rezolva.
11-30 – nu va caracterizeaza sau va caracterizeaza intr-o foarte mica masura
31-65 – unele elemente din aceasta caracterizare vi se potrivesc, altele nu
66-77 – va regasiti in mare masura in cadrul caracterizarii acestui de tip de angajament
Angajament normativ – la baza acestui tip de angajament sta ideea ca organizatia a investit in dezvoltarea dv., a facut multe pentru dv. si simtiti nevoia sa ii raspundeti adecvat, simtiti ca trebuie sa va manifestati recunostinta tocmai prin ramanerea in organizatie si printr-o activitate care sa contribuie la promovarea imaginii acesteia, la realizarea obiectivelor, la cresterea performantei institutiei. Va caracterizati in general ca o persoana loiala, constanta in relatiile sale, careia nu ii place sa treaca rapid de la un loc de munca la altul. Pus/a in situatia de a va parasi actualul loc de munca, va ganditi la tot ceea ce a insemnat organizatia in dezvoltarea dv. profesionala si, pe aceasta baza, puteti trece peste eventualele nemultumiri, sperand ca se vor rezolva cat de curand. Cu toate acestea, cand nemultumirile se inmultesc si privesc in principal activitatea in sine si echitatea salariala, o alta oferta sau intentia de a va cauta un alt loc de munca poate castiga teren.
10-28 – nu va caracterizeaza sau va caracterizeaza intr-o foarte mica masura.
29-59 – unele elemente din aceasta caracterizare vi se potrivesc altele, nu.
60-70 – va regasiti in mare masura in cadrul caracterizarii acestui de tip de angajament.
Angajament de continuare – este cel mai nefericit caz al angajamentului. Ramaneti in organizatie din simplul motiv ca nu aveti alte alternative mai bune sau plecarea la un alt loc de munca implica pierderi prea multe, o tulburare prea mare a intregii dv. vieti si prea multe incertitudini. Va este teama de consecintele unei astfel de actiuni. Nu considerati ca va puteti gasi un loc de munca mai bun sau care sa va ofere mai multe avantaje decat actualul loc de munca. Aveti destul de putina incredere in capacitatile dv. profesionale, in posibilitatea dv. de a va adapta la un nou loc de munca. Nu va leaga nimic de organizatie, ramaneti pentru ca trebuie, pentru ca nu aveti incotro. Atunci cand sansa va scoate in cale sau, impins de atatea nemultumiri, in sfarsit va cautati si va gasiti un alt post corespunzator care va convinge, plecati imediat.
10-28 – nu va caracterizeaza sau va caracterizeaza intr-o foarte mica masura.
29-59 – unele elemente din aceasta caracterizare vi se potrivesc altele, nu.
60-70 – va regasiti in mare masura in cadrul caracterizarii acestui de tip de angajament.
Partea a doua a testului este menita sa investigheze atitudinea dv. asupra organizatiei in ansamblu, ca si capacitatea ei de a va indeplini aspiratiile.
Apreciati masura in care situatia prezentata in enunt se regaseste in cadrul institutiei in care lucrati, acordand un numar cuprins intre 1-3 (1=deloc, 2=in mica masura, 3=in masura semnificativa).
- Activitatea pe care o desfasor corespunde valorilor si obiectivelor mele profesionale.
- Activitatea mea joaca un rol bine definit in indeplinirea obiectivelor organizatiei.
- In institutia in care lucrez, angajatii sunt implicati in luarea deciziilor care le afecteaza activitatea sau responsabilitatile.
- Retributia pe care o primesc este echitabila.
- Beneficiile primite ca urmare a activitatii desfasurate exprima valoarea fiecarui angajat al organizatiei.
- Institutia imi ofera posibilitati de evolutie, atat pe plan profesional, cat si ierarhic.
- De la data angajarii, am avut in aceasta institutie un traseu ascendent din punct de vedere profesional.
- Dispun de libertatea de care am nevoie in realizarea sarcinilor mele.
- Am siguranta ca voi continua sa evoluez in cadrul institutiei, atat timp cat ma implic si sunt eficient in ceea ce fac.
- Conducerea recunoaste eforturile, contributia si realizarile angajatilor (sistem de beneficii, promovari etc.).
- Liderii organizatiei se intereseaza indeaproape si tin cont de nevoile, interesele si de punctele de vedere ale angajatilor.
- Actuala conducere dispune de competenta necesara pentru a lua deciziile adecvate, a face fata problemelor si a duce la indeplinire obiectivele stabilite.
- Responsabilitatile mele imi pun in valoare si imi dezvolta abilitatile si cunostintele.
- Angajatii primesc informatii clare si precise asupra schimbarilor si problemelor care le afecteaza activitatea.
- Conducerea formuleaza obiective, misiuni si valori clare, insufletitoare.
- In cadrul institutiei exista o buna comunicare intre superiori si angajati.
- Prin activitatea sa, institutia are un impact important in societate.
- Nu sunt pus/a in situatia de a face compromisuri in ceea ce priveste valorile in care cred, pentru a-mi indeplini responsabilitatile.
- In activitatea mea, sarcinile sunt variate si interesante.
- Programul de lucru corespunde nevoilor mele.
- Dispun de abilitatile necesare pentru a realiza eficient sarcinile atribuite.
- Imi desfasor activitatea intr-un mediu de lucru adecvat.
- Atmosfera in care lucrez este una relaxata si linistita.
- Ma inteleg bine cu colegii, atat in relatiile de serviciu, cat si in cele informale.
Cat de importante sunt pentru dv. elementele de mai sus? Acordati fiecareia o nota cuprinsa intre 1-3 (1=importanta redusa, 2=importanta relativa, 3=element important).
Faceti, pentru fiecare enunt, diferenta dintre importanta acordata elementului si masura in care se regaseste in organizatie. Cate diferente de 2 au rezultat? Un numar mic de diferente de 2 semnifica faptul ca organizatia isi retine si motiveaza angajatii, fiind capabila sa suscite la angajatii sai loialitatea. Un numar mare de diferente de 2 infatiseaza o situatie opusa, angajatii acesteia fiind in marea lor majoritate putin loiali.