Ce să faci şi ce să spui după ce ai supravieţuit, cu jobul intact, unei restructurări masive
Şi cum îţi dai seama când anume a venit vremea să mergi mai departe? La nivel personal, „chiar ai pierdut nişte prieteni” pe care-i aveai în organizaţie, spune Kevin Coyne, profesor la Emory’s Goizueta Business School. Iar la nivel profesional, este foarte probabil să te simţi tulburat şi în suspensie, fiindcă încă „este neclar ce fel de viaţă vei avea sub noul regim”.
Reacţiile oamenilor sunt, în mod tipic, variate, spune Gretchen Spreitzer, profesoară la Michigan’s Ross School of Business şi co-autoare a cărţii „How to be a Positive Leader”. „Unii oameni sunt cinici – ei emană senzaţia aceea de «i-ai dat afară pe prietenii mei» şi de «reorganizarea aceasta n-o să meargă niciodată». Apoi sunt „răniţii care se ţin pe picioarele lor, umblând încoace şi încolo, cei cărora le este teamă de ceea ce s-ar putea întâmpla în viitor şi sunt îngrijoraţi pentru cei care au fost puşi pe liber”. Dat Spreitzer spune că este important să abordezi schimbările cu o atitudine „optimistă”. „Vrei să fii unul dintre «avocaţii» activi care iau iniţiativa de a face ceva pentru ca reorganizarea să aibă efectele scontate”, spune ea.
Iată câteva sfaturi indicative:
Ascultă şi pune întrebări: Înainte de a reacţiona la vestea că va avea loc o reorganizare, Gretchen Spreitzer sugerează „să asculţi cu atenţie la ceea spun cei din top management despre ce anume se întâmplă, motivul pentru se întâmplă şi care este rezultatul sperat”. Cei din management au avut probabil nişte intenţii bune când au decis restructurarea unor joburi. Acestea fiind spuse, „Nu te limita doar să asculţi explicaţiile oficiale şi apoi să pleci. Pune o mulţime de întrebări”. Fă tot ce poţi ca să ignori zvonurile şi bârfele pe care unii oameni le lansează şi le împrăştie în asemenea situaţii. Nu asculta sporovăielile care urmează după anunţ şi, în orice caz, nu contribui la ele. „Informaţiile care circulă prin reţeaua zvonurilor şi bârfelor sunt probabil lipsite de acurateţe; vor fi foarte încărcate de emoţii; şi vor exista multe răbufniri şi descărcări emoţionale”, spune ea.
Evaluează şi apoi priveşte spre viitor: Odată ce-ai absorbit schimbările planificate, trebuie să te gândeşti la ceea ce înseamnă ele pentru responsabilităţile tale zilnice şi pentru potenţiala satisfacţie pe care ai putea s-o obţii în jobul tău, spune Kevin Coyne. „După ce ai aflat care sunt regulile noului «joc», trebuie să încerci să-ţi imaginezi cum va arăta noul tău job în 6-12 luni”, spune el. „Apoi pune-ţi nişte întrebări grele, precum: «Odată ce trec de durerea temporară cauzată de această schimbare, voi mai fi oare mândru de ceea ce reprezintă această companie? Este noul meu rol ceva de care sunt la fel de mulţumit şi satisfăcut ca înainte?»”, adaugă Coyne.
Oferă sprijin emoţional şi ajutor: În circumstanţe ca acestea, este important să manifeşti preocupare şi empatie pentru oamenii pe care reorganizarea i-a afectat în mod direct. „Oferă-le sprijin emoţional şi ajutor”, spune Spreitzer, adăugând: „Exprimă-ţi durerea cauzată de faptul că nu veţi mai lucra împreună”. Faptul că arăţi compasiune nu este doar un semn de amabilitate, ci şi o mişcare deşteaptă pentru cariera ta, conform lui Coyne. Păstrează legătura cu foştii tăi colegi, „fiindcă oamenii aceia sunt avertismentul tău primit în avans” cu privire la situaţia de pe piaţa joburilor, în cazul în care ai decide că e timpul să pleci din companie.
Dă o mână de ajutor la reorganizarea companiei: Dacă susţii noua direcţie în care se îndreaptă compania ta, asigură-te că şeful tău ştie, comunicându-i acest lucru, spune Coyne. „În măsura în care este adevărat, spune-i managerului tău că eşti «la bord» şi că vrei să vezi că reorganizarea aceasta va fi o reuşită”, spune el. Apoi urmează-ţi spusele cu acţiuni care demonstrează sprijinul tău. Gândeşte-te la abilităţile şi expertiza ta, pe lângă pasiunile tale profesionale. Ai putea cumva să creşti, ajungând într-o nouă poziţie? Vezi responsabilităţile pe care ai vrea să le adaugi rolului tău actual?
Aliniază-ţi priorităţile: Reorganizările sunt pentru tine o oportunitate „de a prelua controlul asupra carierei tale”, spune Gretchen Spreitzer, dar trebuie, de asemenea, să te asiguri că tu şi cu managerul tău sunteţi de acord cu lucrurile pe care te vei concentra. Priorităţile, fără nicio îndoială, s-au schimbat, iar dacă restructurarea înseamnă că ar trebui să preiei sarcinile care până atunci erau îndeplinite de către alţii, Coyne recomandă „să ajungi rapid pe aceeaşi lungime de undă” cu şeful tău când stabiliţi „care părţi din încărcătura ta de sarcini combinate pot fi reduse” sau eliminate cu totul.
Gestionează-ţi stresul: În mijlocul schimbării şi incertitudinii, „trebuie să cauţi lucruri care să te ajute să-ţi faci managementul stresului”, spune Spreitzer. Petrece timp cu familia şi prietenii; continuă să te ocupi de hobby-urile tale şi de activităţile de voluntariat; şi asigură-te că mănânci bine, că faci mişcare şi că dormi mult.
Caută un scop şi un rost: Ajută la amplificarea moralului pe termen lung în rândul colegilor tăi, prin concentrarea pe misiunea pe care o împărtăşiţi cu toţii. „Reaminteşte-le oamenilor de ce sunt acolo dintru început”, spune Kevin Coyne. Dacă eşti manager, această încurajare este şi mai importantă. Poartă conversaţii individuale cu oamenii tăi pentru a le comunica faptul că „lucrurile pe care le fac ei contează”, spune el. Ori de câte ori simţi că ţi-e greu şi te chinuieşti, Spreitzer sugerează „să cauţi acele mici raze de lumină, din ziua ta de lucru, care îţi oferă un rost şi o semnificaţie”, fie că ele înseamnă să-l ajuţi pe un coleg sau să interacţionezi cu un client.
Dă-i reorganizării timpul necesar ca să-şi arate efectele, dar nu aştepta prea mult. Este corect „să-i crezi pe cuvânt pe cei din management şi să aştepţi să vezi ce se întâmplă” în săptămânile şi lunile ce trec după ce este anunţată reorganizarea, dar dacă a trecut ceva vreme şi rămâi sceptic cu privire la schimbări, consideră că senzaţia aceasta este un semnal. „Menţine-ţi periscopul deasupra apei”, spune Spreitzer. „Dacă au trecut 60 până la 90 de zile, este vremea să te întrebi: «Este oare o organizaţie în care vreau să rămân?». Dacă nu, s-ar putea să fie necesar să începi să te uiţi la opţiunile pe care le ai la îndemână”, spune ea. Coyne este de aceeaşi părere: Odată ce ai trecut prin „suferinţa pe termen scurt” a restructurării şi „ai căpătat o perspectivă clară şi detaşată” asupra direcţiei în care se îndreaptă compania, te afli într-o poziţie mult mai bună pentru a lua o decizie.
Rebecca Knight este jurnalist-freelancer în Boston şi conferenţiar la Wesleyan University. Articolele ei au fost publicate în The New York Times, USA Today şi The Financial Times.