Cât mai crește piața absolvenților de limbi străine?
Mai exact, una dintre cele mai căutate specializări pentru studiile de licență la Universitatea din București a fost, la admiterea din această vară, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, cu 76 de candidați pe loc la Limbi Moderne Aplicate, potrivit informațiilor oferite de Asociația Studenților de la Limbi Străine. De asemenea, cele mai căutate limbi la specializarea Limbă și Literatură au fost italiana, portugheza, rusa, japoneza, araba și neogreaca. La acestea concurența a variat între 25 și 6 pe loc, în funcție de limbă.
Cele mai căutate: limbile nordice
Posibilitățile de angajare pentru cei care cunosc mai multe limbi străine sunt mari și variate, în domenii precum: customer care, contabilitate, IT, outsourcing, HR sau turism. De asemenea, ei pot urma o carieră în traduceri și interpretariat, fie ca angajați full-time într-o companie mai mică sau într-o multinațională, fie ca freelanceri, colaboratori pentru firme de traduceri din România sau străinătate.
De exemplu, Mihaela Popa, HR Manager Wipro, spune că pentru angajarea în cadrul Wipro (companie de Business Process Outsourcing), engleza este un „must”și, în plus, cunoașterea a încă cel puțin două- trei limbi străine devine tot mai necesară. „Angajații cunoscători a mai multor limbi străine au șanse mai mari de dezvoltare. Limbile străine sunt un diferențiator în piață, în orice domeniu de activitate”, spune Mihaela Popa. Ea crede că absolvenții de limbi străine își vor găsi cu siguranță locuri de muncă, chiar din timpul facultății, dacă își doresc acest lucru.
Din perspectiva ei, cele mai căutate limbi străine sunt cele nordice, la care se adaugă germana, poloneza, ceha, portugheza, turca, sârba/croata și, nu în ultimul rând, franceza, italiana, spaniola. Asta, în condițiile în care angajații Wipro oferă suport clienților în peste 25 de limbi străine.
Specialiștii în recrutare sunt de părere că absolvenții care vor avea cele mai mari salarii, chiar și de la prima angajare, vor fi cei care cunosc limbi mai puțin uzitate, precum daneza, finlandeza, olandeza, norvegiana, suedeza, chineza, araba, japoneza, rusa sau hindi. De exemplu, cei mai solicitați traducători și interpreți sunt pe limbile europene, însă cele mai bine plătite limbi sunt cele scandinave, asiatice și arabe.
De asemenea, pentru situațiile în care este greu de găsit specialiști, cunoscători de limbi străine mai exotice, angajatorii au dezvoltat soluții alternative, cum ar fi planuri de training, politici de mobilitate internă și internațională etc.
Dar și franceza și italiana, spaniola
În același timp, Andra Maxim, director Resurse Umane Webhelp România – primul angajator francofon din România, care are puncte de lucru în București, Iași, Ploiești și Galați – spune că cele mai multe joburi vacante în companie sunt destinate vorbitorilor de franceză. Pe lângă vorbitorii de franceză se mai caută vorbitori de limba engleză, italiană, cehă, spaniolă, olandeză, poloneză, maghiara, germana și, bineînțeles, româna. „Piața muncii oferă multe oportunități noilor absolvenți ai facultăților de limbi străine. Webhelp România își continua strategia de creștere, a trecut în cea de-a doua etapă pentru obținerea a 3,7 milioane de euro, fonduri de stat nerambursabile, pentru crearea a 457 de noi locuri de muncă în următorii doi ani”, spune Andra Maxim.
În ceea ce privește abilitățile suplimentare de care au nevoie candidații la astfel de joburi, importante sunt cunoștințele de limbi străine, dar și abilitățile de relaționare cu oamenii, dorința de a munci și de a se dezvolta. „Dincolo de diplome, recrutăm persoane cu talente diferite, oricare ar fi pregătirea, parcursul și experiența, de la student la tânăr licențiat sau profesionist”, adaugă Andra Maxim. Mai exact, la interviul de angajare, departamentul de recrutare se ocupă de orientarea și de consilierea candidaților către activitatea cea mai potrivită profilului lor, pentru a-i ajuta să se integreze cât mai bine și să își traseze planul de carieră încă de la primii pași în companie.
Între 2.000 și 6.500 de lei pentru un junior
Nivelul de salarizare variază în funcție de domeniul de activitate, de complexitatea și impactul rolului în companie etc. Wipro, de exemplu, compensează utilizarea limbilor străine în plus față de salariul de bază. Mai mult, angajații care oferă suport în mai multe limbi străine își pot crește veniturile lunare.
La Webhelp, în funcție de complexitatea proiectului pentru care lucrează, limba străină și nivelul la care juniorul respectiv o cunoaște, pachetul salarial se încadrează în intervalul 2.000-6.500 de lei.